دسترسی بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری به داده‌های فیسبوک - تکفارس 
دسترسی بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری به داده‌های فیسبوک - تکفارس 
دسترسی بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری به داده‌های فیسبوک - تکفارس 

دسترسی بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری به داده‌های فیسبوک

سید محمد معلمی
۱۵ آبان ۱۳۹۸ - 19:32
دسترسی بیش از ۱۰۰ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری به داده‌های فیسبوک - تکفارس 

فیسبوک می‌گوید که حتی پس از اینکه سیستم برنامه‌نویسی Groups خود را در سال گذشته مسدود کرده نیز برخی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری توانسته‌اند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی پیدا کنند. بر اساس یک پست وبلاگی منتشر شده توسط این شرکت، زمانی که او در حال تعویض و بازنویسی قوانین در آوریل سال ۲۰۱۸ بود، تقریباً ۱۰۰ برنامه‌نویس به اطلاعات شخصی افراد دست یافته‌اند و حداقل ۱۱ نفر نیز موفق شده‌اند در ۶۰ روز اخیر به داده‌های اعضا دسترسی یابند. به همین دلیل، حالا این کمپانی آمریکایی می‌خواهد فرصت دستیابی را از تمامی شرکت‌ها سلب کند.

مسئولان سیستم گروهی فیسبوک می‌توانند از ابزارهای متفرقه استفاده کنند تا گروه‌های خود را مدیریت نمایند و به اپلیکیشن‌ها در مورد عملکردشان گزارش دهند. از زمان اعمال تغییرات در سال گذشته، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نباید اسامی اعضا، تصاویر پروفایل یا سایر داده‌های آنها را می‌دیدند ولی کنستانتینوس پاپامیلتیادیس (Konstantinos Papamiltiadis) مدیر همکاری پلتفرم‌ها در فیسبوک اخیراً عنوان کرده که طی بررسی‌هایی که به تازگی انجام داده، متوجه شده که برخی از اپلیکیشن‌ها همچنان به داده‌های شخصی افراد دسترسی داشته‌اند.

پاپامیلتیادیس می‌گوید که مدرکی دال بر سوءاستفاده از اطلاعات توسط برنامه‌نویسان نداریم ولی فیسبوک از آنها خواسته هر نوع داده‌ای که در اختیار دارند را از بین ببرند زیرا در آینده بررسی خواهد کرد که آیا این اطلاعات حذف شده‌اند یا خیر.

متأسفانه کمپانی آمریکایی اسامی ۱۰۰ برنامه‌نویسی که توانسته‌اند به این اطلاعات دست یابند را منتشر نکرده ولی پاپامیلتیادیس خاطرنشان می‌کند:

این اپلیکیشن‌ها بیشتر برنامه‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی و پخش ویدیو هستند که برای مدیریت بهتر و آسان‌تر گروه‌ها طراحی شده بودند تا مدیران بتوانند فرصت اشتراک‌گذاری بیشتر فیلم‌ها را به کاربران ارائه دهند. به علاوه، ما نمی‌دانیم که در کنار اسامی و تصاویر پروفایل چه اطلاعات دیگری وجود داشته و ضمن اینکه، اصلاً خبر نداریم که تعداد کاربران این نرم‌افزارها چند نفر بوده است

فیسبوک رابط برنامه‌نویسی Groups را پس از رسوایی‌هایی که در بحث کمبریج آنالتیکا رخ داد مسدود کرد و قوانینی را وضع نمود تا برنامه‌نویسان پیش از شروع به فعالیت لازم باشد تأییدیه این شرکت را دریافت کنند. سپس این کمپانی در ماه ژولای برخی ویژگی‌های جدید را منتشر نمود تا نشان دهد نظارت دقیقی روی کار توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری دارد بنابراین حالا که می‌بینیم باز هم تعدادی از افراد توانسته‌اند به برخی اطلاعات دسترسی پیدا کنند، واقعاً جای تعجب دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید