بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme

سید محمد معلمی
۱۴ دی ۱۳۹۷ - 10:00
بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

در ادامه بررسی‌های تخصصی، امروز قصد داریم سراغ یکی از لپ‌تاپ‌های پرطرفدار و البته گران‌قیمت شرکت لنوو برویم. پس با تکفارس همراه باشید.

لنوو از ThinkPad P1 در اواسط ماه آگوست رونمایی کرد و چند هفته بعد نیز لپ‌تاپ ThinkPad X1 Extreme را به صورت رسمی در معرض دید عموم قرار داد. جالب این است که هر دو رایانه‌های قابل‌ حمل شباهت زیادی به هم دارند و تنها تفاوت کوچکی که میان آنها مشاهده می‌شود، به کارت گرافیک و پردازنده‌های آنان مربوط است یعنی در P1 و X1 Extreme، به ترتیب از پردازنده و کارت گرافیک Xeon وNvidia Quadro ، و Core و GeForce استفاده شده است.

نکته قابل توجه این است که ThinkPad X1 Extreme پس از X1 Yoga و X1 Tablet که چند سال قبل معرفی و به عنوان پرچمدار لپ‌تاپ‌های سری X1 شناخته شدند، اولین دستگاه می‌باشد که همین اتفاق محصول لنوو را بسیار جذاب کرده است بنابراین تفاوت‌های زیادی میان این نمونه با مدل‌های قبلی مشاهده می‌شود.

مشخصات فنی لنوو ThinkPad X1 Extreme

CPUIntel Core i7-8750H
GPUNvidia GeForce GTX 1050Ti
صفحه نمایش۱۵٫۶ اینچ

HDR

Dolby Vision

رزولوشن صفحه نمایش۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل
بدنهنمونه غیرلمسی: ۱۸٫۴*۲۴۵٫۷*۳۶۱٫۸ میلی‌متر با وزن ۱۷۰۰ گرم

نمونه لمسی: ۱۸٫۷*۲۴۵٫۷*۳۶۱٫۸ میلی‌متر با وزن ۱۸۰۰ گرم

درگاه‌ها۲ عدد تاندربولت ۳

۲ عدد USB 3.0 (Type-A)

۱ عدد محل اتصال کابل LAN

۱ عدد HDMI 2.0

۱ عدد محل قرار دادن مموری کارت

۱ میکروفون و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

حافظه داخلی۵۱۲ گیگابایتی SSD
رم۱۶ گیگی (DDR4 2400 مگاهرتز)
Windows Helloدوربین IR

اسکنر اثر انگشت

باتری۸۰ وات
مواد سازندهفیبر کربن و گرافیت هیبرید

آلومینیوم

سیستم عاملویندوز ۱۰ پرو
قیمت۲۵۱۰ دلار

اگرچه این مشخصات فنی بسیار قوی به نظر می‌رسند ولی ThinkPad X1 Extreme قدرتمندتر از روی کاغذ است. شما می‌توانید نمونه‌ای از آن را خریداری نمایید که از مرکز پردازنده Core i7-8850H بهره می‌برد و دارای سرعت ۲٫۶ گیگاهرتز، رم ۶۴ گیگی و حافظه داخلی ۱ ترابایتی SSDD است که البته قیمت چنین لپ‌تاپی با این مشخصات می‌شود حدود ۴۱۵۰ دلار.

طراحی

لنوو ThinkPad X1 Extreme از موادی ساخته شده که لپ‌تاپ‌های پیشرفته خط تولید ThinkPad تولید شده‌اند؛ یعنی فیبر کربن و گرافیت هیبرید. این مواد کم وزن بوده و قدرت زیادی دارند. ضمن اینکه باعث می‌شوند محصول ساخته شده از آنها شکل بسیار خاصی به خود بگیرد. البته شاید به خاطر آلومینیوم موجود در این دستگاه، برخی افراد آن را با یک مک‌بوک اشتباه بگیرند. ThinkPad X1 Extreme مشکی، ظاهر بسیار جذابی دارد و مواد سازنده آن نیز سبک‌تر از آلومینیوم می‌باشد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

همچون دیگر ThinkPadها، X1 Extreme به کاربر خود احساس راحتی، سبکی و قدرت می‌دهد و می‌تواند در شرایط سخت به خوبی دوام بیاورد. آزمایش MIL-STD 810G روی این دستگاه انجام شد و محوصل لنوو توانست علاوه بر نمرات قابل قبول خودِ شرکت، ۱۲ استاندارد دیگر را نیز دریافت نماید بنابراین در برابر شوک، دما، خاک، ارتفاع، رطوبت و . . . مقاومت خوبی از خود نشان داد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

نکته دیگری که یادآوری آن خالی از لطف نیست، تغییرات کوچک به وجود آمده در زمینه طراحی‌های خاص دستگاه‌های ThinkPad پیشرفته در سالیان اخیر بوده است. یک لوگو جدید از برند ThinkPad  که بیشتر رنگ مشکی در آن دیده می‌شود به چشم می‌خورد. به علاوه، یک نماد تازه از X1 مشاهده می‌شود که جایگزین برند لنوو شده و در نهایت سایه مشکی رنگ آن کمی تیره‌تر شده است.

به دلیل اینکه لپ‌تاپ‌های ThinkPad لنوو دارای درگاه‌های زیادی هستند، بد نیست در مورد این بخش نیز سخن بگوییم. در سمت چپ لپ‌تاپ مورد بحث، پورت پاور اصلی محصولات لنوو، دو تاندربولت ۳، HDMI 2.0، محل قرار دادن مینی LAN و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری کار گذاشته شده است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

شاید برخی‌ها به خاطر اینکه لنوو پورت شارژر ۱۳۵ واتی را در لپ‌تاپ پیشرفته خود قرار داده ناراضی باشند زیرا ترجیح می‌دهند از همان درگاه USB Type-C برای همه کارها استفاده نمایند. آداپتور پاور از نظر شکل ظاهری به USB Type-A شباهت دارد بنابراین به راحتی ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرید.

هر درگاه تاندربولت ۳ توانایی انتقال ۴۰ گیگابایت داده را دارد و می‌تواند دو صفحه نمایش ۴K یا یک نمایشگر ۵K را تغذیه کند. ضمن اینکه، اتصال یک مانیتور ۴K از طریق پورت HDMI 2.0 نیز فراهم است.

در سمت راست، یک پورت قرار دادن SDcard و دو USB Type-A مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر، یک درگاه برای انجام همه کارها نصب شده است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

قسمت پایینی لپ‌تاپ را با باز کردن ۷ پیچ می‌توان جدا کرد تا به رم و حافظه داخلی SDD به راحتی دسترسی داشته باشید. به علاوه، جایگزین کردن قطعات مربوط به اسپیکر نیز به آسانی انجام خواهد شد. به غیر از SSD، همه وسایل نامبرده را می‌توانید با پیچ گوشتی که در دست دارید، تعویض نمایید.

وقتی صفحه نمایش ThinkPad X1 Extreme را باز کردید، همه چیز به صورت استاندارد سر جای خود قرار گرفته است. یک دکمه پاور به همراه سنسور اسکنر اثر انگشت در سمت چپ کیبورد مشاهده می‌شود. TrackPoint (دکمه قرمز رنگ موجود در تصویر) میان حروف G، H و B صفحه کلید به چشم می‌خورد. ضمن اینکه زیر آن هم دکمه‌های فیزیکی برای کلیک کردن کار گذاشته شده است.

صفحه نمایش ۴K و کیفیت تصویر Dolby Vision HDR

تا سال ۲۰۱۸، لنوو از نمایشگرهای OLED در لپ‌تاپ‌های ThinkPad خود استفاده می کرد ولی از این پس سراغ صفحه نمایش‌های Dolby Vision رفته زیرا هم به افزایش دوام باتری کمک می‌کنند و کیفیت HDR دارند. به علاوه، ظاهر بسیار شیکی نیز به دستگاه می‌دهند.

بد نیست یادآور شویم که X1 Extreme بزرگ‌ترین صفحه نمایش در سری ThinkPad X1 را دارد زیرا نمونه‌های Carbon و Yoga از نمایشگرهای ۱۴ اینچی و مدل Tablet هم از نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی استفاده می‌کردند. این را هم اضافه کنیم که لپ‌تاپ مورد بحث ما برای اولین بار از پنل ۴K بهره برده در حالی که دیگر نمونه‌های این سری دارای نمایشگر با رزولوشن ۱۴۴۰p بودند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

صفحه نمایش Dolby Vision مبتنی بر متادیتا و با استفاده از سیستم تعیین پویا، رنگ ویدیو در حال پخش را تنظیم می‌کند. کیفیت HDR در تمام مدت پخش ثابت بوده و خبر خوب دیگری که باید بدهیم این است که سرویس‌های اشتراک نتفلیکس، آمازون، آی‌تونز و Vudu همراه با Dolby Vision در اختیار کاربران قرار گرفته است.

با اپلیکیشن Dolby Vision، شما می‌توانید از میان تنظیمات تیره (Dark)، روشن (Bright) و شفاف (Vivid)، یکی را برگزینید. گزینه مورد نظر اکثر افراد، تنظیمات شفاف است زیرا رنگ‌ها کیفیت بیشتری دارند. این در حالی است که دیگر گزینه‌ها به درد برخی شرایط خاص می‌خورند.

در ThinkPad X1 Extreme، سیستم صوتی Dolby Audio نیز وجود دارد و این یعنی صدا با بیشترین کیفیت ممکن پخش خواهد شد. اگر از هدفون استفاده کنید، متوجه پشتیبانی از Dolby Atmos نیز خواهید شد. نکته کلیدی که باید در این زمینه به خاطر بسپارید این است که چنین فناوری‌هایی هم برای مصارف خانگی کاربرد دارند و هم در فضای کار به درد خواهند خورد.

صفحه نمایش، Trackpad و TrackPoint

کیبورد موجود در ThinkPad X1 Extreme یکی از بهترین صفحه کلیدهایی است که شما می‌توانید در یک لپ‌تاپ پیدا کنید بنابراین اگر می‌خواهید از این نظر یک دستگاه فوق‌العاده داشته باشید، سراغ لپ‌تاپ‌های ThinkPad لنوو بروید. به علاوه، به خاطر وجود ماده فیبر کربن در زیر دست هنگام تایپ کردن، اصلاً احساس خستگی و درد نخواهید کرد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

آن دسته از افرادی که بیشتر تایپ می‌کنند یا مترجم هستند، قطعاً باید صفحه کلید این‌چنینی خریداری نمایند زیرا دکمه‌های آن بیش از حد حساس نیستند.

همچنین نیازی نیست دکمه‌ها را فشار دهید هرچند این بخش بیشتر به سلیقه کسی بستگی دارد که می‌خواهد لپ‌تاپ را خریداری نماید. باز هم اشاره می‌کنیم که کیبوردهای به کار رفته در لپ‌تاپ‌های ThinkPad لنوو از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند.

شاید اندازه صفحه کلید نیز برای افراد مهم باشد. این اشخاص بهتر است لنوو ThinkPad X1 Extreme را انتخاب نمایند زیرا سایز کیبورد آن به اندازه کافی بزرگ است و هنگام تایپ کردن مشکلی برای کاربر به وجود نمی‌آورد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

در کنار کیبورد، Trackpad و TrackPoint نیز به کار رفته‌اند. ابتدا باید بگوییم که Trackpad همان دایره قرمز رنگ در وسط صفحه کلید است و TrackPoint همان ماوس لمسی می‌باشد. Trackpad قابل کلیک کردن است بنابراین نیازی به استفاده از دکمه‌های فیزیکی نیست زیرا آنها مخصوص TrackPoint می‌باشند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

افراد حرفه‌ای معمولاً از Trackpad برای جابه‌جا کردن فلش ماوس استفاده می‌کنند ولی برای بالا و پایین کردن میان صفحات، TrackPoint را به کار می‌برند هرچند در وسط دکمه قرمز وسط کیبورد، قطعه‌ای کار گذاشته شده است تا از آن به عنوان غلطک استفاده کنیم. برای کشیدن و رها کردن، بهتر است دکمه فیزیکی کلیک چپ و Trackpad به کار رود.

Windows Hello و ThinkShutter

لنوو برای اولین بار دوربین IR را برای تشخیص چهره در لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad خود قرار داد که در اطراف آن یک گارد فیزیکی به نام ThinkShutter نیز کار گذاشته است. تنها مشکل این فناوری، ناتوانی استفاده همزمان از آن‌هاست یعنی اگر از صفحه نمایش ۴K استفاده کردید، فقط می‌توانید از دوربین IR بهره ببرید.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

هر دو این ویژگی‌ها عالی هستند. برای مثال، پوشش فیزیکی برای کسانی که روی وبکم لپ‌تاپ چیزی می‌گذارند کارایی زیادی خواهد داشت. تکنولوژی تشخیص چهره هم که دیگر نیازی به توضیح دادن ندارد البته باید سرعت آن را در لنوو ThinkPad X1 Extreme تحسین کنیم زیرا بلافاصله پس از قرار گرفتن کاربر در جلوی دوربین، قفل صفحه نمایش باز خواهد شد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

دیگر شیوه امنیتی، سنسور اسکنر اثر انگشت می‌باشد. لپ‌تاپ‌های ThinkPad قبل از اینکه کسی بداند Windows Hello چیست از این حسگر استفاده می‌کردند ولی پس از عرضه این قابلیت توسط مایکروسافت، لنوو باز هم اسکنر اثر انگشت را تنها سنسور بیومتریکی لپ‌تاپ‌های ThinkPad خود کرد.

مطمئناً به عنوان یک طرفدار لپ‌تاپ، باید خوشحال باشیم که می‌بینیم لنوو هم دوربین IR و هم فناوری ThinkShutter را در محصولش به کار برده است.

عملکرد

عملکرد لپ‌تاپ ThinkPad X1 Extreme فوق‌العاده سریع است به طوری که هم ویرایش فیلم با آن روان می‌باشد و هم بازی کردن.

همانطور که در مقدمه گفتیم، ویژگی‌های زیادی برای اولین بار در خانواده لپ‌تاپ‌های X1 به کار رفته‌اند. برای مثال، این برای نخستین بار است که شاهد حضور پردازنده‌ای از سری H اینتل هستیم. لپ‌تاپ مورد بحث ما، دارای پردازنده Core i7-8750H می‌باشد که از CPU هشت هسته‌ای با TDP 45 واتی بهره می‌برد که سرعت آن به ۲٫۲ گیگاهرتز می‌رسد. البته دو نمونه دیگر از این لپ‌تاپ وجود دارند که از پردازنده‌های Core i5-8400H و Core i7-8850H استفاده می‌کنند. قطعه دومی شباهت زیادی به پردازنده موجود در لپ‌تاپ آزمایش شده برای نوشتن این مقاله دارد هرچند سرعت آن به ۲٫۶ گیگاهرتز می‌رسد. نمونه Core i5 شش هسته‌ای است و از نسل ۸ سری H اینتل به حساب می‌آید.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که اولترابوک‌ها از پردازنده‌های سری U اینتل که جزو خط تولید ۱۵ واتی، نسل ۸ و هشت هسته‌ای هستند استفاده می‌کنند؛ یعنی چیزی که در ThinkPad X1 Carbon، ThinkPad X1 Yoga و ThinkPad X1 Tablet یافت می‌شود. این را هم اضافه کنیم که سری H و به خصوص Core i7ها قدرت بیشتری دارند.

این محصول لنوو اولین X1 است که گرافیک آن همراه با Nvidia GeForce GTX 1050Ti می‌باشد. این گرافیک جزو GPUهای میان‌رده است و دلیل استفاده از آن در ThinkPad X1 Extreme، ایجاد تعادل میان قدرت و توانایی حمل می‌باشد زیرا هر قطعه قدرتمند دیگری به غیر از ۱۰۵۰Ti، به شاسی بزرگ‌تری نیاز دارد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

طبیعتاً یک دستگاه قدرتمند مانند این محصول لنوو، انرژی زیادی مصرف می‌کند بنابراین نباید انتظار داشته باشید که دوام باتری آن به بیشتر از چند ساعت برسد پس همیشه کابل شارژر آن را همراه خود داشته باشید. سری H اینتل از جمله پرمصرف‌ترین پردازنده‌ها به حساب می‌آیند اما اگر دستگاه کم‌مصرف‌تری می‌خواهید، باید سراغ سری U این کمپانی بروید.

لنوو ThinkPad X1 Extreme در هنگام اجرای بازی Forza Horizon 4 و ویرایش ویدیوهای ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه ممکن است کمی تیک داشته باشد ولی چندان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. حال که این لپ‌تاپ برای انجام چنین کارهای سنگینی به مشکل برنمی‌خورد، دیگر وبگردی و مشاهده فیلم و کارهای معمولی خللی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کنند.

در مقدمه، ThinkPad P1 را معرفی کردیم حالا اگر می‌خواهید از یک لپ‌تاپ در محل کار استفاده کنید، بهتر است سراغ آن نمونه بروید زیرا به جای بهره‌گیری از کارت گرافیک GeForce، از Qaudro استفاده می‌کند. این را هم اضافه کنیم که لپ‌تاپ‌های قدرتمندتری از نمونه معرفی شده در این مقاله وجود دارند ولی صرفاً از خانواده X1 نیستند.

برای آزمایشات بنچمارک، تست PCMark 8 به انجام رسید که رایانه را در زمینه مصارف خانگی، معمولی و محل کار بررسی می‌نماید. ابتدا مصارف خانگی که بیشتر افراد یا وبگردی و چت تصویری می‌کنند و یا با بازی سرگرم می‌شوند را مورد نقد قرار می‌دهیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

لنوو ThinkPad X1 Extreme عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت و نمرات دریافت شده توسط آن به بیش از ۶۶ درصد می‌رسید. مرحله بعدی آزمایش، مصارف خلاقانه می‌باشد که GPU بیشترین کارایی را خواهد داشت زیرا کارهایی نظیر بازی و ویرایش ویدیو انجام می‌شود.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

در نهایت، مصارف محل کار مورد بازبینی قرار می‌گیرد که بیشتر کار کردن با Word یا Excel مدنظر است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad X1 Extreme - تکفارس 

خلاصه

به طور کلی، کار کردن با لپ‌تاپ‌های ThinkPad لنوو احساس خوبی به انسان می‌دهد زیرا میان عملکرد و وزنی که دارند، یک تعادل مناسب حس می‌شود. همچنین اگر شما به دنبال دستگاهی هستید که از سری پردازنده‌های H اینتل استفاده می‌کند، باید یا سراغ لپ‌تاپ‌های گیمینگ بروید یا مستقیماً Dell XPS 15 را خریداری کنید.

لنوو ThinkPad X1 Extreme به عنوان لپ‌تاپ، تمام نیازهای شما را برطرف خواهد کرد بنابراین با آن می‌توانید هم بازی کنید و هم فیلم ببینید و کارهای خود را انجام دهید زیرا مشخصات فنی بسیار قدرتمندی دارد. از جمله امکانات فوق‌العاده آن می‌توانیم به صفحه نمایش Dolby Vision 4K و کیبورد روان اشاره کنیم.

تنها نقاط ضعف موجود، دوام کم باتری و ناتوانی استفاده همزمان از ThinkShutter و دوربین IR می‌باشد. این نکته را نیز یادآور شویم اگر باز هم می‌خواهید محصول مورد بحث ما قدرتمندتر شود، نسخه دارای کارت گرافیک Core i9 را خریداری نمایید ولی واقعیت آن است که همین Core i7 نیز کارهای شما را راه می‌اندازد.

در پایان اشاره کنیم که به خاطر قیمت ۲۵۰۰ دلار، لنوو ThinkPad X1 Extreme تفاوت چندانی با مک‌بوک پرو اپل ندارد ولی محصول کمپانی چینی نسبت به لپ‌تاپ اپل شکار به حساب می‌آید زیرا هم قدرتمند است و هم راحت.

شما در مورد لنوو ThinkPad X1 Extreme چه فکر می‌کنید؟ آیا ۲۵۰۰ دلار ارزش دارد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید