ترامپ اجازه فروش قطعات به هوآوی را صادر کرد - تکفارس 
ترامپ اجازه فروش قطعات به هوآوی را صادر کرد - تکفارس 
ترامپ اجازه فروش قطعات به هوآوی را صادر کرد - تکفارس 

ترامپ اجازه فروش قطعات به هوآوی را صادر کرد

سید محمد معلمی
۸ تیر ۱۳۹۸ - 22:30
ترامپ اجازه فروش قطعات به هوآوی را صادر کرد - تکفارس 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در نشست امروز خود اظهارات بسیار مهمی در مورد روابط آمریکا و هوآوی ارائه کرد. از آن جایی که تحریم کمپانی چینی یک تصمیم دو سر باخت به حساب می‌آید و از طرفی، سبب خواهد شد تولید و تحویل کالاهای مختلف در هر دو کشور چین و آمریکا با تأخیر روبه‌رو شود، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ تصمیم گرفته تعادل اقتصادی میان ایالات متحده و هوآوی را به وجود آورد.

اگرچه اخباری که امروز شنیدیم نمی‌تواند چندان امیدوارکننده باشد ولی نباید به آینده بدبین بود بنابراین بد نیست ببینیم دونالد ترامپ در نشستی که داشته، چه صحبت‌هایی کرده است.

ادامه فروش قطعات آمریکایی به هوآوی

ترامپ می‌گوید:

شرکت‌های آمریکایی زیادی هستند که محصولات خاصی تولید می‌کنند. اقدامات آنها بسیار پیچیده و از طرفی علمی است. کشور ما در زمینه فناوری پیش‌رو می‌باشد به همین دلیل تصمیم گرفتم اجازه دهم کشورهای آمریکایی فروش خود را به هوآوی ادامه دهند. در واقع من تولید محصولات علمی توسط کمپانی‌های کشورم و فروش آنها را به دیگر خریداران دوست دارم. مطمئناً ساخت چنین وسایلی آسان نیست و به نظر می‌رسد با قانونی که وضع کردم، آنها بسیار ناراحت شدند به همین دلیل تصمیم گرفتم اجازه را دوباره صادر کنم. بنابراین اگر در این بین امنیت ملی به خطر نمی‌افتد، اجازه فروش محصولات آمریکایی به هوآوی صادر می‌شود

گویا ترامپ متوجه روابط تنگاتنگ تجاری و تکنولوژی میان آمریکا و چین شده و احتمالاً به این مسئله پی برده که چنین تصمیماتی چه‌قدر می‌تواند بر همکاری‌های این دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

با همه اینها، ترامپ اعلام کرد که بررسی‌های نهایی در مورد چگونگی انجام تجارت آمریکا و چین در آینده صورت خواهد پذیرفت. به نظر می‌رسد منظور او سه‌شنبه باشد به همین دلیل نمی‌توانیم تا آن روز هیچ چیزی را قطعی بدانیم.

ترامپ ادامه می‌دهد:

ما فعلاً به هوآوی اجازه داده‌ایم اما باید ببینیم آیا در ادامه به توافق دست خواهیم یافت یا خیر

خارج کردن نام هوآوی از لیست سیاه دولت آمریکا یعنی اینکه قرار نیست دیگر علیه این شرکت محدودیت اعمال شود ولی این اتفاق تنها زمانی رخ خواهد داد که واقعاً توافقی میان دو طرف معامله صورت گیرد. ترامپ خبر داده که فردا یا روز سه‌شنبه با دپارتمان تجاری آمریکا مشورت خواهد کرد. طبیعتاً باید مرحله بعدی را مذاکره با چین و شاید مستقیماً رئیس‌جمهور این کشور، آقای ژی یینگ پینگ بدانیم.

البته در نشست امروز، دو طرف با هم دیدار داشتند ولی توافق رسمی حاصل نشد. باید توجه کنید که توافقی که به دست می‌آید، حتماً رسمی باشد زیرا ترامپ بدون رودربایستی در این نشست در مورد تحریم ZTE سخن گفت و اعلام کرد:

اگر به خاطر بیاورید، من نام ZTE را وارد لیست سیاه کردم. این یک تصمیم شخصی بود اما بعدها آقای ژی یینگ پینگ با من تماس گرفت و درخواستی داشت. او می‌گفت که مسئول کشوری بزرگ است که با این تصمیم ۸۵۰۰۰ نفر بیکار شدند. او قبول کرد که ۱٫۲ میلیارد دلار به ایالات متحده جریمه بپردازد و تغییرات مدیریتی را نیز در کمپانی نامبرده به وجود بیاورد

از این اتفاق، برداشت‌های مختلفی صورت می‌پذیرد ولی اگر بخواهیم کلی بیان کنیم، باید بگوییم که به نظر می‌رسد نظر شخصی دو رئیس‌جمهور در اتخاذ این تصمیم به صورت مستقیم دخیل بوده است.

آمریکا تعرفه جدیدی بر کالاهای وارداتی از چین اعمال نخواهد کرد

خبری که خواندید، یک جنبه مهم اقتصادی از روابط دو کشور به شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات قبلی، جنگ اقتصادی چین و آمریکا ممکن است خسارت ۳۰۰ میلیارد دلاری به بار آورد که ترامپ تهدید کرده این تعرفه را بر کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد.

با همه اینها، بیشترین نگرانی‌ها به خاطر مشتریان و مصرف‌کنندگان خواهد بود زیرا ادامه یافتن چنین شرایطی به ضرر آنهاست و دود این اختلاف به چشم آنها خواهد رفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید