چرا ایلان ماسک شدیداً درباره کاهش جمعیت نگران است؟ - تکفارس 
چرا ایلان ماسک شدیداً درباره کاهش جمعیت نگران است؟ - تکفارس 

چرا ایلان ماسک شدیداً درباره کاهش جمعیت نگران است؟

امیرحسین ندایی
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 10:34
ایلان ماسک و جمعیت جهان

اگر تنها یک موضوع وجود داشته باشد که هر دو گروه منتقدان و طرفداران ایلان ماسک در آن هم عقیده باشند، آن موضوع قطع به یقین این است که این میلیاردر، مدافع سرسخت محیط زیست است. ماسک از هم بنیان‌گذاران تسلا است؛ شرکتی که هدف آن کمک کردن برای به وجود آوردن دنیایی تجدیدپذیر است.

ایلان ماسک


وی در تاریخ ۱۵ جولای درباره ماموریت دو شرکت شناخته شده خود، اسپیس ایکس و تسلا گفته بود:


تسلا بر آن است که از زندگی روی زمین محافظ کند، اسپیس ایکس هم قصد دارد حیات را به فراتر از این کره خاکی ببرد.
دلیل اینکه به جذب سرمایه برای تسلا ادامه می‌دهیم نیز آن است که بتوانیم از اقتصادی مملو از سوخت‌های فسیلی، به اقتصادی که بر پایه نیروی خورشیدی بنا شده است حرکت کنیم؛ نیروییی که باور دارم بهترین انتخاب به عنوان نیروی تجدید پذیر است، اما قطعا تنها گزینه تجدیدپذیر موجود نیست. شرکت تسلا قصد دارد سیستم حمل و نقل را متحول کند و سیاره زمین را از مرگ ناشی از آلودگی نجات دهد.

تسلا تولید خودروهای الکتریکی را در سیستم حمل و نقل جهانی دگرگون کرده و هر روز بیش از پیش شاعد تولید خودروهایی از این دست هستیم که کربن دی‌اکسید کمتری نسبت به رایج‌ترین شکل حمل و نقل رایج در نیم‌کره شمالی زمین (حمل و نقل مبتنی بر سوخت‌های فسیلی) تولید می‌کنند.

از زمان ادغام تسلا و SolarCity (شرکت دیگری که ماسک آن را بنیان گذاری کرده)، این تولید کننده خودروهای الکتریکی، صفحه‌های خورشیدی نیز تولید می‌کند.

ایلان ماسک: کاهش جمعیت خطر بسیار بزرگ‌تری است

در سال ۲۰۲۱، این ابرمرد دنیای تکنولوژی، پس از مطلع شدن از حجم زیاد نیروی الکتریکی‌ای که برای تایید هر تراکنش بیت کوینی نیاز است، قابلیت پرداخت با بیت کوین و سایر رمز ارزها را از شرکت تسلا حذف کرد. اما این میلیاردر آمریکایی معتقد است حتی یک اولویت بزرگ‌تر و بسیارمهم‌تر از گرمایش زمین هم وجود دارد و این معضل، کاهش جمعیت دنیا است. پدیده‌ای که به طور خاص بر کشورهای واقع در نیم‌کره شمالی و چین اتفاق می‌افتد.

او می‌گوید:

افت شدید جمعیت به علت نرخ زاد و ولد پایین، تهدید بسیار بزرگ‌تری نسبت به گرمایش جهانی برای تمدن ما به شمار می‌آید.

او برای اینکه نشان دهد چقدر از گفته‌هایش اطمینان دارد و جدی است، افزود:

این حرفم را یادتان باشد.

این رئیس خیالباف برای اینکه بر ضرورت افزایش جمعیت در کشورهای غربی (که بخش عمده ثروت دنیا را نیز تامین می‌کنند) تاکید کند، می‌خواهد برایمان یادآوری کند که او هنوز هم گرمایش جهانی را به عنوان یک مشکل بزرگ و حیاتی برای کره زمین ما در نظر دارد.

اما صرفاً می‌خواهد بگوید که خطر کاهش جمعیت از گرمایش جهانی بیشتر است و از اولویت بیشتری برخوردار است. در واقع منظور کلی این است که باید در اولویت‌بندی‌های خود تجدید نظر کنیم و در صدر فهرستمان افت جمعیت قرار بگیرد.

البته این اولین باری نیست که ماسک راجع به این مشکل صحبت کرده است. وی قبلاً هم راجع به کاهش جمعیت در ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، چین و هنگ کنگ هشدار داده بوده است. وی همچنین راجع به کاهش نرخ زاد و ولد در آمریکا و هر جای دیگری هم صحبت کرده است.

نشانه‌های هشدار متعدد

ایلان ماسک

هشدار جدید ماسک پس از داده‌های بحث برانگیز راجع به روند جمعیتی دنیا انجام شد. نرخ باروری در کره جنوبی یا میانگین تعداد فرزندی که هر زن در طول عمرش به دنیا می‎‌آورد، در سال ۲۰۲۱ عددی حدود ۰.۸۱ است که در مقایسه با رقم ۰.۸۴ در سال گذشته، کاهش داشته است (با استناد به داده‌های به دست آمده از Kostat).

این رقم پایین‌ترین عدد ثبت شده پس از شروع به کار این آژانس و جمع آوری داده توسط آن در سال ۱۹۷۰ می‌باشد. سال گذشته نیز چهارمین سالی بود که نرخ باروری زیر عدد ۱ بود.

کره جنوبی تنها کشوری است که تعداد تولدها به ازای هر زن در میان ۳۸ عضو سازمان هماکری و توسعه اقتصادی، زیر ۱ عدد قرار گرفت. در سال ۲۰۲۰، نرخ کل باروری در کشورهای OECD به طور میانگین روی ۱.۵۹ قرار داشت.
با استناد به سازمان ملل، جمعیت جهان در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد نفر خواهد رسید. در دهه ۲۰۸۰ نیز با جمعیتی ۱۰.۴ میلیارد نفری روبه‌رو خواهیم بود و این تعداد تا سال ۲۱۰۰ ثابت باقی خواهد ماند.

اما این سازمان همچنین افزود که نرخ باروری به ازای هر زن در سال ۲۰۲۱، عدد ۲.۳ کودک بوده که این رقم در سال ۱۹۵۰، پنج کودک بوده است و در سال ۲۰۵۰ نیز به ۲.۱ کودک خواهد رسید. اقتصاددانان HSBC نیز در تخمینی در یکی از تحقیقات اخیر، تخمین زده‌اند که این افت باروری واضح‌تر خواهد شد و با درگیرتر شدن زنان در بازار کار، گرانی مسکن و دسترسی بهتر به تجهیزات مراقبتی و جلوگیری از بارداری، این رقم به نزول خود ادامه خواهد داد.

این جریان پیری جمعیت جهانی همچنین بیانگر این است که نرخ مرگ و میر با صعودی شدید همراه خواهد بود. با استناد به این مقاله تحقیقاتی، نرخ مرگ و میر و زاد و ولد در بین سال‌های ۲۰۸۰ و ۲۰۹۰ به هم‌پوشانی خواهند رسید.
با توجه به این آمار و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که جمعیت کره زمین در طی ۸۰ سال، نصف خواهد شد و در سال ۲۱۰۰، به تنها ۴ میلیارد نفر خواهد رسید.

تمام این‌ها در حالی است که موج‌های گرمای جدید و غیرمنتظره‌ای در حال اثر گذاشتن بر نیم‌کره شمالی کرده زمین هستند و در این بین یکی از خوشبینانه‌ترین لایحه‌های مبارزه با گرمایش جهانی در امریکا نیز به وسلیه مجلس سنا تصویب شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید