کشف باکتری در ایستگاه فضایی محققان را نگران کرده است - تکفارس 
کشف باکتری در ایستگاه فضایی محققان را نگران کرده است - تکفارس 
کشف باکتری در ایستگاه فضایی محققان را نگران کرده است - تکفارس 

کشف باکتری در ایستگاه فضایی محققان را نگران کرده است

پوریا اسدی
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 15:00
کشف باکتری در ایستگاه فضایی محققان را نگران کرده است - تکفارس 

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) محل سکونت باکتری‌های Enterobacter است که شبیه به باکتری‌های مقاوم در برابر دارو بوده که اخیرا در روی زمین کشف شده‌اند. این نتیجه یک مطالعه اخیر از آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا در موسسه فناوری کالیفرنیا است.

پنج گونه‌ی شناسایی شده در ایستگاه فضایی بین المللی نشان دهنده الگوی مقاومت دارویی مشابه باکتری‌های کشف شده بر روی زمین است. طبق مطالعه، بر خلاف دومی، باکتری‌های ایستگاه فضایی بین المللی تهدیدی برای سلامت انسان نیستند، بلکه تنها باید تحت نظارت قرار گیرند.

این باکتری در حین ایجاد لیست جامع از زندگی میکروبی بر روی ایستگاه فضایی بین المللی کشف شده است.

نیتین سینگ، محقق میکروبیولوژی در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا که در این مطالعه همکاری داشته به Digital Trends گفت:

گرچه نظارت بر گونه‌های میکروبی همواره جزء عملیات ایستگاه فضایی بین المللی بوده است اما تلاش‌های اولیه پژوهشی ما برای شناسایی کامل‌تر این مسافران میکروبی در ایستگاه فضایی بین المللی، از جمله باکتری‌هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و آنهایی که ممکن است در محموله‌های فضایی وجود داشته باشد. هدف این است که بدانیم چگونه آنها در میکروبیوم ایستگاه قرار می‌گیرند و چه تأثیرات بالقوه‌ای می‌توانند بر ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی داشته باشند.

محققان نمونه‌های جمع آوری شده از توالت و سکوی ورزش ایستگاه فضایی بین المللی را در سال ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل کردند. هنگامی‌ که باکتری‌ها شناسایی شدند، گونه‌های فضایی را با ژنوم‌های نزدیک به ۱۳۰۰ نوع انتروباکتر که روی زمین هستند، مقایسه کردند.

این مطالعه نشان داد که گونه‌های ایستگاه فضایی بین المللی برای انسان‌ها مضر نیستند اما ویژگی‌های مشترک را با باکتری‌های مقاوم به مواد آنتی باکتری در زمین دارند.

سینگ گفت:

گونه‌های میکروبی که در مطالعه ما یافت شد، هیچ تهدیدی برای سلامت انسان ندارد. اما این مطالعه نشان می‌دهد که چرا نظارت بر میکروبیوم ایستگاه فضایی بین المللی ضروری است. نگاهی به چگونگی رشد و انطباق میکروب‌ها به ما این امکان را می‌دهد که بهتر از سلامت فضانوردان مراقبت کنیم و می‌تواند به ما در مورد چگونگی کارکرد بیشتر در مکان و قسمت‌های مختلف ایستگاه کمک کند. محققان آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا برای پیشگیری از این میکروب‌ها، با توجه به تهدید بالقوه برای سلامتی فضانوردان، به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

صادقانه بگویم، ما تازه شروع کرده‌ایم تا تصویری از چگونگی زنده ماندن میکروب‌ها در فضا را بدست آوریم. تعداد ناشناخته‌ها زیاد است. میکروب‌ها در اینجا بر روی زمین میلیاردها سال قبل از ما بوده‌اند و برای میلیاردها سال پس از اینکه ما رفته‌ایم هم اینجا خواهند بود. درک ما از آنها تنها یه چند قرن محدود می‌شود بنابراین برای ما شناختن و قرار دادن آنها دسته‌ی درست بسیار مهم است و تحقیقات میکروبی ایستگاه فضایی بین المللی یک فرصت منحصر به فرد است تا بدانیم چگونه این ارگانیسم‌ها در محیط غیر زمین سازگار می‌شوند. نتایج تحقیقات ما نه تنها برای سلامتی مسافران فضایی آینده مهم خواهد بود بلکه دانش جدید نیز قطعا به ما کمک خواهد کرد که بیماری‌های عفونی را در اینجا بر روی زمین درمان کنیم. “

مقاله‌‎ای که این تحقیق را توصیف نموده در هفته گذشته در مجله BMC Microbiology منتشر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید