شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد - تکفارس 
شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد - تکفارس 
شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد - تکفارس 

شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد

مسلم رفیعی
۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - 12:00
شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد - تکفارس 

شما حداقل تا سال ۲۰۲۰، فناوری ۵G را در هیچ آیفونی مشاهده نخواهید کرد. این مسئله به این دلیل است که اپل و شرکت کوالکام، تا همین اواخر نیز در یک نبرد حقوقی به سر می‌بردند. دیگر سازندگان تلفن‌های اندرویدی، از سامسونگ گرفته تا شرکت‌های کمتر شناخته‌شده مانند وان‌پلاس، تلفن ‌های خود را به فناوری ۵G مجهز نموده‌اند. (Verizon سعی دارد تا راه‌اندازی شبکه ۵G خود را سرعت بخشد و بدین‌ شیوه، اولین سرویس‌دهنده این شبکه در دنیا باشد). اما برای اغلب خریداران، این کار تفاوت بسیار کمی را ایجاد می‌کند.

۵G، شبکه‌ای را توصیف می‌کند که اپراتورهای اینترنت بی‌سیم و همچنین سازندگان گوشی هوشمند، هم اکنون شروع به استفاده از آن کرده‌اند. این فناوری قول داده تا سرعت اینترنت گوشی‌های هوشمند را بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر نسبت به فناوری ۴G افزایش دهد. این شبکه به شما اجازه می‌دهد تا حجم زیادی از محتوا را در کسری از زمان، دانلود و یا آپلود نمایید (البته قابلیت‌های این فناوری فراتر از استفاده در تلفن‌های همراه است).

یک روز، ۵G تبدیل به استاندارد جدیدی برای ارسال و دریافت داده خواهد شد اما اکنون، رشد آن کند و پوشش آن نیز پراکنده و محدود است. در حالی که سامسونگ می‌گوید تاکنون حدود ۲ میلیون دستگاه از تلفن‌های ۵G خود را به فروش رسانده‌ است، اما هنوز موانعی بر سر راه فراگیر شدن این شبکه وجود دارند.

به همین دلیل است که در مراسم هفته پیش اپل، خیری از این فناوری نبود، این قابلیت برای این شرکت، یک ویژگی مهم نیست. در زیر، به دلایل خدشه‌دار نشدن وجهه اپل، به دلیل عدم پشتیبانی از فناوری ۵G می‌پردازیم:

به هر حال طرفداران آیفون این گوشی را خریداری خواهند کرد

شرکت IDC پیش‌بینی می‌کند که فروش آیفون، به‌دلیل عدم پشتیبانی از شبکه ۵G دچار تزلزل شود اما اپل یک چیز را در طول زمان ثابت کرده و آن این است که طرفداران واقعی این شرکت دلسرد نمی‌شوند (با این حال، ممکن است برخی نظر متفاوتی داشته باشند). اگرچه فروش موبایل در کل این صنعت رو به زوال است، اما اپل قادر به حفظ روح آیفون بوده و افرادی که سه‌ تا چهار سال برای ارتقای گوشی خود صبر کرده‌اند، احتمالا دیگر تحمل انتظار بیشتر را نخواهند داشت.

فناوری ۵G در اکثر مکان‌ها وجود ندارد

شبکه ۵G در سراسر جهان، از لندن تا سیدنی و حتی لس‌آنجلس نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. حتی در بهترین شرایط، این فناوری در یک محله و یا فقط در مرکز شهر کار می‌کند. در بدترین حالت، سرعت بسیار بالای این شبکه در مقاطع خاصی از زمان مشاهده می‌شود و آن‌هم تنها در فضای باز امکان‌پذیر است. در اکثر مواقع، نوع شبکه به ۴G تنزل پیدا می‌کند.

اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ۵G، یک کار در حال پیشرفت دارند و آن این است که ارائه‌دهندگان خدمات بی‌سیم، هر روز در حال بهبود وضعیت خود هستند. بنابراین اگر نمی‌توانید به‌طور قابل‌ اطمینان در هر جایی از این قابلیت استفاده نمایید، آنگاه نخواهید توانست که اینترنت خود را نسبت به همسایه خود که هنوز اینترنت ۴G دارد برتری دهید.

در حال حاضر هزینه استفاده از شبکه ۵G زیاد است

فقط خرید یک گوشی ۵G نیست که هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند بلکه قبض ماهانه استفاده از این شبکه نیز هزینه زیادی در بر خواهد داشت. Verizon به‌طور موقت، ۱۰ دلار ماهانه اولیه خود را لغو کرده‌ است. امید است که حداقل برخی از اپراتورها در سراسر جهان بسته‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را ارائه دهند. همان‌اندازه که انتظار دارید شبکه ۵G رایگان و یا حداقل در قیمت تلفن‌ها گنجانده شود حداقل به همان‌میزان نیز باید انتظار داشته باشید که یک طرح داده‌ نامحدود را خریداری نمایید. بنابراین، حتی اگر پول زیادی را به خرید آیفون ۱۱ پرو مکس که دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه است اختصاص دهید، بازهم هزینه‌های ماهیانه شبکه ۵G را پرداخت نخواهید کرد.

شاید عدم پشتیبانی آیفون از فناوری ۵G، اهمیت چندانی نداشته باشد - تکفارس 

فناوری ۵G در حال حاضر در آشفتگی به سر می‌برد

راهی که گوشی‌های هوشمند را به شبکه ۵G متصل خواهد کرد، جاده‌ای پر پیچ‌وخم است. گوشی‌های موبایل به یک تراشه ۵G و همچنین یک مودم ۵G برای اتصال به این شبکه نیاز دارند (در حال حاضر، این دو از هم جدا هستند و بنابراین فضای زیادی را اشغال می‌نمایند). هر مدل خاصی از گوشی‌های هوشمند نیز فقط با یک پهنای شبکه‌ای مخصوص کار می‌کند، بنابراین شما نمی‌توانید اپراتور تلفن ۵G خود را تغییر دهید.

با این حال، به زودی تراشه‌های جدیدی از راه خواهند رسید که قطعات را در یک بسته کوچکتر جا کرده و بنابراین، این گوشی‌ها نیز باریک‌تر و ارزان‌تر خواهند شد. یک مودم چندحالته بدین‌معنا است که یک گوشی می‌تواند به‌طور بالقوه، به چندین نوع پهنای‌باند متصل شود.

اپل با طولانی‌تر کردن انتظار جهت بلوغ این قابلیت آشفتگی موجود را کنار می‌گذارد. این آخرین نمونه از اقدامات این شرکت است که در آن از نسخه صیقل‌یافته فناوری مورد استفاده رقبای اندرویدی خود استفاده می‌نماید.

در عوض، کاربران آیفون عمر باتری بهتری خواهند داشت

این شبکه جدید فقط هزینه پولی ندارد. در چند گوشی‌ آزمایش‌شده، استفاده از فناوری بسیار سریع ۵G که به موج میلیمتری نیز معروف است، می‌تواند باتری موبایل شما را به‌خصوص در هوای گرم بجود.

عمر باتری طولانی‌تر یک موضوع مدنظر در رابطه با آیفون‌های امسال است. باتری به‌صرفه‌ترین مدل در میان آن‌ها تا یک ساعت بیشتر از آیفون XR سال گذشته دوام می‌آورد، همچنین مدل ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس به ترتیب، چهار و پنج ساعت بیشتر از آیفون XS و XS مکس دوام باتری دارند. شاید تا زمانی که اولین آیفون ۵G به بازار عرضه نشود، نتوان یک انتخاب صریح را انجام داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید