اینترنت ماهواره ای شرکت بوئینگ در راه است - تکفارس 
اینترنت ماهواره ای شرکت بوئینگ در راه است - تکفارس 

اینترنت ماهواره ای شرکت بوئینگ در راه است

افشین نوری
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - 12:40
اینترنت ماهواره ای شرکت بوئینگ در راه است - تکفارس 

بوئینگ مجوز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت ماهواره ای را اخذ کرد. حالا این شرکت هواپیمایی یکی از اولین کمپانی‌هایی خواهد بود که در زمینه اینترنت ماهواره ای فعالیت خواهد کرد. در حال حاضر، اسپیس ایکس بیش از ۱۶۰۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده که قرار است در پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک این شرکت مورد استفاده قرار بگیرند.

سازمان ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) روز چهارشنبه سوم نوامبر تائید کرد که بوئینگ مجوز ساحت، بکارگیری و استفاده از ماهواره‌های اینترنتی را اخذ کرده است. به گفته این سازمان، بوئینگ برنامه‌هایی برای ایجاد سرویس‌های پهن‌باند ماهواره‌ای برای مصارف عمومی، تجاری، صنعتی، دولتی و حرفه‌ای دارد که به‌زودی در آمریکا و سراسر دنیا اجرایی خواهند شد.

مطالب مرتبط:

بوئیگ قصد دارد ۱۴۷ ماهواره اینترنتی را به فضا بفرستد که ۱۳۲ تای آن‌ها در مدار ۹۶۵ کیلومتری زمین خواهند چرخید و بقیه آن‌ها در مدار ۲۷۳۵۰ الی ۴۳۴۵۰ کیلومتری زمین گردش خواهند کرد. هنوز مشخص نیست که بوئینگ چه زمانی خدمات خود را به اولین مشتریان‌اش ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر، اسپیس ایکس بعد از راه‌اندازی اولین ماهواره‌های اینترنتی‌اش در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۱۶ کشور دنیا خدمات ارائه می‌دهد و شرکت‌های دیگری مانند آمازون و وان‌وب نیز برنامه‌هایی برای ارسال این نوع ماهواره‌ها به فضا دارند.

به نظر می‌رسد این کسب‌وکار درآمد خوبی برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت، بطوریکه ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس اخیراً گفته بود که اینترنت ماهواری می‌تواند درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال بای این شرکت تولید کند که تنها سهم کوچکی از بازار جهانی ارتباطات خواهد بود.

البته ارسال تعداد زیاد ماهواره‌های اینترنتی به فضا نگرانی‌هایی را درباره احتمال برخورد آنها با ماهواره‌های بزرگتر و همچنین ایجاد زباله‌های فضایی به وجود آورده است. این ماهواره‌ها همچنین ممکن است به علت بازتاب نور خورشید اختلالاتی را در کار ستاره‌شناسان ایجاد کنند، هرچند که اسپیس ایکس سعی کرده تا از پوشش‌های ضدانعکاسی در ماهواره‌های خود استفاده کند.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید