هواوی به کارمندانی که این شرکت را در جریان تحریم‌های آمریکا یاری کرده‌اند، پاداش می‌دهد - تکفارس 
هواوی به کارمندانی که این شرکت را در جریان تحریم‌های آمریکا یاری کرده‌اند، پاداش می‌دهد - تکفارس 
هواوی به کارمندانی که این شرکت را در جریان تحریم‌های آمریکا یاری کرده‌اند، پاداش می‌دهد - تکفارس 

هواوی به کارمندانی که این شرکت را در جریان تحریم‌های آمریکا یاری کرده‌اند، پاداش می‌دهد

مسلم رفیعی
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 11:00
هواوی به کارمندانی که این شرکت را در جریان تحریم‌های آمریکا یاری کرده‌اند، پاداش می‌دهد - تکفارس 

به نقل از رویترز، هواوی اعلام کرده که مبلغ ۲۸۶ میلیون دلار پاداش را به بخش تحقیق و توسعه و همچنین کارمندانی که به آن شرکت کمک کرده‌اند تا بدون زنجیره تأمین ایالات‌متحده به کار خود ادامه دهد، اختصاص می‌دهد. علاوه بر پاداش دادن به برخی از کارمندان خود، هواوی حقوق این ماه تقریباً تمامی ۱۹۰،۰۰۰ کارمند خود را دو برابر کرده‌ است.

اکنون این داستان به خوبی شناخته‌شده‌ است. ایالات‌متحده آمریکا این شرکت را یک تهدید برای امنیت ملی این کشور به‌حساب می‌آورد، چراکه تحت قانون چین، دولت این کشور می‌تواند از هواوی درخواست کند تا از شرکت‌های آمریکایی و مصرف‌کنندگان این کشور جاسوسی کند. درنتیجه این امر، قانون‌گذاران آمریکایی نگران هستند که تلفن‌ها و تجهیزات ارتباطی این شرکت، حاوی ویژگی‌های مخفی جهت ارسال اطلاعات به پکن باشند. هواوی بارها این موضوع را تکذیب کرده‌ است، اما در تاریخ ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) وزارت بازرگانی ایالات‌متحده این شرکت را در فهرست سیاه خود قرار داد و مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره تأمین خود در آمریکا شد.

پس‌ از این اقدام، به نظر می‌رسید که این تحریم به‌شدت بر عملکرد هواوی تاثیر می‌گذارد. این شرکت ۱۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۸ در بخش‌های آمریکایی خود و در شرکت‌هایی مانند کوالکام هزینه کرده است. اینتل و مایکرون اعلام کردند که روابط خود با هواوی را قطع نموده‌اند. زمانی که گوگل هم این رویه را دنبال کرد، بسیاری تعجب کردند که هواوی چگونه این طوفان را تحمل خواهد نمود. همان‌طور که مشخص شد، مصرف‌کنندگان چینی موجی از میهن‌پرستی را به راه انداخته و به‌عنوان واکنشی به زورگویی آمریکا نسبت به این شرکت، تعداد بالایی از محصولات آن را خریداری کردند. در طول سه‌ماهه سوم سال جاری، فروش تلفن‌های همراه این شرکت در چین، به ۶۶ درصد به‌صورت سالانه افزایش یافته، و سهم بازار داخلی هواوی نیز به ۴۲٫۴ درصد رسیده است.

هواوی که در سال گذشته حدود ۲۰۶ میلیون واحد تلفن را به فروش رسانده بود. پیش از اینکه زنجیره تأمین آمریکایی این شرکت قطع شود، انتظار می‌رفت که این غول چینی در سال ۲۰۱۹ موفق به فروش ۳۰۰ میلیون دستگاه شود. همچنین این امید نیز وجود داشت که از سامسونگ؛ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان پیشی بگیرد. بعدازاینکه این شرکت در فهرست سیاه نهادهای آمریکایی قرار داده شد، بسیاری انتظار داشتند که هواوی در بهترین حالت، فروش سال گذشته را تجربه نماید. اما همان‌طور که مهرماه (اکتبر) به‌ پایان خود نزدیک می‌شد، هواوی اعلام کرد که با صرف ۶۴ روز کمتر نسبت به سال گذشته، توانسته که ۲۰۰ میلیون واحد گوشی هوشمند را به فروش برساند. این غول چینیی اکنون ۲۷۰ میلیون واحد گوشی هوشمند را برای سال ۲۰۱۹ مورد هدف قرار داده است، اگر این هدف تحقق یابد، سود سالیانه قابل توجه ۳۱ درصدی را به ارمغان خواهد آورد. درحالی‌که از دست دادن مجوز استفاده از خدمات اندرویدی گوگل و اپلیکیشن‌های اصلی این شرکت مانند فروشگاه پلی استور، جیمیل، یوتیوب، مپس و جستجو، ممکن است که در داخل چین اهمیت چندانی نداشته باشد، اما فروش‌های بین‌المللی گوشی‌های هواوی را تحت تأثیر قرار داده است. بااین‌حال، حمایت داخلی شگفت‌انگیز از تلفن‌های این شرکت بدین معنا است که امسال این غول چینی احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن در جهان خواهد بود.

عملکرد این تولیدکننده چینی به نظر می‌رسد با نظرات مؤسس و مدیرعامل فعلی آن، یعنی رن ژنگفی (Ren Zhengfei) همخوانی دارد. رن هفته گذشته طی یک مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت که:

ما بدون زنجیره تأمین خود در آمریکا نیز می‌توانیم به خوبی دوام بیاوریم.

وی همچنین انتظار ندارد که ایالات‌متحده، این شرکت را از لیست خود خارج نماید و در ادامه گفت:

آن‌ها ممکن است ما را تا ابد در آن لیست نگه‌دارند، زیرا ما بدون آن‌ها نیز عملکرد خوبی خواهیم داشت.

هواوی می‌گوید که توانسته بخش‌هایی از کارخانه‌های خارجی متعلق به شرکت‌های آمریکایی را به‌دست آورد. به‌علاوه، انتظار می‌رود که اداره بازرگانی آمریکا به‌زودی مجوز ۹۰ روزه‌ موقتی را صادر کرده و در آن به برخی از شرکت‌های فناوری آمریکایی اجازه دهد تا با این شرکت چینی به تجارت بپردازند. این اقدام جهت نگهداری و پشتیبانی از بخش‌ها و تجهیزات کاملاً عملیاتی، ازجمله انتشار به‌روزرسانی‌ها و بهینه‌سازهای نرم‌افزاری، حیاتی است. دوره ۹۰ روزه اول این مجوز، در مردادماه به پایان رسید و وزارت بازرگانی ۲۰۶ درخواست برای دور دوم و نهایی مجوزهای موقت را دریافت کرده‌ است. هواوی همچنین از تصمیم شرکت طراحی تراشه آرم هولدینگ (Holdings ARM)، که تصمیم قبلی خود مبنی بر قطع فروش به هواوی به دلیل فناوری‌های اصلی آمریکایی را معکوس کرده نیز، سود خواهد برد. در ماه گذشته، شرکت آرم اعلام کرده بود که تراشه‌های v8 و v۹، فناوری‌های اصلی بریتانیایی هستند و همین موضوع اجازه تجارت با هواوی را به این شرکت می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید