مارک زاکربرگ به قانون‌گذاران گفته که قصد فروش اینستاگرام یا واتس‌آپ را ندارد - تکفارس 
مارک زاکربرگ به قانون‌گذاران گفته که قصد فروش اینستاگرام یا واتس‌آپ را ندارد - تکفارس 
مارک زاکربرگ به قانون‌گذاران گفته که قصد فروش اینستاگرام یا واتس‌آپ را ندارد - تکفارس 

مارک زاکربرگ به قانون‌گذاران گفته که قصد فروش اینستاگرام یا واتس‌آپ را ندارد

مسلم رفیعی
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - 13:00
مارک زاکربرگ به قانون‌گذاران گفته که قصد فروش اینستاگرام یا واتس‌آپ را ندارد - تکفارس 

فیسبوک بارها مورد اعتراض قرار گرفته، از جمله از طرف یکی از بنیان‌گذاران خود، در رابطه با جداکردن اینستاگرام واتس‌آپ از این شبکه اجتماعی. اما به نظر می‌رسد که احتمال رخ دادن چنین اتفاق‌هایی بسیار زیاد باشد.

سناتور جاش هاولی (Josh Hawley) نماینده جمهوری‌خواه ایالت میسوری روز پنج شنبه درتوییتی گفت که با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک ملاقات کرده و از او خواسته‌ تا اینستاگرام و واتس‌آپ را بفروشد. تعجبی هم نداشته که زاکربرگ این ایده را رد نماید. این سناتور در حساب توییتر خود نوشت:

به‌تازگی جلسه خود با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک را به پایان رسانیده‌ام. گفتار صریحی داشت. او را به چالش کشیدم و از وی خواستم تا دو کار را برای نشان دادن جدیت فیسبوک در رابطه با مقوله تعصب، حریم خصوصی و همچنین رقابت انجام دهد. اول اینکه اینستاگرام و واتس‌آپ را به فروس برساند و دوم اینکه حسابرسان مستقلی را برای رسیدگی به قضیه سانسور محتوا استخدام نماید. وی به هر دوی این درخواست‌ها جواب رد داد.

هاولی که یکی از سخت‌ترین منتقدان فیسبوک است، همانند چند قانون‌گذار آمریکایی دیگر از هر دو حزب، مشغول گفت‌و‌گوهایی با مدیرعامل این شرکت بوده است. این اولین دیدار شناخته‌شده زاکربرگ برای واشنگتن دی سی، پس از فروردین ۹۷ (آوریل ۲۰۱۸) است؛ زمانی که او در پی یک رسوایی بزرگ حریم خصوصی در دادگاه شهادت می‌داد. مؤسسه Cambridge Analytica؛ که یکی از مشاورین سیاسی دولت بریتانیا نیز هست، بدون اجازه کاربران فیسبوک، داده‌های ۸۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی را برداشت کرده بود. در خردادماه (ژوئن)، هاولی لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن شرکت‌های فناوری‌محور را به جهت‌گیری‌های سیاسی متهم می‌نمود.

فیسبوک بارها گفته است که قصد ندارد اینستاگرام و واتس‌آپ را از بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان جدا کند. این شرکت استدلال می‌کند که انجام این کار، فیسبوک را در مقابل مشکلات حریم خصوصی و همچنین سایر مسائل دیگر، مصون‌ نخواهد ساخت. در عوض زاکربرگ خواستار تنظیمات اینترنتی بیشتر حول محتوای خطرناک، یکپارچگی انتخابات و همچنین حریم خصوصی و دسترسی به داده‌ها شد. این شرکت همچنین در حال کار بر روی یک قابلیت جدید در Messenger ،WhatsApp و Instagram جهت امکان‌پذیر نمودن پیام‌رسانی داخلی میان این اپلیکیشن‌ها، آن‌هم بدون تعویض کردن آن‌ها است.

در چهارشنبه‌شب، زاکربرگ با گروهی از سناتورها در قالب یک شام کاری ملاقات نمود. آماده‌سازی این مراسم برعهده سناتور مارک وارنر (Mark Warner) از ایالت ویرجینیا بود، که این کار به درخواست فیسبوک صورت گرفته بود. ریچل کوهن (Rachel Cohen)، یکی از سخنگویان وارنر طی بیانیه‌ای گفت:

شرکت‌کنندگان در مورد مسائل چندگانه از جمله: نقش و مسئولیت پلتفرم‌های رسانه‌ای در حفظ دموکراسی، اقدامات لازمه از سوی کنگره جهت دفاع از انتخابات، حفاظت از اطلاعات کاربران و همچنین تشویق رقابت در میان رسانه‌های اجتماعی صحبت کردند.

وارنر همچنین به واشنگتن‌پست گفت که سؤالاتی نیز از زاکربرگ در مورد طرح‌های فیسبوک جهت راه‌اندازی ارز دیجیتالی لیبرا پرسیده شده و در ادامه اظهار کرد:

او نگرانی‌ها را شنید، اما من هنوز به شفافیت موردنظر خود در مورد احساس آن شرکت در رابطه با تصویب مقررات قانونی، نرسیده‌ام.

رید واکر (Reid Walker)، یکی از سخنگویان سناتور دموکرات ماریا کنتول (Maria Cantwell) از ایالت واشنگتن، طی بیانیه‌ای گفت که:

چهارشنبه‌شب، زاکربرگ با سناتور کنتول طی نشستی جداگانه صحبت کرد. صحبت‌های این نشست پیرامون حریم خصوصی داده‌ها و امنیت انتخابات بود.

گفتگوی زاکربرگ با قانون‌گذاران شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ادعاهایی مبنی بر سرکوب گفتار توسط شبکه‌های اجتماعی بود؛ که البته فیسبوک مکرراً انجام  چنین کاری را انکار کرده‌ است. سناتور هاولی در توییتی نوشت که زاکربرگ تایید می‌کند که تعصبی حول مناقشه‌ میان فیسبوک و ویدیوهایی منتشر شده توسط گروه مبارزه با سقط‌ جنین Live Action، وجود دارد.

کن کارول (Conn Carroll)، سخنگوی سناتور جمهوری‌خواه مایک لی (Mike Lee) از ایالت یوتا، گفت که زاکربرگ با این نماینده مجلس دیدار کرده و آن‌ها درباره تعصبات در این شبکه اجتماعی، مقررات دولتی مرتبط با پلتفرم‌های دیجیتال، روش‌های فریب‌کارانه، فرض Section 230 و همچنین مسائل مربوط به حریم خصوصی، صحبت کرده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید