دموکرات‌ها به سیاست‌های تبلیغات فیس‌بوک اعتراض دارند - تکفارس 
دموکرات‌ها به سیاست‌های تبلیغات فیس‌بوک اعتراض دارند - تکفارس 
دموکرات‌ها به سیاست‌های تبلیغات فیس‌بوک اعتراض دارند - تکفارس 

دموکرات‌ها به سیاست‌های تبلیغات فیس‌بوک اعتراض دارند

مهدی داوری
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - 13:00
مارک زاکربرگ قصد دارد در تاریخ ۲۳ اکتبر در مورد سیستم رمزگذاری ارز لیبرا توضیح دهد

آخر هفته، کمپانی فیس بوک دقیقاً کاری را که نمی‌خواست انجام دهد زا بالاخره انجام داد و به شکل کاملا واضح و آشکار با یک نامزد ریاست جمهوری در توئیتر مخالفت و دعوا کرد. کاری اصلا انتظار نمی‌رفت توسط یک کمپانی مثل فیس بوک انجام شود.

این درگیری و دعوا پس از آن شروع شد که انتخاب مجدد رئیس جمهور دونالد ترامپ در فیس بوک با تبلیغات گسترده و اطلاعات غلطی در مورد جو بایدن، پسرش هانتر و رسوایی اوکراین که طی چند هفته گذشته بر چرخه خبر حاکم شده بود، فیس بوک را فرا گرفت. در حال حاضر، جبهه دموکرات‌‌ها در ایالات متحده آمریکا به جای این که از روش تبلیغات ساده پیروی کنند و آن را اجرا کنند، مستقیماً به سمت تبلیغات قوانین برمی‌گردند.

این دعواها و مناقشات روز شنبه به نقطه اوج رسید که الیزابت وارن سیاست های تبلیغات سیاسی فیس بوک را به چالش کشید و عدم تمایل این پلتفرم برای حذف تبلیغات نادرست یا گمراه کننده از سیاستمداران را مطرح و آشکار کرد.

آگهی‌های که وارن منتشر کرده است به دروغ گفته که فیس بوک و مدیر عامل آن مارک زاکربرگ رئیس جمهور دونالد ترامپ را برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ تصویب کرده‌اند. این آگهی شامل تصویری از زوکربرگ است که دست ترامپ را گرفته و در حال دست دادن با او است و ظاهراً تصویر در دفتر بیضی کاخ ریاست جمهوری است.

الیزابت وارن در حساب خود در توییتر، توئیت کرد: “ما عمداً یک تبلیغ فیس بوک را با ادعاهای دروغین تهیه کردیم و آن را به پلتفرم تبلیغاتی فیس بوک ارسال کردیم تا ببینیم آیا تأیید خواهد شد یا خیر.” وی در ادامه گفت که این آگهی به سرعت تأیید شد و اجازه اجرا و نمایش در فیس بوک به آن داده شد.

الیزابت وارن ادامه توئیت خود در مورد بحث تبلیغات دروغین فیس بوک ادامه داد: “شبکه اجتماعی فیس بوک دارای قدرت باورنکردنی برای تأثیرگذاری بر انتخابات و بحث ملی ما است. آنها تصمیم گرفته اند و اجازه دادند تا چهره های سیاسی به شما حرف های دروغ بزنند.”

در پایین می‌توانید متن نوشته شده توسط الیزابت وارن در توییتر را بخوانید:

ما عمداً یک تبلیغ فیس بوک را با ادعاهای دروغین تهیه کردیم و آن را به پلتفرم تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی یعنی فیس بوک ارسال کردیم تا ببیند آیا تأیید شده است یا خیر. خیلی سریع تأیید شد و اکنون آگهی در فیس بوک در حال اجرا است.

همانطور که الیزابت وارن گفته آن چه که واضح است و تمامی افراد نیز می‌توانند آن را به وضوح ببینند این است که قوانین فیس بوک به سیاستمداران دروغگو برتری بیشتری نسبت به سایر کاندیداهای که حرف‌های درست و حقیقت می‌گویند می‌بخشد.

این سیاست های شبکه اجتماعی فیس بوک می‌تواند به نفع گروهی مثل پوپولیست‌هایی مانند ترامپ باشد که لفاظی های آنها غالباً در قلمرو توطئه و ایجاد اطلاعات ناشایست و انتشار آن در فضای مجازی است و فیس بوک با سیاست‌های خود نه تنهای جلوی این رفتارهای پوپولیستی و دروغین را نمی‌گیرد بلکه باعث مطرح شدن آن‌ها و حمایت از این رفتارها و گفتارهای دروغین می‌شود.

و از آنجا که سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک می‌توانند به اندازه یک تلویزیون اهمیت داشته باشد، دموکرات‌ها شروع به درک آن می‌کنند و به اهمیت این پلتفرم‌ها مثل فیس بوک رسیده‌اند و سعی می‌کنند تا از این شبکه‌های اجتماعی مشابه فیس بوک به بهترین شکل ممکن برای تبلیغات خود استفاده کنند.

الیزابت وارن مدتی است که با فیس بوک سر و صدا می‌کند درست اندکی پس از آن که برنامه سیاست بزرگ خود برای ایجاد شرکت های بزرگ فناوری مانند فیس بوک و گوگل را به تصویب رساند، او در فیس بوک تبلیغاتی را به نمایش گذاشت و این موقعیت را نشان داد. فیس بوک اما این تبلیغات را رد کرد، در ابتدا گفت که این تبلیغات خط مشی تبلیغاتی این پلتفرم را نقض می‌کند.

پس از انتقاداتی که بر سر این اقدام فیس بوک و حذف تبلیغات انجام شد، کمپانی فیس بوک مجبور شد تا این تبلیغ را دوباره به نمایش بگذارد و آن را عمومی کند.

در پاسخ به تبلیغ الیزابت وارن در شبکه اجتماعی فیس بوک، فیس بوک از حساب PR توییتر خود یک توئیت منتشر کرد و گفت: “به نظر می‌رسد ایستگاه های پخش در سراسر کشور مطابق قانون طبق تقاضا ۱۰۰۰ هزار بار پخش شده اند. FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال) نمی‌خواهد شرکت های پخش کننده سخنرانی نامزدها را سانسور کنند. ما موافقیم که بهتر است اجازه دهیم رای دهندگان -نه شرکتها- تصمیم بگیرند که به چه کسی رای بدهند. “

بازی تبلیغاتی روز شنبه الیزابت وارن پس از یک هفته در اوج بودند شامل حمله کمیته ملی دموکرات و کمپین ریاست جمهوری جو بایدن در پلتفرم رسانه های اجتماعی بود. در برنامه مبارزات انتخاباتی، جو بایدن نامه‌هایی را به فیس بوک و توییتر ارسال کرد و خواستار حذف آگهی‌های تبلیغاتی در مورد انتخاب مجدد ترامپ و ادعاهای بی پایه‌ای مبنی بر اینکه پسر بایدن با تحقیقات فساد در اوکراین روبرو بوده است شد.

هیچکدام از تبلیغات قرار داده شده در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر یا یوتیوب از زمان انتشار حذف نشده‌اند و این سه پلتفرم همگی گفته‌اند که خط مشی‌های تبلیغاتی خود را نقض نمی‌کنند.

در طول سال گذشته، سایت‌های رسانه‌های اجتماعی (در درجه اول فیس بوک) با یورش انتقاد از سمت جمهوری خواهان در مورد ناعادلانه سانسور گفتار محافظه کار مواجه شده‌اند. این مسائل اعتراضی مدیرعامل‌های فناوری مانند مارک زوکربرگ را مجبور کرده است که وقت بیشتری را در کاپیتول هیل بگذرانند و مستقیم با این نمایندگان مجلس صحبت کنند. روز دوشنبه، پولیتیکو گزارش داد که زوکربرگ میزبان تعداد معدودی از گفتگوهای “غیر رسمی” با اندیشمندان محافظه کار و نمایندگان قانون گذار مانند بن شاپیرو و سناتور لیندزی گراهام بوده است.

دموکرات‌ها البته این گفتگو را در ملاء عام معرفی می‌کنند و نه پشت درهای بسته.

اما باید دید سرانجام شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک چه سیاست‌هایی در قبال احزاب سیاسی خواهند گرفت و آیا برای تمامی احزاب قوانینی یک پارچه را در نظر می‌گیرند؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید