ماهواره‌بر به سرعت لازم برای تزریق ماهواره ظفر نرسید - تکفارس 
ماهواره‌بر به سرعت لازم برای تزریق ماهواره ظفر نرسید - تکفارس 
ماهواره‌بر به سرعت لازم برای تزریق ماهواره ظفر نرسید - تکفارس 

ماهواره‌بر به سرعت لازم برای تزریق ماهواره ظفر نرسید

محمدرضا داوری
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 21:40
ماهواره‌بر به سرعت لازم برای تزریق ماهواره ظفر نرسید - تکفارس 

ماهواره ظفر با موفقیت به فضا پرتاب شد؛ اما ماهواره‌بر نتوانست سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در مدار را فراهم کند.

سیداحمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع اعلام کرد:

در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ کلیه فرآیندهای پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشارگذاری، به طور کامل به انجام رسید. فرایند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایی مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.

به گفته‌ی، احمد حسینی، بخش قابل توجهی از اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب به آمده است و داده‌های تله متری از فرایند ارسال به‌طور کامل احصاء گشت که با تحلیل این داده‌ها و تطبیق عملکرد زیر سیستم‌ها با طراحی انجام شده، بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب‌های آینده انجام خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امشب در محل پایگاه فضایی امام خمینی پس از انجام پرتاب ماهواره ظفر که قرار بود در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار گیرد، بیان نمود:

 ماهواره ظفر نیز شبیه ماهواره پیام پس از آن که از ماهواره بر جدا شد موفق به استقرار در مدار نشد. این ماهواره حتی از مدار ۵۳۰ کیلومتر هم عبور کرد و به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید اما از نظر سرعت کم آورد و با وجود اینکه باید به سرعت ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسید در سرعت ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در ساعت متوقف شد. در ماهواره پیام مشکل از مدار الکترونیکی ماهواره بود اما این بار در ماهواره ظفر، موتور ماهواره‌بر کم آورد و با افت سرعت، ماهواره در مدار نایستاد و به اقیانوس هند افتاد. ما ناامید نمی‌شویم و در خرداد ماه ماهواره ظفر۲ را با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا ارسال می‌کنیم.

ساخت ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت حدود ۶ سال به طول انجامید. نتیجه تلاش چند ساله دانشمندان حوزه فضایی در نهایت به ساخت ماهواره ظفر ۱ و ۲ ختم شد. ماهواره‌ای که نسخه اول آن با دوربین تصویربرداری با کیفیت ۲۵ متر امروز در مدار قرار گرفت تا رویای ساخت ماهواره در مدار ژئو و با کیفیت یک متر هر روز بیشتر از قبل جان بگیرد.

‌ماهواره ظفر تقریبا یک ماه است که اخبار حوزه فناوری، فضای مجازی، توییتر وزیر ارتباطات و روسای سازمان و پژوهشگاه فضایی را به خود اختصاص داده است.

ماهواره ظفر که عصر امروز (۲۰ بهمن) از پایگاه فضایی امام خمینی سمنان به فضا پرتاب شد یک ماهواره تحقیقاتی تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر بود. این ماهواره قرار بود در مدار LEO با باند فرکانس S&F قرار بگیرد. وظیفه این ماهواره‌ها تهیه نقشه‌هایی در زمینه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرز پهنه‌های کشاورزی، پایش تغییرات در عرضه‌های طبیعی و جنگلی، پهنه‌ها‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری، به‌روزرسانی نقشه‌های ساختاری ( شناسایی گسل‌ها، چین‌ها و…) عنوان شده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید