مایکروسافت همچنان در تعقیب آمازون، این‌ بار در پردازش ابری - تکفارس 
مایکروسافت همچنان در تعقیب آمازون، این‌ بار در پردازش ابری - تکفارس 
مایکروسافت همچنان در تعقیب آمازون، این‌ بار در پردازش ابری - تکفارس 

مایکروسافت همچنان در تعقیب آمازون، این‌ بار در پردازش ابری

مسلم رفیعی
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - 15:30
مایکروسافت همچنان در تعقیب آمازون، این‌ بار در پردازش ابری - تکفارس 

شرکت تحقیق و مشاوره گارتنر (Gartner) اخیراً گزارش فصلی خود را در رابطه با خدمات زیرساخت ابری (IaaS) در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، Microsoft Azure ،Amazon Web Services و Google Cloud از پیشگام‌های این بازار بوده‌اند. از میان رهبران خدمات ابری، Amazon Web Services به وضوح بر بازار حاکم است. آمازون خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد، خدماتی که هم کامل و هم نوآورانه هستند. Microsoft Azure در رده پایین‌تر از Amazon Web Services قرار دارد اما رتبه بالاتر از Google Cloud را به دست آورده است. در مقایسه با گزارش سال گذشته، مایکروسافت در شاخص «قابلیت اجرا» امتیازاتی را از دست داده است.

گارتنر موارد زیر را به عنوان نقاط قوت و ضعف Microsoft Azure برشمرده است:

نقاط قوت:

  • شرکت‌هایی که به فناوری مایکروسافت متعهد هستند به‌طور کلی Azure را به عنوان ارائه‌دهنده اصلی IaaS و PaaS (ارائه خدمات پلتفرمی) خود انتخاب می‌کنند. پلتفرم‌ یکپارچه پایان به پایان (end-to-end) و Microsoft Azure، برای شرکت‌هایی که اپلیکیشن‌های خود را با استفاده از نرم‌افزار ویژوال استودیو (Visual Studio) و سایر خدمات مرتبط با مایکروسافت می‌سازند، یک تجربه بی‌نظیر را رقم می‌زند. مایکروسافت قصد دارد تا فروش خود را افزایش دهد و همچنین Azure را به همراه سایر محصولاتش به فروش رساند تا بدین‌شیوه مقبولیت این پلتفرم ابری را افزایش دهد.
  • Azure رویکردی کاملاً یکپارچه را جهت رایانش غیرمتمرکز و اینترنت اشیاء (IoT) ارائه می‌دهد. مایکروسافت پردازش‌های عظیم خود را از طریق راه‌حل‌های غیرمتمرکز مانند: Azure Stack و Data Box Edge انجام می‌دهد.
  • قابلیت‌های Microsoft Azure به طور فزاینده‌ای ابتکاری و قابل تغییر هستند، جایی که در آن %۵۰ از حجم کار مبتنی بر لینوکس است و تعداد زیادی از برنامه‌های متن-باز نیز قابل دسترسی هستند. مایکروسافت چشم‌انداز منحصربه‌فردی نسبت به آینده دارد و می‌خواهد که با شرکت‌های فناوری محور همانند: Databricks ،NetApp ،VMware ،Red Hat و Cray وارد همکاری شود.

نقاط ضعف:

  •  قابلیت اطمینان به Microsoft Azure همچنان به عنوان یک مشکل رو به رشد و چالش‌برانگیز پابرجا است. از شهریور ۱۳۹۷ (سپتامبر ۲۰۱۸)، Azure متحمل چندین حادثه تأثیرگذار شده است از جمله، خاموشی‌های گسترده که Azure Active Directory را از کار انداخت. ماهیت بسیاری از این خاموشی‌ها به‌گونه‌ای است که مشتریان هیچ کنترلی بر آن‌ها نداشته باشند.
  • مشتریان گارتنر اغلب در اجرای به موقع کارها با چالش‌های گوناگون بودجه‌ای روبه‌رو می‌شوند و این ناشی از سازوکارهای مایکروسافت است که انتظارات نامنطقی را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. بخش اعظم این مشکلات از توانایی‌های اندک تیم‌های فروش میدانی نشأت می‌گیرد؛ مشکلاتی که به‌علت فروش‌های غیرمنطبق با موقعیت و نیاز مشتری به وجود می‌آیند.
  • شرکت‌ها اغلب از کیفیت پشتیبانی فنی مایکروسافت (علاوه‌بر افزایش هزینه پشتیبانی) و معماران راه‌حل‌های میدانی، ابراز تاسف می‌کنند. این امر بر رضایت مشتری تأثیر منفی می‌گذارد و پذیرش Azure را کندتر می‌نماید، بنابراین درآمد مایکروسافت را نیز کاهش می‌‌دهد.

اخیراً، مایکروسافت با اعلام نتایج مالی منتهی به فصل آخر سال ۲۰۱۹ نشان داد که درآمد Azure در سه‌ماهه آخر سال، %۶۴ رشد داشته است. اگرچه این میزان رشد درآمد خوب است اما برای رسیدن به آمازون، این شرکت باید رشد سه‌رقمی را در سال‌های آینده مورد هدف قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید