سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت سامسونگ اولتیماتوم داد - تکفارس 
سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت سامسونگ اولتیماتوم داد - تکفارس 
سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت سامسونگ اولتیماتوم داد - تکفارس 

سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت سامسونگ اولتیماتوم داد

محمدرضا داوری
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 20:30
سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت سامسونگ اولتیماتوم داد - تکفارس 

پس از محدودیت‌هایی که رییس جمهور آمریکا برای ایران ایجاد کرد داستان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های کاربردی مانند گوگل‌استور و اپ‌استور شروع شد. پس از این محدودیت‌ها، شرکت اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اپ‌استور حذف کرد، شرکت گوگل نیز برخی از برنامه‌های ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد.

با محدودیت‌هایی که علیه ایران و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌شود، اما شرکت‌ها همواره سعی در پیدا کردن راه‌های جایگزین هستند که بتوانند سرویس‌های مناسب را به کاربران ارائه دهند. با این وجود، همواره این مشکلات ادامه دارند.

هرچند با گذشت یک سال از از این محدودیت‌ها، ظاهرا پیگیری‌های حقوقی هم به نتیجه نرسیده و تا امروز هم شرکت‌های ایرانی که می‌خواهند برنامه‌های خود را در اپ‌استور قرار دهند، باید به راه‌هایی از جمله اسامی غیر ایرانی و تظاهر کردن به شرکتی غیر ایرانی تا بتوانند اپلیکیشن خود را در اپ‌استور قرار دهند.

در اتفاقی جدید پس از این محدودیت‌ها، ایمیلی از طرف شرکت استور سامسونگ به برخی کاربران ارسال شده است با این مضمون که فروشگاه گلکسی سامسونگ از ۲۵ فوریه، یعنی ۶ اسفند سال جاری، نمی‌تواند امکان خرید برنامه یا محتوای برنامه‌ها را به کاربران ساکن در ایران ارائه دهد. در این اطلاعیه، همچنین نوشته شده است امکان دانلود برنامه‌های رایگان فراهم خواهد بود:

از ۲۵ فوریه ۲۰۲۰، فروشگاه گلکسی دیگر نمی‌تواند به مصرف‌کنندگان در ایران امکان خرید برنامه یا محتوای برنامه‌ها را بدهد. لطفا توجه کنید مصرف‌کنندگان در ایران همچنان می‌توانند برنامه‌های مجانی را دانلود کنند. از بابت هرگونه مزاحمت ایجادشده صمیمانه پوزش می‌طلبیم. از شما سپاسگزاریم.

در پی ارسال این ایمیل از سوی شرکت سامسونگ به کاربران ایرانی گلکسی مارکت مبنی بر محدودسازی اشتراک اپلیکیشن‌های ایرانی در آن اپ‌استور، دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارسال نامه‌ای به مدیر عامل شرکت سامسونگ به این ایمیل‌ها واکنش نشان داد.

در این نامه با اشاره به بازار بزرگ مصرف‌کنندگان ایرانی که از محصولات و خدمات سامسونگ استفاده می‌کنند، درخواست شده تا از اعمال تبعیض بین کاربران ایرانی و کاربران سایر ملل شرکت سامسونگ پرهیز شود. و ضمن ابراز تمایل به ادامه‌ی همکاری با شرکت سامسونگ، از اجرای اقدامات قانونی سازمان فناوری اطلاعات ایران درصورت اعمال تبعیض درباره‌ی کاربران ایرانی هشدار داده شده است.

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در رابطه با اقدامات متقابل ایران به محدودیت‌های احتمالی از سوی شرکت سامسونگ، گفت:

محدودسازی ورود کارکنان خارجی شرکت سامسونگ به ایران، محدودسازی در مناسبات پولی و مالی، محدودسازی در رجیستری گوشی‌های شرکت سامسونگ، محدودسازی استفاده از امکانات نرم‌افزاری، محدودسازی توسعه بازار، تجدید نظر در تعرفه‌های گمرکی و اقدامات قضایی ملی و بین‌المللی از جمله گزینه‌های پیش روی ایران برای اقدام متقابل در برابر رویه جدید و تبعیض‌آمیز شرکت سامسونگ هستند.

در صورتی که سامسونگ همچون سال گذشته که نظیر اصلاح ضمانت‌نامه ها، اقدامات مناسب حقوقی را انجام بدهد، سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز برای همراهی و همفکری در خصوص مشکلات احتمالی بین المللی ایجاد شده برای سامسونگ همکاری خواهد کرد.

در خصوص ایمیل سامسونگ به کاربران ایرانی ، عطا خلیقی، کارشناس فناوری اطلاعات، گفت:

اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرم‌افزارهای رایگان استفاده می‌کنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپ‌استور افتاد و به تدریج ممکن است نرم‌افزارهای رایگان هم به این تحریم‌ها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکت‌های محلی باقی می‌ماند و اکثر برنامه‌های خارجی احتمالا روی مارکت‌های خارجی نخواهد ماند.

عطا خلیقی در خصوص این که این محدودیت‌ به دیگر مارکت‌ها مانند گوگل‌پلی راه پیدا کند، بیان نمود:

این امکان هم وجود دارد؛ درمورد سامسونگ هم اگرچه یک شرکت آمریکایی نیست، اما اگر به تاریخچه این تحریم‌ها نگاه کنید، می‌بینید اول شرکت‌هایی که آمریکایی نیستند را تحت فشار قرار می‌دهند و بعد خودشان این کار را می‌کنند، چون فشار بیشتری می‌توانند روی آنها بیاورند. این شرکت‌ها با آمریکا تجارت دارند و آمریکا هم آنها را تحت فشار می‌گذارد که اگر به ارائه سرویس به ایران ادامه دهند، تجارت‌شان با آمریکا قطع می‌شود و آنها هم باید بین بازار آمریکا و بازار کشورهایی مانند ایران، انتخاب کنند. از طرفی از آنجایی‌که ایرانی‌ها اصلا امکان پرداخت ندارند، این شرکت‌ها اکثرا از ایرانی‌ها منافع مستقیم مالی هم ندارند، به همین دلیل پذیرش این موضع برایشان راحت است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید