اجرایی شدن ۴ گام فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴ - تکفارس 
اجرایی شدن ۴ گام فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴ - تکفارس 
اجرایی شدن ۴ گام فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴ - تکفارس 

اجرایی شدن ۴ گام فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴

محمدرضا داوری
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - 15:00
اجرایی شدن ۴ گام فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴ - تکفارس 

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سند هوافضا در سال ۹۱ تصویب شد گفت:

این سند ۴ گام دارد که در سال ۱۴۰۴ با قرار گرفتن ماهواره‌های مخابراتی در مدار ژئو چهار گام فناوری فضایی تثبیت خواهد شد.

مرتضی براری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، از چهار گام اساسی توسعه‌ی حوزه فضایی کشور در سند توسعه فضایی، گفت:

در گام نخست این سند، ماهواره‌های تحقیقاتی با وزن ۵۰ کیلوگرم با ماهواره بر سفیر در مدار قرار می‌گیرد که ماهواره امید، نوید و رصد که با ماهواره بر سفیر در مدار قرار گرفت از این نوع است.

گام دوم هدف قرار دادن ماهواره‌ها در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر است که ماهواره پیام که سال گذشته پرتاب شد و ماهواره‌های ظفر و سیمرغ که قابلیت حمل تا مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر را دارد در این گام قرار می‌گیرد که قرار است تا سال ۱۴۰۰ تثبیت شود.

گام سوم نیز شروع شده است و می‌تواند ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار قرار دهد و از اواخر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این گام طی خواهد شد.

در گام چهارم نیز ماهواره‌ها در مدار ژئو قرار خواهد گرفت و هدف این است ماهواره‌های مخابراتی در این مدار قرار گیرد که این از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ تثبیت شود.

رئیس سازمان فضایی با بیان این که اقصاد فضایی در دهه گذشته پیشرفت داشته توانسته است ۱۷ تا ۲۳ درصد ارزش افزوده ایجاد کند، گفت:

 در سال ۸۸ وقتی مأموریت ساخت ماهواره نوید داده شد در دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار کار آزمایش و ساخت ماهواره انجام شد و همه تجهیزات را در داخل ساختیم که در زنجیره تأمین، شرکت‌های دانش بنیان در کنار ما قرار گرفتند.

مرتضی براری، اظهار داشت :

 تمام تلاش ما مسلط شدن بر حوزه ماهواره است و در حوزه ماهواره‌های سنجشی، دانشگاه علم و صنعت دو ماهواره با قابلیت‌های مختلف ساخته که ماهواره دیگری با قابلیت سنجش از دور نیز در دست ساخت است. در حوزه مخابراتی نیز ناهید یک و دو شروع شده است و در تلاشیم در مدار ژئو قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی با بیان این موضوع که با قرار گرفتن ماهواره سفیر در مدار، جز ۹ کشور دارای این فناوری قرار گرفتیم، تصریح کرد:

از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما الان در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته‌ایم.

در دنیا رتبه ۱۱ از نظر علمی قرار داریم و در دانش‌های نوین شاهد رشد بسزایی هستیم و در فناوری فضایی رتبه بالاتری داریم و هدف اصلی ما بستر سازی برای جوانان کارآفرین است با توجه به اینکه فناوری فضایی پیشران توسعه کشور است.

حسین بلندی رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت در ادامه صحبت‌های براری، گفت:

 فناوری فضایی در هر کشوری یک فناوری پیشران است و سریز آن در سایر حوزه‌ها اثربخشی فراوان دارد.

راهکارها باید به نحوی تعریف شود که در سال ۱۴۰۴ که قرار است به ماهواره زیر ده متر برسیم با خیزی که اخیراً برداشته شده است و با حمایت‌های لازم، اهداف به نتیجه خواهد رسید.

حسین بلندی رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت افزود:

 فرایند توسعه، طراحی، ساخت و مونتاژ یعنی قابلیت اطمینان به حدی برسد که ماهواره قابلیت پرتاب را داشته باشد، اما مشکل پیش روی نخبگان ما این است که تجهیزات را در اختیار ندارند و باید خودشان تجهیزات را طراحی و بسازند و بعد به ساخت ماهواره بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این که دنیا در صنعت ماهواره سرمایه گذاری کرده است بنابراین باید برای پرتاب، ماهواره‌بر داشته باشیم، گفت:

ما ده سال است که ماهواره بر را طراحی کرده‌ایم و با توجه به اینکه فناوری فضایی سی سال طول می‌کشد عشق و علاقه نخبگان جهش عالی در این مسیر داشته است و در واقع مسیر سی ساله را در ده سال طی کرده‌ایم.

یکی از دلایل موفقیت دانشگاه علم و صنعت، شناسایی قابلیت‌ها با زنجیره تأمین بوده است و زیرساخت‌های لازم برای ساخت ماهواره، مطابق با استاندارهای لازم اروپا طی و با توجه به شرایط تحریم‌ها از ۸۶ تجهیز ۸۲ تجهیز در داخل طراحی و ساخته می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید