کاهش ارزش سهام و مشکلات اپل در چین - تکفارس 
کاهش ارزش سهام و مشکلات اپل در چین - تکفارس 
کاهش ارزش سهام و مشکلات اپل در چین - تکفارس 

کاهش ارزش سهام و مشکلات اپل در چین

محمدرضا موسوی
۲۳ دی ۱۳۹۷ - 08:00
کاهش ارزش سهام و مشکلات اپل در چین - تکفارس 

اخبار زیادی در مورد مشکلات غول‌های فناوری به گوش می‌رسد و کمپانی محبوب و شناخته شده اپل هم از این قاعده مستثنی نبوده و اخیراً افت ارزش سهام را تجربه کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع از شما دعوت می‌کنیم با تکفارس همراه باشید.

 

پیش‌تر شرکت بزرگ خدماتی مالی HSBC میزان سرمایه‌گذاری خود را در اپل کاهش داده و به فعالان اقتصادی توصیه کرده بود که فعلاً در اپل سرمایه‌گذاری جدی صورت نگیرد. با توجه به کاهش عرضه محصولات و درآمد اپل در چین در نیمه آخر سال گذشته، بررسی‌کنندگان HSBC قیمت سهام اپل را کمتر از گذشته ارزیابی می‌کنند.

 

جدای از مشکلات بزرگی که به دلایل مختلف از جمله ظهور غول‌های فناوری چینی در کنار اقتصاد قدرتمند این کشور گریبان‌گیر اپل شده، کمپانی فناوری آمریکایی با مشکلات درونی خاص خود نیز دست و پنجه نرم می‌کند. طرز تفکر مشتریان چینی نیز به شدت نسبت به شرکت اپل تغییر کرده است. اپل احترام سابق خود را از دست داده و با توجه بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های نه چندان چشمگیری که در محصولات اخیر این شرکت مشاهده شده، چینی‌ها علاقه زیادی به تعویض مکرر گوشی‌های خود ندارند. نهایتاً این معضلات جدی اپل باعث متعجب شدن بررسی‌کنندگان HSBC شده و در پی آن کارشناسان مذکور قیمت سهام اپل که در گذاشته ۲۰۰ دلار بود را ۱۶۰ دلار اعلام کردند.

 

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در ده سال گذشته اپل موفق شده بود ارزش هر سهم خود را به ۲۲۰ دلار برساند و حتی عنوان ارزشمندترین کمپانی دنیا را نیز کسب کند. ناگفته نماند سال گذشته نقطه عطفی برای اپل به شمار می‌آمد و بیشترین سود ممکن را در ۲۰۱۸ کسب کرد اما سرانجام قیمت بالای محصولات و عوامل دیگر باعث کاهش بهره‌وری اپل شد. ظاهراً مدیران شرکت وخامت اوضاع را به خوبی درک کرده و می‌دانند دیگر افزایش قیمت به آسانی گذشته نخواهد بود.

 

با در نظر گرفتن ترکیب وضعیت کنونی اپل و اقتصاد چین، HSBC با تغییر پیش‌بینی‌های پیشین خود برای سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱،  بین ۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. بر اساس ارزیابی‌های خودِ اپل نیز، درآمد این کمپانی ۹ درصد کمتر از گذشته تخمین زده شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید