چین و جاسوسی از گردشگران با یک نرم‌افزار - تکفارس 
چین و جاسوسی از گردشگران با یک نرم‌افزار - تکفارس 
چین و جاسوسی از گردشگران با یک نرم‌افزار - تکفارس 

چین و جاسوسی از گردشگران با یک نرم‌افزار

سید محمد معلمی
۱۳ تیر ۱۳۹۸ - 23:00
چین و جاسوسی از گردشگران با یک نرم‌افزار - تکفارس 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گردشگرانی که قصد ورود به چین از منطقه ژینگ جانگ را داشته‌اند، مجبور شده‌اند اپلیکیشنی را روی گوشی خود نصب کنند تا اطلاعات مربوط به آنها جمع‌آوری شده و در اختیار دولت این کشور قرار گیرد.

منطقه ژینگ جانگ در مرز چین و قرقیزستان واقع شده و در سالیان اخیر محل درگیری دو کشور بوده است زیرا چین همواره از سیستم‌های تشخیص چهره در خیابان‌ها قصد داشته از جمعیت اکثراً مسلمان قرقیزستان جاسوسی کند.

حالا و با اعلام نیویورک‌تایمز، گاردین و چند سرویس خبری دیگر خبردار شده‌ایم که دولت چین پا را فراتر از سیستم‌های امنیتی گذاشته و توریست‌ها را مجبور کرده تا یک اپلیکیشن را نصب کنند تا از طریق آن اطلاعات شخصی‌شان را جمع‌آوری نماید.

بر اساس این گزارش، وقتی گردشگران به منطقه مذکور می‌رسند، کارگزاران از آنها می‌خواهند گوشی‌شان را تحویل دهند و کلمه عبور را نیز در اختیارشان بگذارند. وقتی پسوردها جمع‌آوری شد، افسران امنیتی گوشی‌ها را به اتاق دیگری می‌برند تا بتوانند به مدت یک ساعت آنها را بررسی کنند.

چنان‌چه سیستم عامل گوشی اندروید بود، یک ابزار جاسوسی روی آن نصب می‌شود تا اطلاعاتی نظیر مخاطبان، اپلیکیشن‌ها، تاریخچه تماس‌ها، پیام‌ها و . . . دریافت گردد. وقتی داده‌های این‌چنینی جمع‌آوری شدند، روی یک سرور بارگذاری می‌شوند تا از میان ۷۳۰۰۰ موضوع خطرناک از نظر دولت چین مانند آیات قرآن، متون اسلامی، نظرات دالایی لاما (یکی از بزرگ‌ترین رهبران دین بودایی) و . . . مورد بررسی قرار گیرند. در سمت دیگر، اگر گوشی آیفون بود، موبایل به دستگاهی وصل می‌شود که همه فرآیند را انجام می‌دهد تا بدون نیاز به نصب نرم‌افزار، گوشی را طور کامل آنالیز نماید.

در حال حاضر مشخص نیست اطلاعات جمع‌آوری شده به کجا می‌روند و کسی نمی‌داند برای چه مدتی حفظ می‌شوند. از طرفی، کارگزاران مرزی باید نرم‌افزار جاسوسی را پس از پایان کار خود حذف کنند ولی همیشه این کار را انجام نمی‌دهند. به علاوه، برخی از گردشگران اصلاً از اینکه قرار است در گوشی‌شان چه اتفاقی رخ دهد، باخبر نیستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید