ناسا از دو ماموریت جدید برای درک وضعیت آب و هوای فضا خبر داد - تکفارس 
ناسا از دو ماموریت جدید برای درک وضعیت آب و هوای فضا خبر داد - تکفارس 
ناسا از دو ماموریت جدید برای درک وضعیت آب و هوای فضا خبر داد - تکفارس 

ناسا از دو ماموریت جدید برای درک وضعیت آب و هوای فضا خبر داد

مهرداد میرشاهی
۱۵ دی ۱۳۹۹ - 08:33
دو ماموریت ناسا برای درک بهتر پدیده آب و هوای فضا

ناسا از شروع دو ماموریت جدید برای بررسی پدیده آب و هوای فضا خبر داد که به بررسی ذراتی از خورشید و میدان‌های مغناطیسی خواهد پرداخت که با جو زمین در ارتباط هستند. نتایج این ماموریت‌ها می‌توانند به دستیابی به چیزهای زیبایی منجر شوند؛ نورهای شمالی و شفق‌های قطبی دیگر که در اثر تعامل بادهای خورشیدی با مغناطیس کره زمین ایجاد می‌شوند. هرچند این موضوع می‌تواند برای ماهواره‌ها و سایر وسایل الکترونیکی در مدار نیز مشکلاتی ایجاد کنند. این ماموریت‌ها حتی می‌توانند فضانوردانی که در حال ترک مغناطیس کره زمین هستند را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

از این رو، آژانس‌های بین‌المللی فضایی با هم همکاری می‌کنند تا درباره رابطه زمین، اتمسفر آن و خورشید اطلاعات بیشتری کسب کنند تا به درک بهتر و پیش‌بینی درست‌تری از آب و هوای فضا دست پیدا کنند.

نخستین ماموریت، «ماموریت اپسیلون تلسکوپ طیفی با توان عملیاتی بالای فرابنفش» یا EUVST نام دارد که توسط آژانس فضایی ژاپن (JAXA) انجام می‌شود. این تلسکوپ خورشیدی برای رصد خورشید و جمع‌آوری داده‌های مربوط به بادهای خورشیدی به فضا ارسال می‌شود و تلاش می‌کند علت این فوران‌ها را بفهمد. البته در این ماموریت آژانس‌های دیگری نیز همکاری می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ناسا / NASA و آژانس فضایی اروپا (ESA) اشاره کرد که از نظر سخت افزاری و تجربه و تخصص به آژانس فضایی ژاپن کمک می‌کنند.

ماموریت دوم، «کاوشکر تصویر‌بردار الکتروجت زیمن» یا «EZIE» نام دارد که قرار است روی مغناطیس کره زمین تحقیق کند؛ میدان مغناطیسی‌ای که از ما در برابر تشعشعات محافظت می‌کند. EZIE با اندازه‌گیری سطح فعالیت ژئومغناطیسی به نحوه ارتباط شفق قطبی با مغناطیس کره زمین می‌پردازد. با وجود اینکه شاید انسان‌ها هزاران سال و حتی میلیون‌ها سال تحت تاثیر زیبایی و شگفت‌انگیز بودن شفق‌های قطبی قرار گرفته باشند، ولی هنوز چیز زیادی درباره شکل‌گیری آن‌ها نمی‌دانیم. این ماموریت متشکل از سه CubeSats کوچک است که می‌توانند از مدار و یا فاصله ۶۰ تا ۹۰ مایلی از سطح سیاره، روی کره زمین نظارت داشته باشند.

هدف ناسا این است که ماموریت EUVST را از سال ۲۰۲۶ و ماموریت EZIE را نیز از سال ۲۰۲۴ میلادی آغاز کند. محققان امیدوار هستند که بتوانند با استفاده از این ماموریت‌ها، اطلاعات بیشتری از سیستم پیچیده آب و هوای فضای کسب کنند.

پگ لوس (Peg Luce)، معاون بخش هلیوفیزیک ناسا در واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای در خصوص این ماموریت‌های جدید چنین گفته است:

ما با این ماموریت‌های جدید در حال گسترش نحوه مطالعه خورشید، فضا و زمین به عنوان یک سیستم به هم پیوسته هستیم. استفاده ماموریت EZIE از فناوری ابزاری اثبات شده در زمین در جریان ماموریت‌های CubeSat تنها یک نمونه از چگونگی پیشرفت‌های علوم و فناوری ناسا در رشته‌های مختلف است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید