هواوی سال گذشته بیشترین اختراع را ثبت کرده، اما همه آن‌ها نوآورانه نبوده‌اند - تکفارس 
هواوی سال گذشته بیشترین اختراع را ثبت کرده، اما همه آن‌ها نوآورانه نبوده‌اند - تکفارس 
هواوی سال گذشته بیشترین اختراع را ثبت کرده، اما همه آن‌ها نوآورانه نبوده‌اند - تکفارس 

هواوی سال گذشته بیشترین اختراع را ثبت کرده، اما همه آن‌ها نوآورانه نبوده‌اند

مسلم رفیعی
۷ آبان ۱۳۹۸ - 11:15
هواوی سال گذشته بیشترین اختراع را ثبت کرده، اما همه آن‌ها نوآورانه نبوده‌اند - تکفارس 

آیا می‌توانید حدس بزنید که کدام شرکت در جهان بیش‌ترین ثبت اختراعات کاربردی را در سال ۲۰۱۸ داشته‌ است؟ یک سرنخ در اینجا وجود دارد: در ایالات‌متحده. آن‌ها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب شده و اجازه ندارند به زنجیره تأمین خود در این کشور دسترسی داشته باشند. آین اشاره باید کار را برای شما راحت‌تر نماید؛ بله، درست است. هواوی در سال گذشته، ۵۴۰۵ درخواست ثبت اختراع را تحویل داده و در طول پنج سال گذشته نیز در صدر فهرست سالانه ثبت اختراعات قرار داشته است. بااین‌حال، تنها درخواست ثبت اختراع یک شرکت به این معنا نیست که این موضوع به فناوری مرتبط بوده و یا اینکه نوآوری دارد. به گفته Nikkei Asian Review، محققین می‌گویند که تنها ۲۱ درصد از ثبت اختراع‌های هواوی در سال گذشته را می‌توان در این گروه قرار داد.

مؤسسه تحقیقاتی Patent Result در توکیو، کیفیت اختراع‌های ثبت‌شده توسط هواوی و رقبایش را از طریق بررسی معیارهایی مانند اصالت، تطبیق‌پذیری و کاربردی بودن آن‌ها، مورد بررسی قرار داده است. سپس این اختراعات را بر اساس اینکه کدام یک از آن‌ها نمره بالاتر و یا پایین‌تری از یک معیار مشخص را کسب می‌کند، رتبه‌بندی نموده است. اختراعاتی با انحراف ۵۵ یا بالاتر، به‌عنوان نوآوری و یا دارای کیفیت بالا در نظر گرفته می‌شوند. درحالی‌که تنها ۲۱ درصد از درخواست‌های هواوی در این رده قرار می‌گرفتند، ۴۴ درصد از اختراع‌های سال ۲۰۱۸ شرکت کوالکام و همچنین ۳۲ درصد از درخواست‌های اینتل نیز به‌عنوان کیفیت بالا رتبه‌بندی شده‌اند.

علاوه بر ثبت اختراع‌های خود، هواوی مشغول خرید برخی از دارایی‌های معنوی شرکت‌های خارج از چین بوده است. این شرکت ۵۰۰ اختراع خارجی را خریداری کرده و نیمی از آن‌ها را فقط از شرکت‌های آمریکایی تهیه نموده است. بسیاری از این اختراع‌ها، با فناوری مرتبط با تجهیزات شبکه‌ای سروکار دارند، تجارتی که هواوی رهبر جهانی آن است. در میان شرکت‌های فناوری ایالات‌متحده که حق امتیازهای خود را به هواوی فروخته‌اند، IBM با ۴۰ مورد و یاهو با ۳۷ مورد در صدر لیست قرار دارند.

علاوه بر خرید دارایی‌های معنوی از شرکت‌های آمریکایی، این غول چینی همچنین مهندسین و متخصصان کد نویسی را از شرکت‌های دیگر به خود جذب کرده و این کارمندان اکنون بخش اعظم تحقیقات و توسعه این شرکت را تشکیل می‌دهند. Patent Result، مهندسین هواوی را بر پایه اختراعات ثبت‌شده رتبه‌بندی کرده و دریافته است که ۱۷ نفر از ۳۰ مهندس ارشد این سازمان، از آمریکای شمالی به این شرکت آمده‌اند. این ۱۷ نفر، ۳۷۰ ثبت اختراع با کیفیت بالا داشته‌اند. این گزارش اشاره می‌کند که بسیاری از این مهندسان از شرکت‌های آمریکایی مانند Motorola (که درواقع متعلق به شرکت چینی Lenovo است) جذب‌ شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، این شرکت چینی هنوز هم مشغول جست‌و‌جو برای استعدادهای نهفته در آمریکای شمالی است.

ازآنجاکه به دلیل قانون چین که طبق آن دولت کمونیستی این کشور می‌تواند از هواوی درخواست جمع‌آوری اطلاعات نماید و این موضوع نیز باعث شده تا این شرکت تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود، حتی شکار استعدادهای شرکت‌های آمریکایی نیز دقیقاً به قانون‌گذاران آمریکا دلیلی برای اعتماد به هواوی نداده است. در نتیجه، علی‌رغم انکار هواوی، قانون‌گذاران در ایالات‌متحده می‌ترسند که تلفن‌های هوشمند هواوی و تجهیزات شبکه‌ای این شرکت چینی، حاوی فناوری‌های مخفی باشند که اطلاعات را به پکن ارسال نمایند. اکنون گفته می‌شود که سنا در حال کار بر روی لایحه‌ای است که به دولت فدرال توانایی منع هواوی از خرید حق اختراع شرکت‌های آمریکایی را می‌دهد.

در اوایل سال جاری، دولت ایالات‌متحده، هواوی را به حدود ۱۳ فقره جرم تجاری متهم کرد. از قرار معلوم، این شرکت در نقض تحریم‌های اقتصادی ایالات‌متحده علیه ایران، نقش داشته است. اما این پیگیری جنایی درواقع، به کلاه‌برداری بانکی متعاقب این اقدام رسیدگی کرده که وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند شرکت هواوی به‌منظور پوشش این معاملات، از این روش استفاده نموده است. علاوه بر این‌ها، غول شبکه‌ای چینی، به‌ خاطر سرقت فناوری یک روبات تست تلفن به نام Tappy که توسط T-Mobile ساخته‌شده‌، متهم شده‌ است. T-Mobile در یک دعوای مدنی که توسط خود این شرکت مطرح شد، حکمی را کسب کرد که به هواوی دستور می‌داد تا ۴.۸ میلیون دلار به این شرکت آمریکایی بپردازد.

هواوی علی‌رغم اینکه از زنجیره تأمین خود در ایالات‌متحده منع شده‌، اما امیدوار است که در سال جاری ۲۷۰ میلیون دستگاه تلفن همراه را به فروش برساند که این میزان حدود ۱۰ درصد کم‌تر از هدف اصلی این شرکت، یعنی ۳۰۰ میلیون گوشی در سال ۲۰۱۹ بوده است. سال گذشته هواوی به فروش ۲۰۶ میلیون واحدی دست‌یافته بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید