ماهواره‌ها تمامی حرکات شما را زیرنظر خواهند داشت - تکفارس 
ماهواره‌ها تمامی حرکات شما را زیرنظر خواهند داشت - تکفارس 
ماهواره‌ها تمامی حرکات شما را زیرنظر خواهند داشت - تکفارس 

ماهواره‌ها تمامی حرکات شما را زیرنظر خواهند داشت

مسلم رفیعی
۶ مرداد ۱۳۹۸ - 12:00
ماهواره‌ها تمامی حرکات شما را زیرنظر خواهند داشت - تکفارس 

پیشرفت‌های چشمگیر تصویربرداری ماهواره‌ای طی ۱۰ سال گذشته، حامیان حفظ حریم خصوصی را در مورد نظارت‌های ۲۴ ساعته نگران کرده است. طبق گزارش MIT Technology Review در حال حاضر، قوانین فدرال ایالات متحده به تحقیق درباره‌ی چنین مسائلی کمک می‌کنند. اگرچه ماهواره‌های تصویربرداری تجاری به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند اما به عنوان مثال، آن‌قدر دقیق نیستند که بتوانند مدل اتوموبیل‌ها را تشخیص دهند.

شرکت‌های ماهواره‌ای می‌گویند که داده‌های شخصی افراد را از ویژگی‌های شناسایی شده جدا می‌کنند، اما پیتر مارتینز (Peter Martinez) از مؤسسه‌ی Secure World Foundation به MIT Technology Review گفته بود که این کار تفاوت چندانی  را ایجاد نخواهد کرد. مارتینز می‌گفت که برای شناسایی یک نفر، تنها راه‌حل تشخیص چهره‌ی او نیست بلکه ماهواره‌ها می‌توانند تصاویر را با جریان‌های داده‌ی نشأت گرفته از منابعی مانند GPS، دوربین‌های امنیتی و پست‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی ترکیب و بدین طریق، شخص مورد نظر را شناسایی کنند.

طبق گزارش‌ها، شرکت Imaging company Planet Labs به تنهایی، ۱۴۰ ماهواره را در اختیار دارد که تعدادی از آن‌ها نیز سربار هستند. با این اوصاف، این شرکت می‌تواند روزی یکبار به مشاهده‌ی تمامی مکان‌های سطح زمین بپردازد.

در همین حال، تصاویر ماهواره‌ای در حال نزدیک‌تر شدن به سطح مورد نظر سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها هستند. چارلی لوید (Charlie Loyd) از مؤسسه‌ی Mapbox به MIT Technology Review گفته بود که هدف این شرکت‌ها، ایجاد یک نقشه‌ی زنده از سطح زمین است.

نشریه‌ها اشاره می‌کنند که ماهواره‌های مشاهداتی می‌توانند کارهای خوب نیز انجام دهند. آن‌ها می‌توانند کشاورزان را در کنترل رشد محصولات یاری و به زمین‌شناسان در بررسی بهتر بافت‌های سنگی کمک‌رسانی کنند و همچنین به سازمان‌های حقوق بشری، اطلاعات مفیدی را در راستای پیگیری تحرکات پناهنده‌ها ارائه کنند. البته، ماهواره‌های دیگری نیز وجود دارند که به هواشناسان جهت پیش‌بینی آب‌وهوا کمک می‌کنند و باعث می‌شوند تا تلفن‌ها و تلویزیون‌های موجود در سطح زمین، کار خود را به درستی انجام دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید