رنگ‌آمیزی گورخرمانند، گازگرفتگی حشرات را کاهش می‌دهد - تکفارس 
رنگ‌آمیزی گورخرمانند، گازگرفتگی حشرات را کاهش می‌دهد - تکفارس 

رنگ‌آمیزی گورخرمانند، گازگرفتگی حشرات را کاهش می‌دهد

مسلم رفیعی
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 12:45
رنگ‌آمیزی گورخرمانند، گازگرفتگی حشرات را کاهش می‌دهد - تکفارس 

چه می‌شد اگر گاوها بتوانند فقط با یک پوشش راه‌راه از گاز گرفتن حشرات رهایی یابند؟ طبق یک مطالعه جدید که در PLOS ONE منتشر شد، زمانی که محققان ژاپنی نوارهای گورخرمانند را بر روی گاوها نقاشی کردند، پشه‌ها به‌اندازه نیمی از گاوهای بدون این پوشش، این حیوانات را اذیت می‌کردند.

ایده این است که این خطوط در واقع سیستم‌های تشخیص حرکتی حشرات را که مسئول کنترل پرواز و یا نقطه فرود آن‌ها است، به اشتباه می‌اندازند. در این آزمایش، محققان شش گاو سیاه ژاپنی را با نوارهای سیاه و سفید رنگ‌آمیزی کرده و سپس، گاوهای رنگ شده و نشده را به مدت سه روز مشاهده کرده‌اند.

محققان در زمان‌های مختلف عکس‌هایی با وضوح‌بالا را از گاوها به‌منظور شمارش تعداد حشرات نشسته بر روی آن‌ها تهیه‌کرده‌اند. آن‌ها همچنین گذاشتن پاها بر روی زمین، تکان دادن دم و سایر رفتارهای فیزیکی معمول را که جهت دفع مگس‌ها استفاده می‌شوند، زیر نظر داشته‌اند.

محققین به تماشای گاوها نشسته بودند تا ببینند که آیا این رنگ‌های شیمیایی مگس‌ها را دفع می‌کنند یا خیر؟ با توجه به نتایج حاصل این مطالعه، تعداد مگس‌هایی که بر روی گاوهای راه‌راه دیده می‌شوند، کم‌تر از نیمی از تعداد این حشرات بر روی گاوهای عادی بوده‌اند. یافته‌های این پژوهش بیان می‌دارد:

ما دریافتیم که خطوط راه‌راه در گاوها می‌تواند میزان شیوع گازگرفتگی حشرات را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. ما همچنین دریافتیم که کاهش‌ گازگرفتگی مگس‌ها، همزمان با کاهش رفتارهای تدافعی گاوها رخ داده است.

در حال حاضر، صنعت دام‌پروری از آفت‌کش‌ها جهت مبارزه با مگس‌های گزنده استفاده می‌کند، اما این تحقیق می‌تواند ثابت کند که یک راه سالم‌تر و احتمالاً ارزان‌تر نیز جهت جایگزینی با مواد شیمیایی وجود دارد. در ادامه نتایج این مطالعه نوشته‌شده است:

این پژوهش نشان داد که یک جایگزین جهت استفاده از آفت‌کش‌ها مرسوم، جهت کاهش حملات حشرات به دام‌ها وجود دارد، که رفاه حیوانات و سلامت انسان را نیز بهبود می‌بخشد و علاوه بر این‌ها، به رفع مشکل پسماندهای شیمیایی در محیط‌زیست کمک می‌نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید