اقدامات دولت آمریکا رویاهای هوآوی را بر باد داد - تکفارس 
اقدامات دولت آمریکا رویاهای هوآوی را بر باد داد - تکفارس 
اقدامات دولت آمریکا رویاهای هوآوی را بر باد داد - تکفارس 

اقدامات دولت آمریکا رویاهای هوآوی را بر باد داد

مجید مهرعلی
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 09:30
اقدامات دولت آمریکا رویاهای هوآوی را بر باد داد - تکفارس 

در سال ۲۰۱۶، ریچارد یو (Rchard Yu) مدیر بخش مصرف‌کنندگان هوآوی مدعی شده بود که طی پنج سال آینده، این شرکت طلایه‌دار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند خواهد بود. در سال ۲۰۱۵ هوآوی توانست ۱۰۴.۱ میلیون دستگاه به سراسر دنیا ارسال کند و به‌وسیله نکسوز سیکس‌پی (Nexus 6P) توانست آشنایی بهتری با کاربران آمریکایی پیدا کند. نکسوز حاصل همکاری گروهی گوگل و هوآوی بود. اتفاقات برای نکسوز ۶P خوب پیش نرفت زیرا کاربران از مشکل افتادن راه‌اندازی دستگاه در یک حلقه رنج می‌بردند. علاوه بر این، مشکلی دیگر وجود داشت که باعث مصرف خیلی سریع باطری و خاموش شدن دستگاه می‌شد.

در نتیجه یک داد‌خواهی جمعی، صاحبان نکسوز ۶P که دستگاه‌هایشان از هر دو مشکل رنج می‌برد ۴۰۰ دلار دریافت کردند، در حالی که صاحبانی که دستگاه آنها مشکلی نداشت ۲۹.۱ دلار دریافت نمودند. با نگاه به گذشته می‌توان دریافت که نکسوز ۶P آغاز مشکلات هوآوی با آمریکا بوده است. با این حال هوآوی هنوز هم چشم از امتیاز بازار آمریکا برنداشت. در سال ۲۰۱۸ ریچارد یو اعلام  کرد که هدف شرکت، پیشی گرفت از اپل و سامسونگ است. اگر سال گذشته اقدامات دولت آمریکا برای متوقف کردن حرکت رو به جلوی هوآوی صورت نگرفته بود، شاید این شرکت توانسته بود در راه گرفتن جایگاه سامسونگ قدم بگذارد.

رابطه تنگاتنگ هوآوی با دولت کمونیست کشور چین، این شرکت را در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار داد. این امر هوآوی را از دسترسی به زنجیره منابع خود در ایالات‌متحده بازداشت. در سال ۲۰۱۸ شرکت چینی ۱۸ میلیارد دلار صرف خرید منابع خود در آمریکا کرد. اگرچه هوآوی توانست بسیاری از قطعات خود را که زمانی منبع آمریکای داشت تهیه کند، اما از جایگزین کردن سرویس موبایل گوگل برای اندروید ناتوان ماند. عدم توانایی گرفتن یک مجوز از گوگل، مدل‌های محلی هوآوی مانند سری پرچم‌دار میت ۳۰ (Mate 30) و سری پی۴۰  (P40) را از گرفتن اجازه اجرای برخی اپلیکیشن‌ها محروم کرد. اپلیکیشن‌هایی مانند سرچ (Search)، جمیل، مپز و یوتیوب جزء این دسته هستند. این امر در داخل چین اهمیتی نداشت چون در آنجا تمام اپلیکیشن‌های گوگل تحریم شده‌اند اما به فروش جهانی آسیب رساند.

با استناد به شبکه تلویزیونی CNBC به نقل از اریک زو (Eric Xu) رئیس دوره‌ای هوآوی، در سال ۲۰۱۹ این شرکت ۱۲ میلیارد دلار کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده داخلی، درآمدزایی کرده است. بیشتر این کسری درآمد در بخش مصرف‌کننده‌ها که شامل گوشی‌های هوشمند است رخ داده است. با این حال سال گذشته شرکت چینی توانست ۲۴۰ میلیون دستگاه گوشی صادر کند که ۱۷ درصد از سال ۲۰۱۸ بیشتر بوده است و با پیشی گرفتن از اپل، توانست به دومین تولیدکننده جهان در زمینه گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. اما سهم هوآوی در سال ۲۰۱۹ از بازار از ۱۸.۹ درصد سه‌ماه اول سال به ۱۵.۲ درصد در سه‌ماه چهارم سال کاهش پیدا کرد. سهم هوآوی از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماه اول امسال به ۱۷.۸ درصد رسید اما نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته درصد کمتری است.

در سالگرد قرار گرفتن شرکت چینی در لیست سیاه، دولت آمریکا با تغییر دادن قوانین صادرات ضربه محکم دیگری به هوآوی وارد کرد. در حال حاضر هر کارخانه‌ای که از فناوری آمریکای برای ساخت تراشه برای شرکت هوآوی و واحد های‌سیلیکون (HiSilicon) آن استفاده می‌کند، باید برای صادرات قطعات به هوآوی از دولت آمریکا مجوز بگیرد. این اقدام در اصل برای هدف قرار دادن شرکت TSMC صورت گرفته است، که بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل در جهان است. این تولیدکننده هنوز می‌تواند تراشه‌های تولیدشده تا تاریخ ۲۶ اردیبهشت (May 15th) را به شرکت هوآوی صادر کند اما باید این کار را تا قبل از هفته دوم ماه سپتامبر انجام دهد. شرکت چینی امیدوار است این بازه زمانی اجازه دریافت تعداد کافی از تراشه‌ها را به این شرکت بدهد، تا بتواند تعداد مناسبی از پرچم‌دار خود میت ۴۰ (Mate 40) را برای ادامه سال تولید کند.

اطلاعات حاکی از آن است که برنامه هوآوی یک موفقیت بزرگ را برای بازارداخلی هدف قرار داده است. سهم این شرکت از بازار چین از ۳۵.۵ درصد در سه‌ماه اول سال گذشته به ۴۲.۶ درصد در سه‌ماه اول امسال افزایش یافته است. شرکت چینی توانسته است با فروش مدل‌های قدیمی‌تر در بیرون از چین نیز موفقیت کسب کند. این مدل‌های قدیمی قبل از اعمال تحریم‌ها منتشر شده‌اند و می‌توانند اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل را اجرا نمایند. با استناد به موسسه  کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) که در زمینه آمار بازار تجاری فعالیت می‌کند، هوآوی توانسته با مدل‌های قدیمی‌تر، سهم خود را از بازار اروپای مرکزی بیشتر کند.  همچنین به گفته موسسه IDC، هوآوی بر اساس مبنای سالیانه، در سه‌ماه دوم امسال توانسته است سهم خود را در بازار آمریکای لاتین افزایش دهد.

بریان ما (Bryan MA) نایب‌رئیس بخش تحقیقات مربوط به دستگاه‌ها در موسسه IDC می‌گوید:

در بازارهای جاافتاده خارج از کشور چین، نداشتن سرویس‌های گوگل، بلندپروازی‌های پرچم‌دار هوآوی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. این شرکت می‌تواند به‌طور موقت جایگاه خود را با تمرکز روی مدل‌های قدیمی‌ و سطح پایین‌تر در معدود بازارهای درحال‌توسعه حفظ کند، اما از این جلوتر پیش نخواهد رفت.

هم‌اکنون در بازار اروپای مرکزی نشانه‌هایی وجود دارد که شرکت‌های رقیب و هموطن هوآوی مانند اوپو (Oppo) و شیائومی در حال پیشی گرفتن هستند، زیرا گوشی‌های جدیدتر و قدرتمندتر این شرکت‌ها اجازه اجرای اپلیکیشن‌های گوگل و استفاده از سرویس‌های موبایلی گوگل را دارند. سهم هوآوی از بازار اروپای مرکزی از ۲۴.۳ درصد سال گذشته به ۱۸.۲ درصد در امسال کاهش پیدا کرده است. در هند نیز سهم ۳.۴ درصدی هوآوی در سال ۲۰۱۹ به ۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ تقلیل یافته است.

با توجه به موارد فوق، به نظر نمی‌رسد سامسونگ تا پایان سال هیچ‌گونه نگرانی بابت به خطر افتادن  سلطنت خود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید