بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 
بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 
بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

تا کنون هر گوشی از شرکت شیائومی را که در سایت خبری تحلیلی تکفارس به صورت تخصصی بررسی کرده‌ایم، خوش‌بختانه مورد استقبال شما کاربران گرامی قرار گرفته است و امیدواریم بررسی تخصصی پرچمدار جدید این کمپانی چینی یعنی Mi 9 نیز رضایت شما را جلب کند. با ما همراه باشید.

نقاط قوت

      • کیفیت بدنه فوق‌العاده
      • دوربین عقب باکیفیت
      • عملکرد سریع
      • قیمت مقرون به صرفه و رقابتی

نقاط ضعف

      • عدم امنیت کافی در اسکنر اثر انگشت
      • مقاوم نبودن در برابر آب و خاک
      • نبود قابلیت بازگشایی قفل با تشخیص چهره
      • اسپیکرهای کم کیفیت
      • باتری نه چندان مناسب برای یک پرچمدار

شیائومی Mi 9 اولین محصول این شرکت است که از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کند بنابراین آمادگی رقابت با همه پرچمداران امسال را دارد. این کمپانی چینی که توانست در سال ۲۰۱۸ درآمد خوبی از فروش گوشی‌های هوشمند به جیب بزند، امیدوار است باز هم رویه خود که تولید گوشی با بیشترین کیفیت و کمترین قیمت می‌باشد را ادامه دهد تا حضور موفقیت‌آمیزش مستمر باشد. اما آیا با گوشی شیائومی Mi 9 به این هدف دست پیدا کرده است؟ برای دریافت پاسخ این سؤال، ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

طراحی

شیائومی Mi 9 شبیه اکثر گوشی‌های هوشمند هم‌تراز با خودش طراحی شده است. نمایشگر بلند با نسبت بدنه به تصویر ۱۹:۹ به همراه یک ناچ قطره‌ای در بالا و حاشیه‌های باریک در اطراف، سبب شده‌اند تا پرچمدار کمپانی چینی از این نظر شباهت زیادی به بهترین گوشی‌های بازار داشته باشد. از نظر ابعاد نیز این دستگاه با آیفون ایکس اس مکس، گلکسی اس ۱۰ پلاس و وان‌پلاس ۶ تی برابری می‌کند. با این وجود و علی‌رغم سایز نسبتاً بزرگ، مدل Mi 9 را باید گوشی خوش‌دستی بدانیم بنابراین شیائومی در زمینه ایجاد تعادل میان سایز و شیوه گرفتن محصول، بسیار عالی عمل کرده است.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

در پشت، پوششی مشاهده خواهید کرد که خودِ شیائومی آن را طراحی شیشه‌ای هولوگرافیکی می‌نامد. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که جنس لایه عقبی شیائومی Mi 9 خاصیت انعکاس دهندگی نور را دارد. به هر ترتیب، ظاهر این پوشش زیباست ولی نکته منفی که باید در این‌باره مطرح کنیم این است که هر اثر انگشت و لکه‌ای به راحتی روی این قاب باقی می‌ماند. اگرچه پوشش شیشه‌ای Mi 9 لغزنده نیست ولی احتیاط حکم می‌کند که هنگام گرفتن آن مراقب باشید.

گوشیابعادوزن
شیائومی Mi ۹۷٫۶۱*۷۴٫۶۷*۱۵۷٫۵ میلی‌متر۱۷۳ گرم
گلکسی اس ۱۰ پلاس۷٫۸*۷۴٫۱*۱۵۷٫۶ میلی‌متر۱۷۵ گرم
وان‌پلاس ۶ تی۸٫۲*۷۴٫۸*۱۵۷٫۵ میلی‌متر۱۸۵ گرم
آیفون ایکس اس مکس۷٫۷*۷۷٫۴*۱۵۷٫۵ میلی‌متر۲۰۸ گرم

معمولاً کسانی که گوشی‌های پرچمدار خریداری می‌کنند، هزینه خرید یک قاب را نیز می‌پردازند حالا اگر آن گوشی شیائومی Mi 9 بود، بهتر است همزمان با پرداخت هزینه خودِ دستگاه، برای خرید قاب نیز اقدام کنید چرا که برآمدگی دوربین ممکن است خیلی بد به نظر برسد. حالا که صحبت از دوربین شد، بد نیست اشاره کنیم که دوربین اصلی پرچمدار کمپانی چینی سه‌گانه می‌باشد ولی قابل‌توجه‌ترین نکته در این زمینه، حلقه دور سنسور اصلی است. این حلقه سبب می‌شود تا نور جذب شده و بر اساس زاویه‌ای که کاربر قرار گرفته، رنگ را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد این قابلیت یک ویژگی منحصربفرد و اختصاصی برای شیائومی Mi 9 باشد که می‌تواند آن را از سایر پرچمداران متمایز کند ولی هستند افرادی که از وجود این حلقه ابراز نارضایتی خواهند کرد.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

کیفیت ساخت بدنه این دستگاه نیز بسیار عالی است و نمی‌توانیم نکته منفی درباره آن بگوییم بنابراین در این زمینه با دیگر پرچمداران به راحتی قابل مقایسه است. البته چنان‌چه شیائومی بهترین محصولش را کمی بهتر طراحی می‌کرد، بد نبود.

صفحه نمایش

شیائومی Mi 9 دارای صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی AMOLED تولید شده توسط سامسونگ با رزولوشن ۲۳۴۰*۱۰۸۰ پیکسلی و پوشش گوریلا گلس ۶ است. درست مانند دیگر گوشی‌های رده بالا، محصول مورد بحث ما هم رزولوشن خوبی دارد و اگر شرکت سازنده می‌خواست نمایشگر ضعیف‌تری روی آن قرار دهد، سبب می‌شد رزولوشن پایین بیاید و قیمت دستگاه نیز کاهش یابد. به هر ترتیب، رنگ‌ها در صفحه نمایش شیائومی Mi 9 شفاف هستند و به راحتی می‌توانیم جزئیات را در این پنل AMOLED ببینیم.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

شاید فکر کنید وجود ناچ در شیائومی Mi 9 دردسرساز است ولی باید بگوییم اصلاً این‌طور نیست چرا که به خاطر نسبت بدنه به تصویر ۱۹:۹، بریدگی بالای نمایشگر هیچ محتوایی را نمی‌پوشاند؛ حال فرقی نمی‌کند دارید فیلم تماشا می‌کنید یا در حال بازی کردن هستید. البته چنان‌چه یک ویدیو یوتیوب را در حالت تمام صفحه نمایش اجرا کردید، احتمال دارد با ناچ Mi 9 به مشکل برخورد کنید.

امتیازات و کیفیت صفحه نمایش

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

رابط کاربری و کاربرد

نرم‌افزار اختصاصی شیائومی ویژگی‌های خاص خود را دارد که مهم‌ترین و شاید جذاب‌ترین آنها شیوه ناپدید شدن آیکون اعلانات پس از چند ثانیه باشد. تا کنون راهی برای غیرفعالسازی این قابلیت پیدا نشده ولی چندان هم مهم نیست چرا که بعد از مدتی کار کردن با این دستگاه، به این رابط کاربری عادت خواهید کرد.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

به طور کلی رابط کاربری MIUI شرکت شیائومی امکاناتی پیش روی شما قرار می‌دهد که به راحتی می‌توانید نرم‌افزارها و برنامه‌های خود را آنطور که دلتان می‌خواهد کنترل کنید. برای مثال دکمه صدادار یا بیصدا کردن گوشی با دکمه روشن یا خاموش کردن لرزش دستگاه در تنظیمات سریع به صورت جداگانه تعبیه شده است. همچنین یک قابلیت دیگر هم وجود دارد به نام Dual Apps که به شما اجازه می‌دهد در نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام، توییتر یا فیسبوک دو حساب کاربری داشته باشید. به علاوه، به خاطر ویژگی Second Space، این امکان نیز فراهم شده در یک دستگاه دو پروفایل کاربری برای خود بسازید. شما می‌توانید با استفاده از پسورد یا اسکنر اثر انگشت به دیگر اکانت درون دستگاه دسترسی داشته باشید. نکته جالبتر اینکه اپلیکیشن‌ها، گالری تصاویر، حساب کاربری و . . . هر دو اکانت می‌توانند با هم متفاوت باشند. Second Space برای والدینی که نمی‌خواهند فرزندشان به هر چیزی دسترسی داشته باشد، بسیار کاربردی است.

به هر حال، نکته خاص دیگری در مورد MIUI نمانده که بخواهیم بگوییم ولی بد نیست یادآور شویم که عادت کردن به این رابط کاربری هم مانند خیلی چیزهای دیگر کمی زمان‌بر است.

وقتی می‌خواهیم در مورد کاربرد شیائومی Mi 9 صحبت کنیم، باید دو ویژگی مهم این دستگاه را یادآور شویم که اولین آنها اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش است. بر خلاف گلکسی اس ۱۰، پرچمدار شیائومی از سنسور اپتیکی استفاده می‌کند که نمونه مشابه آن را پیش از این در هوآوی میت ۲۰ پرو و وان‌پلاس ۶ تی دیده بودیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کارایی این حسگر مانند سنسور اولتراسونیک گلکسی اس ۱۰ نیست ولی از نظر امنیتی هم مشکل خاصی ندارد. مطمئناً نباید انتظار داشته باشید که وقتی انگشتتان خیس یا کثیف است توسط حسگر شناسایی شود ولی اگر این اتفاق افتاد، باید برای بازگشایی قفل صفحه نمایش، دو بار انگشت روی اسکنر اثر انگشت قرار دهید. در نهایت وقتی با شیوه کارکرد این سنسور خو گرفتید، دیگر نظرات دیگران در مورد نکات منفی و ضعف‌های آن بی‌اهمیت می‌شود. یکی از بهترین نکاتی که باید در مورد حسگر ذکر کنیم، محل قرارگیری آن است زیرا دقیقاً جایی به کار رفته که معمولاً انگشت شست کاربران هنگام استفاده از گوشی جای می‌گیرد. متأسفانه هیچ گزینه مربوط به بازگشایی قفل با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره در شیائومی Mi 9 وجود ندارد. بهتر می‌بود کمپانی چینی این قابلیت را نیز در پرچمدارش قرار می‌داد هرچند امنیت این فناوری مانند امنیت اسکنر اثر انگشت زیاد نیست.

دومین ویژگی که باید حضور آن را در مدل Mi 9 شیائومی یادآور شویم، دکمه تعبیه شده برای گوگل اسیستنت است که کمپانی چینی آن را دکمه هوش مصنوعی می‌نامد هرچند یکی از کارایی‌های آن اجرا کردن دستیار هوشمند گوگل می‌باشد. البته امکان شخصی‌سازی این دکمه نیز فراهم شده ولی باید گزینه مدنظر خود را از میان آن‌هایی انتخاب کنید که شیائومی برایتان قرار داده است بنابراین یا باید یکی از دوربین‌ها (جلو یا عقب) را اجرا کنید، یا باید فلاش LED را روشن نمایید و یا به اپلیکیشن قبلی برگردید و . . . متأسفانه امکانی وجود ندارد تا بتوانید هر اپلیکیشن مدنظر خود را اجرا کنید. این دکمه به شما اجازه می‌دهد تا به سرعت و حتی بدون باز کردن قفل دستگاه، گوگل اسیستنت را صدا بزنید و او هم پاسخ بدهد.

پردازنده، عملکرد و مموری

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، شیائومی Mi 9 از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کند تا اولین محصول این شرکت چینی لقب گیرد که چنین تراشه‌ای دارد. این دستگاه برای انجام کارهای روزمره مشکلی به وجود نخواهد آورد بنابراین نرم‌افزارها خیلی سریع اجرا می‌شوند و می‌توانیم با سرعت قابل‌قبولی میان آنها سوئیچ کنیم. ضمن اینکه کشیدن انگشت به اطراف برای رفتن به قسمت‌های مختلف دستگاه بسیار روان است که البته پس از مدتی و به سبب نصب اپلیکیشن‌های مختلف، امکان دارد این رویه کمی تغییر کند.

در زمینه اجرای بازی‌های سنگین، حجیم و سه بعدی مانند PUBG، شیائومی Mi 9 با اسنپدراگون ۸۵۵ خود اصلاً به مشکلی برخورد نکرد هرچند پس از مدتی گوشی به مقدار بسیار کمی گرم می‌شود ولی اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های سبک به راحتی به انجام می‌رسد.

رم ۶ گیگابایتی در نسخه اصلی شیائومی Mi 9 برای اکثر کاربران مطمئناً کافی است و در کنار حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی بعید است کسی در این زمینه به مشکل بخورد هرچند امکان افزایش این مقدار حافظه با یک مموری کارت فراهم شده است. لازم به ذکر است که برای یک گوشی پرچمدار در سال ۲۰۱۹، نباید حافظه داخلی تنها ۶۴ گیگابایت باشد.

دوربین

دوربین یکی از قسمت‌هایی است که شیائومی در آن تغییراتی به وجود آورده که شاید خیلی به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی جایگزین لنز ۱۲ مگاپیکسلی موجود در مدل Mi 8 شده است و اگرچه این یک گام بزرگ برای شرکت چینی به حساب می‌آید ولی شاهد هیچ‌گونه تنظیمات ثابت‌سازی تصاویر یا زوم اپتیکی نیستیم. فوکوس خودکار موجود در پرچمدار جدید شیائومی هنگام ضبط ویدیو و عکسبرداری در شرایط کم نور کارایی زیادی دارد به خصوص اگر می‌خواهید لرزش دست بر نتیجه کار شما تأثیری نگذارد. برای حالت شب نیز شیائومی چهار پیکسل را در یک نویز تصویر کاهش می‌دهد تا شرایط نوردهی بهبود یابد.

به طور کلی حالت شب این گوشی به خوبی نمونه به کار رفته توسط گوگل که Night Sight نامیده می‌شود نیست ولی حتی اگر یک منبع نور کوچک در نزدیکی شما وجود دارد، قطعاً می‌توان تصاویر باکیفیتی گرفت. با این توضیحات، عکسبرداری با گزینه حالت شب و نور بسیار کم ممکن است سبب گرفتن تصاویر شود که هم تیره هستند و هم تار.

در طول روز، مدل Mi 9 با تنظیمات رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی تصاویر فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. برای بهره‌گیری از ۴۸ مگاپیکسل، باید حالت تعبیه شده را انتخاب کنید که در آن صورت ویژگی‌هایی نظیر HDR را از دست خواهید داد. اگر می‌خواهید قسمتی از تصویر را برش دهید یا روی آن زوم کنید، پیشنهاد ما استفاده از حالت ۴۸ مگاپیکسلی است. لازم به ذکر است که وقتی تصمیم گرفتید روی چیزی زوم نمایید، دوربین تله فوتو بیشتر به کارتان می‌آید و تصاویر باکیفیت‌تری می‌گیرد.

حالت پرتره هم در دوربین اصلی و هم در دوربین سلفی خیلی خوب کار می‌کند بنابراین از نظر گرفتن تصاویر بوکه مشکلی نخواهید داشت. حالا که صحبت از دوربین جلو شد بد نیست بگوییم که لنز ۲۰ مگاپیکسلی در شیائومی Mi 9 کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. البته ممکن است در برخی شرایط با نور کم به مشکل برخورد کند که آن هم کاملاً طبیعی است.

نمونه تصاویر گرفته شده با شیائومی Mi 9

تصویر گرفته شده با لنز اصلی دوربین

تصویر گرفته شده در حالت تله فوتو

تصویر گرفته شده با لنز زاویه گسترده

تصویر گرفته در حالت شب

تصویر گرفته شده با لنز ۴۸ مگاپیکسلی

تصویر سلفی معمولی

تصویر سلفی در حالت سلفی پرتره

تصویر گرفته شده در حالت پرتره

تصویر گرفته شده در حالت پرتره تمام قد

تصویر گرفته شده در حالت پرتره با لنز تله فوتو

دو لنز دیگر در عقب تله فوتو هستند که یکی دارای قدرت زوم ۲ برابری اپتیکی و دیگری دارای قدرت زوم ۲ برابری دیجیتالی است. سنسور اولی نسبت به حسگر دومی در برخی شرایط به خصوص وقتی می‌خواهید بیشتر زوم کنید و از اشیا دورتر عکس بگیرید، کارایی بیشتری دارد. دوربین سوم یک لنز زاویه فوق گسترده است که این امکان را می‌دهد در فریم عکاسی جزئیات بیشتری جای دهید هرچند ممکن است شفافیت عکس‌های گرفته شده کمی کاهش یابد. این دوربین برای حالتی استفاده می‌شود که Full-body Portrait نام دارد.

فیلم گرفته شده با دوربین عقب شیائومی Mi 9

وقتی می‌خواهیم کیفیت ویدیوها را بررسی کنیم، نبود قابلیت فوکوس خودکار کاملاً به چشم می‌آید. حتی در شرایط فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰p با ویژگی ثابت‌سازی تصاویر هم ویدیو کیفیت بالایی ندارد بنابراین تنها زمانی می‌توانید فیلم‌هایی ضبط کنید که باب میلتان هستند که در نقطه‌ای ثابت ایستاده‌اید.

فیلم گرفته شده با دوربین جلو شیائومی Mi 9

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

کیفیت صدا

واقعیت این است که صدا در شیائومی Mi 9 کیفیت بالایی ندارد زیرا تنها یک اسپیکر در پایین دستگاه به کار رفته است. به علاوه، این گوشی از اسپیکر داخلی برای پخش رسانه‌ها استفاده نمی‌کند. به طور کلی وقتی صدا را به بیشترین میزان خود می‌رسانید، بسیار بلند می‌شود ولی کیفیت آن شما را حیرت‌زده نخواهد کرد.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

کیفیت تماس

کیفیت تماس در شیائومی Mi 9 خوب است ولی برخی نکات هستند که باید به آنها توجه کنید و اکثراً به محل قرارگیری میکروفون که میان صفحه نمایش و فریم دستگاه است مربوط می‌شوند. اولین نکته این است که وقتی در حین تماس گوشی را در دستان خود نگه می‌دارید، حس خواهید کرد که قاب پشتی دستگاه می‌لرزد و گویا یک میکروفون در آن‌جا قرار دارد. دیگر نکته این است که اگر می‌خواهید صدای فرد دیگر را بلندتر بشنوید، باید گوشی را در یک زاویه ملایمی بگیرید تا اسپیکر به سمت گوش شما قرار گیرد.

دوام باتری

شیائومی Mi 9 نسبت به مدل قبلی خود یعنی Mi 8 از باتری ضعیف‌تری بهره می‌برد به طوری که منبع نیروی پرچمدار فعلی کمپانی چینی ۳۳۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت است. این مقدار قدرت برای یک گوشی بالا رده بسیار کم است ولی باز هم از این نظر نمی‌توان به شیائومی خرده گرفت. برای یک شخص عادی، این باتری به مدت یک روز و نیم کار می‌کند ولی اگر شما کسی هستید که کارهای سنگین انجام می‌دهید، به نظر می‌رسد باید روزی یک بار باتری این دستگاه را شارژ کنید. برای اینکه بهتر متوجه شوید که باتری شیائومی Mi 9 چگونه است، باید بگوییم که مشاهده ۳۰ دقیقه از یک فیلم با روشنایی کامل ۶ درصد از شارژ کم می‌کند در حالی که اجرای یک بازی به مدت ۳۰ دقیقه تقریباً ۱۰ درصد از انرژی باتری کم خواهد کرد. شارژ شیائومی Mi 9 با یک شارژر بیسیم ۲۰ واتی که به صورت جداگانه فروخته می‌شود کلاً ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه طول خواهد کشید تا از این نظر پرچمدار کمپانی چینی صاحب یکی از سریع‌ترین شارژرهای بیسیم باشد.

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 9 - تکفارس 

خلاصه

حالا بهتر است جذاب‌ترین نکته در مورد شیائومی Mi 9 را اعلام کنیم که آن هم قیمت است. این دستگاه در اروپا با قیمت ۴۴۹ یورو یا ۵۰۹ دلار به فروش می‌رسد در حالی که دیگر پرچمداران مانند گلکسی اس ۱۰ حدود ۱۰۲۰ دلار و وان‌پلاس ۶ تی به عنوان نزدیک‌ترین رقیب گوشی مورد بحث ما ۶۲۴ دلار است. بنابراین اگرچه شیائومی Mi 9 نقص‌هایی دارد ولی پولی که شما می‌پردازید ارزشمند است. باز هم چنان‌چه می‌خواهید صاحب یک پرچمدار واقعی شوید که از رابط کاربری تمیزتر و ساده‌تر بهره می‌برد، باید منتظر معرفی وان‌پلاس ۷ باشید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید