انتشار ویدیو نقشه ۴۰۰۰ سیاره توسط ناسا - تکفارس 
انتشار ویدیو نقشه ۴۰۰۰ سیاره توسط ناسا - تکفارس 
انتشار ویدیو نقشه ۴۰۰۰ سیاره توسط ناسا - تکفارس 

انتشار ویدیو نقشه ۴۰۰۰ سیاره توسط ناسا

سید محمد معلمی
۲۰ تیر ۱۳۹۸ - 17:45
انتشار ویدیو نقشه ۴۰۰۰ سیاره توسط ناسا - تکفارس 

شاید منطقی نباشد ولی باید قبول کنیم که تا سال‌ها پیش کسی نمی‌دانست خارج از منظومه شمسی هم سیاره‌ای وجود دارد. در واقع در سال ۱۹۹۲ بود که واژه exoplanet به معنای سیاره بیگانه به صورت رسمی استفاده شد. حالا از آن سال به بعد، انواع مختلفی از جهان‌های خارج از منظومه شمسی شناخته شده‌اند و ناسا توانسته آنها را وارد کاتالوگ خود کند.

در یک دهه اخیر و با کمک تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler)، سرعت کشف در فضا بسیار افزایش یافت تا در ماه ژوئن امسال ناسا توانسته باشد ۴۰۰۰مین سیاره بیگانه خارج از منظومه شمسی را بشناسد.

مطمئناً این اتفاق می‌تواند بسیار مهم باشد و برای اینکه نشان دهیم که بشریت چه‌قدر در زمینه کشف فضا پیشرفت داشته است، ناسا ویدیویی منتشر کرده تا نشان دهد کی و کجا این سیارات که در آسمان شب دیده می‌شوند، کشف شده‌اند. فقط کافی است از زمان ساخت تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۰ (عددی که در بالای ویدیو دیده می‌شود)، به سرعت بالای اکتشافات انجام شده توجه کنید.

ناسا تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۸ برای مدتی، تلسکوپ کپلر را کنار بگذارد ولی مأموریت او را سایر دستگاه‌ها مانند ماهواره Transiting  Exoplanet Survey Satellite (TESS( ادامه دادند و اتفاقاً این وسیله هم تا کنون توانسته در اولین سال حضورش در فضا، ۷۰۰ سیاره جدید را کشف کند.

 

در سمت دیگر، ماهواره اروپایی (European Characterizing Exoplanets Satellite (CHEOPS هم قرار است توسط تلسکوپ جیمز وب (James Webb) در اواخر سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. هر دو این تلسکوپ‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند سیارات را کشف را کنند، قادر خواهند بود تعیین نمایند که آیا شواهدی دال بر زندگی در فضا وجود دارد یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید