۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 
۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 
۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

رابط کاربری سامسونگ وان (One UI) بخاطر نوع خاص ظاهر و ویژگی‌هایش و استفاده از آن نه‌تنها در پرچمداران، بلکه در گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده نیز مشهور شده است.

در سال‌های گذشته، رابط One UI با نام تاچ‌ویز (TouchWiz) شناخته می‌شد که در خوب‌بودن شهرت مناسبی نداشت؛ گویا سامسونگ قصد داشته همه‌چیز را درون یک بسته کوچک قرار دهد، مانند گذاشتن تمام لوازم یک آشپزخانه در ظرفشویی! نتیجه این بود که این رابط‌ کاربری حس چندان خوبی را به کاربرانش القا نمی‌کرد و بعضا تمرکز خود را روی ویژگی‌هایی می‌گذاشت که لزوما برای عموم کاربران بلااستفاده بود. با عبور از گذشته و رسیدن به زمان حال، می‌توانید تفاوت را در این رابط‌ کاربری به‌ خوبی احساس کنید. One UI کامل‌تر شده است و ویژگی‌های به‌مراتب مناسب‌تری را نسبت به اندروید خام یا خالص ارائه می‌سازد آن هم بدون اینکه آزاردهنده یا شلوغ و سردرگم‌کننده باشند. البته این رابط‌ کاربری هم مانند هر چیز دیگری در این جهان نکات مثبت و منفی خود را دارد و مردم زیادی هم هستند که به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند اندروید خام را با چیز دیگری تعویض کنند. فعلا شرکت‌های وان‌ پلاس، موتورولا و صدالبته گوگل، شرکت‌هایی هستند که از اندروید تماما خام برای محصول‌های خود استفاده می‌کنند.

باوجود تمام مزایای باارزش اندروید خام، در این مقاله تلاش شده تا با اشاره به‌ برخی از نکات، تجربه بهتری را که One UI به کاربر خود ارائه می‌دهد، روشن گردد.

قابلیت Game Launcher

اگر شما هم با گوشی خود بازی می‌کنید، حتما می‎دانید چقدر یک تماس ورودی یا اعلان تازه می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و باعث شود که لحظات حساس و مهم بازی را از دست بدهید. سامسونگ این مشکل را با ویژگی موسوم به گیم‌لانچر مرتفع ساخته است. با گیم‌لانچر سامسونگ کاربر می‌تواند هنگام بازی‌ کردن کنترل کاملی روی اعلان‌های ورودی خود داشته باشد. به‌علاوه، این اپلیکیشن به بهینه‌سازی بازی و کیفیت آن متناسب با دستگاه نیز می‌پردازد تا کاربر بهترین و روان‌ترین حالت ممکن را تجربه کند. متاسفانه بسیاری از گوشی‌های مجهز به اندروید خام از چنین قابلیتی محروم هستند.

قابلیت Dual Messenger

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

اگر قصد داشته باشید در آیفون و یا اندروید خام، برای استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی از چند حساب متفاوت استفاده کنید حتما دچار مشکل می‌شوید. در گوشی‌های سامسونگ می‌توانید به‌صورت همزمان دو حساب کاربری از یک شبکه‌ اجتماعی را اجرا کنید؛ مثلا دو حساب اینستاگرام متفاوت، یا دو حساب توییتر متفاوت…. به‌همین سادگی و بدون بروز هرگونه مشکلی می‌توان از این ویژگی استفاده کرد که برای افرادی که چند حساب متفاوت در نرم‌افزارهای مختلف دارند، بسیار کاربردی است.

بخش امنیتی Secure Folder

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

اگر در دستگاه خود از محتوای مهمی حفاظت می‌کنید یا اینکه اطلاعاتی دارید که نمی‌خواهید دیگران به آن دسترسی پیدا کنند، در گوشی‌های سامسونگ بخشی برای شما وجود دارد که به آن Secure Folder می‌گویند. این بخش از رابط‌ کاربری، توسط رمز محافظت می‌شود پس اگر کسی رمز شما را داشته باشد و بتواند گوشی شما را باز کند باز هم نمی‌تواند به محتوای Secure Folder دسترسی پیدا کند و نیازمند رمزی دیگر است.

One UI از ایموجی‌های زیباتری نسبت به اندروید خام استفاده می‌کند

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

در دنیای پیام‌رسانی امروز ایموجی‌ها نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‌کنند، نه‌ تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم در پیام‌های گوناگون خود ایموجی‌ها را به‌کار می‌برند. ایموجی‌ها هستند بدون پرداختن به جزئیات به‌ صورت متنی مفهوم را به مخاطبین تفهیم کنند. علاوه‌بر آن، استفاده از آن‌ها نیز بسیار لذت‌بخش است. با این وجود، مشکلی در حوزه ایموجی‌ها وجود دارد و آن مشکل شرکت گوگل است! این شرکت ظاهرا به ایموجی اعتقاد ندارد؛ ایموجی‌های اندروید خام نه‌ تنها زیبا نیستند که شما را از استفاده از آن‌ها منصرف می‌کنند. احتمالا به‌ دلیل ظاهرا نه‌ چندان زیبای ایموجی‌ها در اندروید خام است که شرکت‌هایی نظیر سامسونگ شروع به استفاده از ایموجی خود کردند.

ضبط‌کننده ساده صفحه نمایش در One UI

ویژگی بسیار کاربردی دیگری که جای خالی آن در اندروید خام بسیار احساس می‌شود ضبط‌کننده محتوای نمایشگر (Screen Recorder) است. چه قصد اشتراک‌گذاری بخشی از یک بازی را داشته باشید یا اینکه بخواهید بخشی از گوشی‌ خود را به کسی نشان دهید، ضبط‌کننده نمایشگر برای شما امری ضروری است؛ به‌ ویژه زمانیکه این ضبط‌کننده ساده است و با خود ویژگی‌های بی‌کاربرد و سردرگم‌کننده را به‌ دوش نمی‌کشد. سامسونگ مدتی از این ویژگی استفاده کرد و بازخوردهای مثبت آن را نیز دریافت کرد. امید می‌رود که اندروید خام هم به‌زودی این ویژگی را به سایر دستگاه‌های اندرویدی بیاورد.

One UI به نشان‌گر وضعیت کاربردی باتری (همانند iOS)

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

تقریبا بزرگ‌ترین مشکلی که تلفن‌های هوشمند امروزی باخود به‌ همراه دارند طول‌ عمر باتری آن‌ها است؛ حتی بهترین گوشی‌های بازار نیز با استفاده مداوم و معمولی نهایتا تا پایان روز دوام می‌آورند. اینجاست که بهره‌مندی گوشی از یک نشان‌دهنده وضعیت باتری مزیتی عالی محسوب می‌شود. درست است که نمودارهای مصرف باتری در میزان شارژدهی تغییری ایجاد نمی‌کنند اما آگاهی از میزان مصرف هر اپلیکیشن می‌تواند کمک‌کننده باشد. One UI مجهزبه چنین بخشی است که نبود آن در اندروید خام کمی ناراحت‌کننده است.

One UI به اپلیکیشن دوربین بصری با قابلیت شخصی‌سازی مجهز است

معمولا هر شرکت از اپلیکیشن دوربین مختص‌ به خود استفاده می‌کند. شرکت گوگل هم برای اندروید خام یک نرم‌افزار دوربین ارائه کرده است که چندان کاربردی نیست. از سوی دیگر، نرم‌افزار دوربین سامسونگ بسیار زیبا و کاربردی است. کاربر می‌تواند تعیین کند که دقیقا کدام حالت عکاسی به‌ صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار استفاده شود. ظاهر این اپلیکیشن هم بسیار کاربرپسند و مناسب است و از ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. امید است سازنده‌های دیگر هم از این ویژگی‌ها در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

اپلیکیشن‌های سامسونگ

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

درست است که حضور یک اپلیکیشن از دو شرکت در تلفن‌همراه بسیار آزاردهنده است (مثلا گالری خود دستگاه و گوگل فوتوز) اما برخی اپلیکیشن‌هایی که سامسونگ در کنار نرم‌افزارهای ارائه شده توسط گوگل از آ‌ها استفاده می‌کند بسیار کاربردی هستد. برای مثال، مرورگر سامسونگ (Samsung Browser) خیلی خوب از حالت تاریک پشتیبانی می‌کند که باعث تسهیل خواندن صفحات وب در تاریکی می‌شود. اپلیکیشن گالری ارائه شده توسط سامسونگ نیز بسیار روان، ساده و بی‌آلایش است. اپلیکیشن آب‌وهوا هم با به‌همراه داشتن جلوه‌های جذاب کمی بر نرم‌افزار آب‌وهوای گوگل برتری یافته است. ممکن است برخی کاربران به چنین ویژگی‌هایی اهمیت ندهند و حتی شاید برای برخی از آن‌ها نسخه ارائه‌شده توسط گوگل مناسب‌تر باشد، اما باید گفت که این ویژگی‌ها روی‌هم‌رفته توانسته‌اند ارزشی خاص و شکلی منحصربه‌فرد به رابط‌ کاربری سامسونگ بدهند.

استفاده از سامسونگ‌دکس و سامسونگ لینک برای اتصال به ویندوز

سامسونگ‌دکس ویژگی‌هایی را به کاربران سامسونگ ارائه می‌کند که کاربران دیگر شرکت‌ها از آن‌ها محروم هستند. کاربران پرچمداران سامسونگ (مدل‌های بالاتر از S10، نوت ۱۰) علاوه‌بر استفاده از ویژگی‌های مذکور امکانات به‌ مراتب ببیشتری را هم دریافت می‌کند. دکس به کاربر خود این اجازه را می‌دهد تا فایل‌ها را در دستگاه خود جابجا کند و با نمایش اعلان‌ها در ویندوز به او امکان پاسخ‌دادن به آن‌ها فراهم می‌سازد.

ژست حرکتی Lift to Wake

۱۰ دلیلی که رابط کاربری سامسونگ One UI از اندروید خام بهتر است - تکفارس 

یکی از بهترین ویژگی‌های آیفون این است که زمانیکه کاربر گوشی خود را از روی سطحی برمی‌دارد نمایشگر به‌سرعت و بدوم معطلی روشن می‌شود. با وجود کاربردی بودن این خصیصه، همچنان بسیاری از دستگاه‌های مجهز به اندروید خام از آن بی‌بهره‌اند. خوشبختانه سامسونگ ویژگی مذکور را با نام Lift to Wake به رابط‌ کاربری خود افزوده است. این ویژگی به‌ صورت پیش‌فرض در دستگاه‌ فعال نیست و باید در تنظیمات دستگاه و توسط خود کاربر فعال شود. فعال‌سازی آن می‌تواند تجربه خوبی را به‌همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید