فیسبوک یک چت‌بوت را جهت انحراف انتقادات پیرامون ایام تعطیلات ایجاد کرده است - تکفارس 
فیسبوک یک چت‌بوت را جهت انحراف انتقادات پیرامون ایام تعطیلات ایجاد کرده است - تکفارس 
فیسبوک یک چت‌بوت را جهت انحراف انتقادات پیرامون ایام تعطیلات ایجاد کرده است - تکفارس 

فیسبوک یک چت‌بوت را جهت انحراف انتقادات پیرامون ایام تعطیلات ایجاد کرده است

مسلم رفیعی
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - 10:45
فیسبوک یک چت‌بوت را جهت انحراف انتقادات پیرامون ایام تعطیلات ایجاد کرده است - تکفارس 

نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد که تصویر عمومی فیسبوک در چنان حالت فاجعه‌باری است که تیم روابط‌ عمومی این شرکت یک چت‌بوت (chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته‌، تا به کارمندانش جهت منحرف کردن انتقادات خانواده‌ها از تعطیلات، کمک نماید. این ابزار که Liam Bot نام دارد، به دلایلی که این شرکت فاش نکرده، به کارمندان فیسبوک در رابطه با بررسی گفتگوهای خشن در مورد مناقشه‌های مختلف این غول اجتماعی کمک خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد که این ابزار کمی پیش از تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا به دست کارمندان این شرکت رسید، و اولین بار در فصل بهار مورد آزمایش قرار گرفته است. پاسخ‌ها توسط تیم روابط‌ عمومی فیسبوک نوشته‌شده و عمدتاً به نظر می‌رسد که با اظهارات عمومی تیم اجرایی این رسانه اجتماعی در مورد موضوعاتی مانند آزادی بیان، دخالت در انتخابات، میانه‌روی و … همخوانی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که در مورد کلام تنفرآمیز سؤال شد، نیویورک‌تایمز  گزارش داد که Liam Bot با استفاده از چند پاسخ سریع همانند: «فیسبوک جهت قانون‌مند کردن محتوای خود، چندین کارمند تعدیل‌کننده را استخدام کرده است» و «قانون‌مندی برای رفع مشکلات مهم است» پاسخ خواهد داد. این ربات همچنین پیوندهایی را به پست‌های مناسب وبلاگی این شرکت ارائه داده، و در صورتی که سؤال موردنظر یک پرسش فنی مانند بازنشانی گذرواژه یک حساب باشد، کاربران را به بخش سؤالات متداول و راهنمایی‌هایی از این قبیل هدایت خواهد کرد.

فیسبوک در طی چند سال گذشته با یک سری بحران‌های بی‌سابقه مواجه شده‌ است، این مسائل با نقش این شرکت به‌عنوان یک ابزار اطلاعاتی نادرست در طول انتخابات سال ۲۰۱۶ شروع شد، و با مناقشه‌هایی مانند رسوایی حریم خصوصی داده‌ها در ماجرای Cambridge Analytica و سیاست تبلیغات سیاسی اخیر این شرکت، ادامه داشته است. CNBC گزارش داده‌ است که به دلیل شدت اخبار نامناسب، استخدام کارمندان جدید برای فیسبوک دشوار شده‌ و این موضوع منجر به افزایش شدید سؤالات کارمندان این شرکت از کارکنان سابق و یا سایر کارمندان فعال در شرکت‌های مشابه، در مورد فرصت‌های شغلی دیگر شده‌ است.

موضوع روحیه کارکنان نیز در چند سال اخیر به یک نگرانی مداوم تبدیل شده است، به‌خصوص که رویکرد فیسبوک در رابطه با شفافیت رادیکال با کارمندان خویش، منجر به نشت‌های اطلاعاتی زیادی در ماه‌های اخیر شده‌ است. در مهرماه (اکتبر)، خبرگزاری The Verge فایل صوتی و رونوشت جلسات پرسش و پاسخ مدیرعامل این شرکت با کارمندانش را منتشر کرد که در آن‌ها مارک زاکربرگ افکار و احساسات شخصی خود را در مورد تعدادی از موضوعات داغ مانند موضع سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) در زمینه تنظیم قانون شرکت‌های بزرگ فناوری، فاش می‌کرد. افشاگری یک شکست نادر در پیمان مقدس رازداری فیسبوک است، چیزی که این شرکت بذر آن را طی دهه گذشته در بین ده‌ها هزار کارمند خود پرورش داده و این موضوع نیز شاهدی بر کاهش روحیه کارمندان این شرکت است.

پاسخ فیسبوک به این سناریو، حداقل ازآنجایی‌که این شرکت سابقه‌ای در ساکت کردن خانواده و دوستان کارمندان خود دارد، به نظر می‌رسد که یک واکنش فنی در قالب Liam Bot باشد. یک از سخنگویان  فیسبوک به نیویورک‌تایمز گفت:

کارکنان ما به‌طور منظم اطلاعاتی را درخواست می‌نمایند تا آن‌ها را به همراه دوستان و خانواده خود در مورد موضوعاتی که در اخبار، به‌ویژه در هنگام تعطیلات مطرح می‌شوند، استفاده کنند. ما این رویه را وارد یک چت‌بوت کردیم؛ چیزی که ما آن را در بهار گذشته آزمایش نموده‌ایم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید