چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 
چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 
چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 

چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ

میر مهدی حامی
۱۵ دی ۱۳۹۷ - 10:00
چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 

اندروید یک سیستم عامل متن باز است، این بدان معنی است که تولید کنندگان شخص ثالث می‌توانند تقریبا هر کاری که می‌خواهند را با آن انجام دهند. یک نمونه از این کار، لایه رابط کاربری سفارشی شده سامسونگ، One UI (که در گذشته با نام‌های TouchWiz و Samsung Experience شناخته می‌شد) است. این رابط کاربری موضوع بسیار داغی شده است و بسیاری از کاربران طرفدار آن نیستند. ما در این مقاله چندین روش مختلف را برای حذف این رابط کاربری شرح خواهیم داد، پس اگر شما هم به دنبال این کار هستید در ادامه با تکفارس همراه باشید.

[divider][/divider]

TouchWiz/Grace UX/Samsung Experience چیست؟

تمام گوشی‌های هوشمند سامسونگ با رابط کاربری منحصر به فرد این شرکت یعنی TouchWiz یا Samsung Experience عرضه می‌شوند. سپس با شروع عرضه گلکسی نوت ۷، رابط کاربری جدیدی به نام Grace UX معرفی شد، اگرچه که این رابط کاربری دستخوش چندین تغییر نام شده است ولی با بروز‌رسانی این دستگاه به اندروید ۷ این طراحی جدید نیز گسترش یافت. در واقع این رابط کاربری با توجه به چیزی که اکنون در دستگاه‌های جدیدتر گلکسی اس ۸، گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ قابل مشاهده می‌باشد، دچار کمی تغییر شده است. از طرفی گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ هم به زودی به آخرین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI مجهز خواهند شد.

با این حال، تمام افراد این تجربه کاربری جدید را دوست ندارد. اگر شما یک گوشی هوشمند سامسونگ دارید اما با رابط کاربری آن ارتباط برقرار نمی‌کنید، ما می‌توانیم در این مقاله چند روش برای تغییر آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

غیر فعال کردن برنامه‌های سامسونگ (بدون نیاز به روت)

بدیهی است، این امر، TouchWiz یا Samsung Experience را به طور کلی از دستگاه سامسونگ شما پاک نمی‌کند اما از بروزرسانی‌های مزاحمی که برنامه‌های از پیش نصب شده (Bloatware) به طور دائمی درخواست می‌کنند و به طور مداوم موجب پر شدن حافظه داخلی دستگاه شما می‌شود، جلوگیری خواهد کرد. در واقع ما می‌توانیم با این کار از دست اعلان‌ها و برنامه‌هایی که سامسونگ به صورت پیش‌فرض آن‌ها را در گوشی قرار داده است خلاص شویم.

شما می‌توانید با حذف میانبرها و ویجت‌ها این کار را شروع کنید، اما برای متوقف ساختن قطعی برنامه باید به تنظیمات> برنامه‌های کاربردی> مدیریت برنامه‌ها بروید، سپس به دنبال برنامه مورد نظر گشته و آن را انتخاب کنید.

چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 

هنگامی که در بخش اطلاعات برنامه مورد نظر هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گزینه نمایش اعلان‌ها را غیر فعال کنید.
  • حافظه کش را پاک کنید.
  • داده‌ها را پاک کنید.
  • در آخر نیز بر روی غیرفعالسازی کلیک کنید.

به این ترتیب، برنامه در حالت خواب باقی خواهد ماند و بروزرسانی نخواهد شد و تنها فضای اولیه‌ای که از ابتدا داشته را اشغال خواهد کرد. اگر می‌خواهید این برنامه‌ها را دوباره فعال کنید، تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که مجددا به مدیریت برنامه‌ها رفته و در زیر بخش «برنامه‌های غیرفعال»، تمام اپلیکیشن‌هایی را که خاموش کرده‌اید مشاهده خواهید کرد.

نصب یک لانچر متفاوت:

این روش تغییرات عمده‌ای را بدون نیاز به روت کردن گوشی برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر آیکون‌ها یا کنتراست زیاد پس زمینه Touchwiz باب میل شما نیست، همیشه می‌توانید نمای ظاهری آن را تغییر دهید تا تجربه کاربری بهتری از اندروید در اختیار داشته باشید.

با یک لانچر سفارشی، می‌توانید ظاهر دسکتاپ و آیکون‌ها را تغییر دهید. شما می‌توانید به سادگی و با رفتن به فروشگاه گوگل پلی، یکی از چندین لانچر موجود را دانلود و نصب نمایید. محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از Nova، Apex و مایکروسافت لانچر.

چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 

به فروشگاه گوگل پلی مراجعه کنید و هر کدام از لانچرهای موجود که بیشتر دوست دارید را نصب کنید. اولین باری که آن را باز می‌کنید، دستگاه از شما خواهد پرسید که قصد استفاده از کدام لانچر را دارید. لانچری را که نصب کرده‌اید انتخاب کرده و روی گزینه «همیشه» کلیک کنید. اگر به هر دلیلی تمایل داشتید که به TouchWiz برگردید، می‌توانید به تنظیمات> برنامه‌های پیش فرض> تغییر صفحه اصلی رفته و لانچر مورد نظر خود را انتخاب و سپس روی دکمه خانه کلیک کنید.

پاک کردن TouchWiz یا One UI: روت و نصب AOSP ROM

اگر می‌خواهید رابط کاربری سامسونگ را کاملا از دستگاه خود حذف نمایید، تنها گزینه پیش روی شما این است که دستگاه خود را با یک ROM جدید فاقد رابط کاربری TouchWiz فلش کنید. البته با این عمل گارانتی گوشی شما از بین خواهد رفت زیرا شمارنده سرویس امنیتی Knox در دستگاه صفر خواهد شد. برای فلش کردن گوشی سامسونگ خود در ابتدا به برنامه Odin نیاز خواهید داشت.

برای پاک کردن Touchwiz از گوشی خود، چند مورد دیگر نیز مورد نیاز خواهد بود: ابتدا یک کاستوم ریکاوری را نصب کرده و سپس ROM جدید را از کاستوم ریکاوری موجود نصب کنید. برخی از ROMها به طور پیش‌فرض روت هستند، اما برای ROMهای دیگر این کار اختیاری است.

چگونگی حذف رابط کاربری TouchWiz از گوشی‌های سامسونگ - تکفارس 

رایج ترین کاستوم ریکاوری برای سامسونگ TWRP است. برای نصب آن، به فایل نصبی که دقیقا برای مدل گوشی باشد نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید این فایل را از صفحه رسمی TWRP دانلود نمایید. سپس به بخش دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط TWRP مراجعه کنید و برای نصب ریکاوری با Odin، به فایلی با افزونه .tar نیاز دارید.

هنگامی که کاستوم ریکاوری آماده شد، می‌توانید شروع به جستجوی یک ROM بدون TouchWiz کنید. در انجمن XDA، شما می‌توانید بسیاری از ROMهایی را که بر اساس اندروید خام (AOSP) هستند پیدا کرده و آن‌ها را امتحان کنید. اما به موارد مهمی مانند چگونگی ارائه به‌روزرسانی برای آن‌ها و نظرات کاربران توجه نمایید. اگر مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید، Lineage OS ممکن است یک انتخاب مناسب باشد.

آیا شما از طرفداران TouchWiz یا One UI هستید؟ اگر خیر، چه تغییراتی را برای قابل‌تحمل‌تر کردن رابط کاربری گوشی خود انجام داده‌اید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید