احتمال عرضه هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی اپل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - تکفارس 
احتمال عرضه هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی اپل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - تکفارس 
احتمال عرضه هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی اپل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - تکفارس 

احتمال عرضه هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی اپل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

مسلم رفیعی
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 11:17
احتمال عرضه هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی اپل در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - تکفارس 

طبق یک گزارش جدید از The Information، اپل قصد دارد اولین هدست واقعیت افزوده خود را در سال ۲۰۲۲ عرضه کند و پس‌ازآن یک دستگاه کوچک یعنی یک جفت عینک واقعیت افزوده را نیز در سال ۲۰۲۳ روانه بازار نماید. بسیاری در دنیای فناوری، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)  را به‌عنوان پلتفرم بزرگ بعدی پس از تلفن‌های همراه می‌بینند. مدت‌ها است که ورود اپل به دنیای واقعیت افزوده شایعه شده است، اما تاریخ دقیق ورود این شرکت به این عرصه مشخص نبوده و برخی تحلیلگران سال ۲۰۲۰ را حدس زده‌اند. با استناد به مدارک داخلی در دفاتر مرکزی اپل و به دلیل مشکلات موجود در توسعه این فناوری، The Information زمان عرضه حدسی خود را به سال ۲۰۲۲ تغییر داده است.

به‌علاوه جدول زمانی جدید، گزارش The Information جزئیات جدیدی در مورد هدست واقعیت افزوده اپل با اسم رمز N301 ارائه می‌دهد. این دستگاه ظاهراً شبیه به نسخه‌ای باریک‌تر از هدست Oculus Quest است؛ یک هدست واقعی مجازی که در اردیبهشت‌ماه (مه) به بازار عرضه شد. این گجت از واقعیت مجازی و افزوده، دوربین‌های خارجی برای ترسیم محیط کاربر (ازجمله خطوط کلی افراد، مبلمان و اتاق‌ها) پشتیبانی کرده و همچنین دارای یک نمایشگر با وضوح بالا برای نشان دادن اطلاعات و ترکیب اشیای مجازی با دنیای واقعی است. به کارکنان گفته‌شده که این شرکت برای تهیه نرم‌افزار این هدست، از سال ۲۰۲۱ با توسعه‌دهندگان ارتباط خواهد داشت.

بعدازاینکه اپل این هدست بزرگتر را تولید کرد، نقشه دارد تا یک جفت کوچک‌تر از عینک‌های AR خود را نیز به بازار عرضه نماید. برخلاف هدست‌ها، عینک‌ها برای استفاده طولانی‌مدت طراحی خواهند شد. به گزارش The Information و به نقل از شخصی که این عینک‌ها را دیده، نمونه‌های اولیه این گجت شبیه عینک‌های آفتابی گران‌قیمت با قابی ضخیم بوده که باتری و تراشه‌ها را نیز در خود جای می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که اپل لنزهایی را کشف کرده که در هنگام کار تیره می‌شوند تا به این صورت به ناظران نشان دهد که کاربر موردنظر مشغول مشاهده محتوای داخل عینک است.

طی بعدازظهر روز دوشنبه، خبرگزاری بلومبرگ خبرهای بیشتری از The Information را تأیید کرده و خاطرنشان کرد که شرکت اپل به‌تازگی تصمیم گرفته‌ تا عرضه اولیه هدست‌های خود را از سال ۲۰۲۰ به زمانی دیرتر موکول نماید. بر اساس گفته‌های مارک گورمن (Mark Gurman) از بلومبرگ، این هدست ترکیبی واقعیت مجازی و افزوده، بر بازی، تماشای ویدیو و جلسات مجازی تمرکز خواهد داشت.

هر دو دستگاه از یک سیستم حسگر سه‌بعدی جدید استفاده می‌کنند که درواقع نسخه پیشرفته‌تری از دوربین Face ID یافت شده در آیفون و آیپد پروهای امروزی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این حسگر سه‌بعدی در آیپد پروهای جدید در اوایل سال آینده قرار داده خواهد شد. این پیش‌بینی پیش‌تر نیز توسط تحلیلگر اپل، مینگ – چی کو (Ming-Chi Kuo) نیز پشتیبانی شده و وی نیز می‌گوید که این حسگر قبل از آیفون‌های ۲۰۲۰، در آیپد پروهای سال آینده قرار خواهد گرفت. مدیرعامل اپل، تیم کوک، پیش‌تر گفته بود که واقعیت افزوده را یک ایده بزرگ، مانند گوشی‌های هوشمند می‌داند و در سال ۲۰۱۷ به خبرگزاری ایندیپندنت گفته بود که:

گوشی‌های هوشمند متعلق به همگان هستند، ما مجبور نیستیم که فکر کنیم آیفون برای یک بازار جمعیتی خاص، یک کشور و یا یک بازار عمودی است، بلکه این گجت برای همگان است. من فکر می‌کنم که واقعیت افزوده نیز به همان‌ اندازه بزرگ است.

به نظر می‌رسد که عینک AR اپل برای تحقق این وعده طراحی شده‌ است، گزارش The Information اعلام می‌دارد که مدیران ارشد اپل بر این باورند که این دستگاه می‌تواند جایگاه آیفون را در طول یک دهه به‌دست آورد.

همانند بزرگان بازار گوشی‌های هوشمند، اپل و بسیاری از شرکت‌های فناوری محور دیگر نیز به واقعیت مجازی و افزوده به‌عنوان پلتفرم بزرگ بعدی نگاه می‌کنند. سازنده آیفون سال‌ها است که منابعی را در این زمینه جمع‌آوری و فناوری‌های گوناگون را از شرکت‌های کوچک خریداری کرده و همچنین تعداد بیشتری از کارمندان را نیز به این پروژه اختصاص داده است. شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، مایکروسافت و گوگل از طریق پروژه‌هایی مانند HoloLens و Oculus به‌شدت در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بااین‎‌حال، واقعیت مجازی و افزوده، با سخت‌افزارهای حجیم و تجربه کاربری نامناسب، زمینه ناهمواری را برای توسعه فراهم نموده است. در ماه گذشته، گوگل به‌طور مؤثر تجربیات Daydream خود را به پایان رسانید؛ پروژه‌ای که در طی آن از تلفن‌های هوشمند برای توانمندسازی هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌شد اما توسعه‌دهندگان و مشتریان کمی به آن روی خوش نشان دادند. در این زمینه به نظر می‌رسد که اپل بهتر است به‌جای تسریع ورود به بازار، بیشتر صبر نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید