به گفته پزشکان، تغییرات آب‌وهوا به یک فاجعه برای سلامتی تبدیل شده است - تکفارس 
به گفته پزشکان، تغییرات آب‌وهوا به یک فاجعه برای سلامتی تبدیل شده است - تکفارس 
به گفته پزشکان، تغییرات آب‌وهوا به یک فاجعه برای سلامتی تبدیل شده است - تکفارس 

به گفته پزشکان، تغییرات آب‌وهوا به یک فاجعه برای سلامتی تبدیل شده است

حامد شهرزاد
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - 20:01
به گفته پزشکان، تغییرات آب‌وهوا به یک فاجعه برای سلامتی تبدیل شده است - تکفارس 

دمای بیش‌ازحد بالا هرساله سلامتی صدها هزار نفر از مردم و همچنین معیشت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و یک گزارش مهم جدید نشان می‌دهد که این تهدید تا چه اندازه در دنیایی که دائماً در حال گرم شدن است، افزایش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد که در میان سایر آمارهای نگران‌کننده، مرگ‌ومیرهای ناشی از گرما در میان افراد مسن بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۸ تقریباً ۵۴ درصد رشد داشته است.

گزارش مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و سلامتی مردم در مجله برجسته پزشکی لانست (The Lancet) منتشر شده است. این گزارش توسط بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصان دانشگاهی، سازمان بهداشت جهانی و سایر آژانس‌های سازمان ملل تهیه شده است. این گزارش اثبات می‌کند که تغییرات آب‌وهوایی نه‌تنها زندگی مردم و کره زمین را در آینده تغییر شکل می‌دهد، بلکه اکنون آن را به‌طورجدی در معرض خطر قرار می‌دهد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در حال حاضر خود را در برابر یک بحران آب‌وهوایی می‌بینند و تلاش می‌کنند اقدامی برای در جهت رفع آن انجام دهند.

در هنگام جلسات توجیهی با خبرنگاران، وقتی از پزشکان خواسته شد تا درباره نتایج گزارش صحبت کنند و نحوه ارتباط آن با تجربیات آن‌ها در اتاق‌های اورژانس باوجود گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) در سراسر جهان را توضیح دهند، آن‌ها به‌سختی می‌توانستند اشک‌های خود را حفظ کنند.

جرمی هس (Jeremy Hess)، پزشک فوریت‌های پزشکی و یکی از نویسندگان این مطالعه، قبل از یک مکث طولانی برای کنترل احساسات خود گفت:

سال بسیار بسیار سختی بوده است. ما تأثیرات فاجعه باری را می‌بینیم که برای ما بسیار آزاردهنده است.

موج‌های گرما و سایر بلایای طبیعی در این سال به‌طور ویژه‌ای خطرناک بودند، زیرا مسئولان اورژانس و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با یک بیماری همه‌گیر در حال تلاش بوده‌اند. کارشناسان نگران هستند که بلایای مربوط به آب‌وهوا در آینده نیز به همین ترتیب بیمارستان‌ها را تحت‌فشار قرار دهند.

جرمی هس ادامه داد:

ما واقعاً از مردم خواهش می‌کنیم که از تجربه‌ای که در سال جاری داشته‌ایم درس بگیرند و سعی کنند ازاین‌دست موارد خطرناک اجتناب کنند. ما نمی‌خواهیم سیستم سلامتی ما تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار گیرد و می‌دانیم برای جلوگیری از این کار باید چه‌کار کنیم.

این گزارش، اگرچه طیف گسترده‌ای از تهدیدهای سلامتی از گرسنگی تا آلودگی را پوشش می‌داد اما شامل یافته‌های کاملاً جدیدی در مورد مرگ تعداد بیشتری از افراد در اثر گرمای شدید بوده است. تعداد مرگ‌های ناشی از گرما در جهان در سال ۲۰۱۸ به ۲۹۶۰۰۰ مورد نگران‌کننده رسیده است. این آمار فقط در میان افراد بالای ۶۵ سال است که در معرض آسیب‌پذیری بیشتر در برابر بیماری‌های مربوط به گرما هستند. چین، هند، ژاپن و اروپای مرکزی بیشترین مرگ را در میان افراد مسن داشته‌اند. در ایالات‌متحده، مرگ‌ومیر ناشی از گرما برای این جمعیت در طی ۲۰ سال گذشته تقریباً دو برابر شده است و به رکورد ۱۹۰۰۰ مرگ در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

افرادی که خارج از خانه کار می‌کنند نیز در برابر موج‌های گرما آسیب‌پذیرتر هستند. ماندن در فضای داخلی هنگام موج گرما معمولاً انتخاب سالم‌تری است اما کار نکردن در فضای گرم خارج از خانه نیز با هزینه همراه است. طبق برآورد این گزارش، کارگران آمریکایی در بخش‌های خدمات، تولید، کشاورزی و ساخت‌وساز احتمالاً ۴۵ میلیارد دلار درآمد را در سال ۲۰۱۵ از دست داده‌اند. در سطح جهانی و به دلیل درجه حرارت سوزان، مردم در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰۲ میلیارد ساعت کمتر کار کردند. این میزان ۱۰۳ میلیارد ساعت بیشتر از زمان ازدست‌رفته در سال ۲۰۰۰ است.

افزایش دما همچنین باعث آتش‌سوزی‌های بیشتری شده است که تهدیدهای دیگری برای سلامتی است. در سطح جهانی، خطر ابتلا افراد در معرض آتش‌سوزی در سال‌های اخیر در اکثر کشورهای جهان در مقایسه با دوره بین ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ افزایش یافته است. ایالات‌متحده با ۱۹ درصد افزایش روزانه خطر قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی، یکی از بزرگ‌ترین افزایش‌های این خطر را مشاهده کرد. این بدان معناست که افراد بیشتری در دوده و آلودگی ناشی از آتش‌سوزی تنفس می‌کنند.

خوشبختانه، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که چگونه یک اقدام جاه‌طلبانه در مورد تغییر آب‌وهوا می‌تواند باعث نجات جان هزاران نفر شود. رنه سالاس (Renee Salas)، پزشک طب اورژانس و نویسنده اصلی یک گزارش کوتاه سیاست‌گذاری و همچنین نویسنده گزارش جدید امروز گفت:

ما نمی‌خواهیم افسوس بخوریم که برای جلوگیری از آینده آنچه گه می‌دانیم، هر کاری که می‌توانستیم انجام ندادیم. به همین دلیل است که ما مردم را به شنیدن دانش دعوت می‌کنیم. بگذارید علم ما شما را راهنمایی کند و از واقعه‌ای که اگر کاری در برابر آن انجام ندهیم تبدیل به فاجعه‌بارترین نتیجه ممکن می‌شود، جلوگیری کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید