دهانه‌ی برخوردی به بزرگی شهر نیویورک در زیر یخ‌های گرینلند کشف شد - تکفارس 
دهانه‌ی برخوردی به بزرگی شهر نیویورک در زیر یخ‌های گرینلند کشف شد - تکفارس 
دهانه‌ی برخوردی به بزرگی شهر نیویورک در زیر یخ‌های گرینلند کشف شد - تکفارس 

دهانه‌ی برخوردی به بزرگی شهر نیویورک در زیر یخ‌های گرینلند کشف شد

پوریا اسدی
۵ آذر ۱۳۹۷ - 14:30
دهانه‌ی برخوردی به بزرگی شهر نیویورک در زیر یخ‌های گرینلند کشف شد - تکفارس 

یک دهانه بزرگ برخوردی در زیر یخ‌های گرینلند کشف شده است و تصور می‌شود که نتیجه برخورد یک شهاب سنگ در میلیون‌ها سال پیش باشد. این دهانه یکی از بزرگترین نمونه‌های کشف شده‌ است و اولین از نوع خود بوده که در زیر صفحه یخ‌های گرینلند یافت می‌شود.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری محققانی در مرکز ژئوژنتیک دانشگاه کپنهاگ در موزه تاریخ طبیعی دانمارک از ژوئیه ۲۰۱۵ این دهانه را مورد بررسی قرار دادند، زمانی که با استفاده از داده‌های رادار نفوذ کننده در یخ از ماموریت ناسا برای رصد تغییرات یخ قطبی، رویت شد. این تیم یک دهانه‌ی عظیم در زیر یخچال Hiawatha در شمال غربی گرینلند را یافتند و تصمیم گرفتند با بررسی اطلاعات رادار و تصاویر یخ سطح در منطقه، این تحقیق را ادامه دهند. یخ سطحی یک الگوی دایره‌ای مشابه الگوی نقشه توپوگرافی را نشان داد که بیانگر شکل گیری بسیار قدیمی‌ این دهانه است.

این تیم پس از آن یک هواپیما تحقیقاتی را بر روی این منطقه به پرواز درآورد تا اطلاعات دقیق‌تری را با رادار جمع آوری کند. Joe MacGregor، یک یخچال شناس ناسا در مرکز پرواز فضایی گودارد در Greenbelt مریلند که عضوی از این بررسی بود، توضیح داد:

آنچه واقعا مورد نیاز برای آزمایش فرضیه ما بود ( که یک دهانه در این ناحیه وجود دارد)، بررسی با رادار متراکم و متمرکز بود. این بررسی از همه انتظارات فراتر رفت و دهانه را با جزئیات خیره‌کننده نشان داد: یک لبه متمایز، برآمدگی مرکزی، لایه‌های یخ زده و بقایای پایه – همه چیز در  آنجا وجود دارد.

دهانه در حدود ۱۹ مایل طول و در حدود  ۱۰۰۰ فوت عمق دارد، به این معنی که در حدود اندازه‌ی شهر نیویورک است. این دهانه در کمتر از ۳ میلیون سال پیش تشکیل شده است، احتمالا زمانی که یک شهاب سنگ بزرگ متشکل از آهن و  با اندازه‌ی بیش از نیم مایلی به زمین برخورد کرده است، و به نظر می‌رسد که یکی از جوانترین دره‌های ناشی از برخورد سایر اجرام بر روی زمین باشد. این دهانه در شرایط شگفت انگیزی باقی مانده  باید توجه نمود که این دهانه در زیر یخ قرار گرفته که به طور معمول با سنگ‌ها فرسایش می‌یابد و این نشان می‌دهد که برخورد در پایان آخرین عصر یخبندان اتفاق افتاده است.

داده‌ها در « Science Advances » منتشر شده است و با تحقیق بیشتری در مورد اثرات برخورد شهاب سنگ بر آب و هوا و شرایط زندگی در آن زمان نتایج جالب توجهی را بدست آورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید