حذف ۱۳ برنامه حاوی بدافزار از گوگل پلی - تکفارس 
حذف ۱۳ برنامه حاوی بدافزار از گوگل پلی - تکفارس 
حذف ۱۳ برنامه حاوی بدافزار از گوگل پلی - تکفارس 

حذف ۱۳ برنامه حاوی بدافزار از گوگل پلی

امیر محمد مریخی
۱ آذر ۱۳۹۷ - 17:00
حذف ۱۳ برنامه حاوی بدافزار از گوگل پلی - تکفارس 

پس از این که یکی از محققین ESET security، به نام لوکاس استفانکو کشف کرد که تمام برنامه‌هایی که توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام Luiz O Pinto در گوگل پلی منتشر شده‌اند در حال نصب بدافزار بر روی دستگاه‌های اندرویدی هستند، گوگل تمام این برنامه‌ها را که تعدادشان به ۱۳ عدد می‌رسید و روی هم رفته، بیش از پانصد و هشتاد هزار بار نصب شده بودند حذف کرد. لازم به ذکر است که دو عدد از این برنامه‌ها در بخش پرطرفدار قرار داشتند و آیکون تمام آن‌ها به شکل بازی‌های رانندگی بود.

کسانی که این برنامه‌ها را بر روی تلفن‌های هوشمند خود نصب کرده بودند در ابتدا تنها گمان می‌بردند که این‌ها فقط بازی‌های رانندگی ماشین‌های مسابقه و کامیون‌های باری هستند اما پس از نصب، هربار که اقدام به اجرای آن‌ها می‌کردند بلافاصله با پیغام خطا درون برنامه روبه‌رو می‌شدند.

درحالی که معلوم نیست این بدافزارها دقیقا برای انجام چه عملی طراحی شده‌اند اما هر بار که دستگاه میزبان روشن شود، آن‌ها نیز شروع به کار می‌کنند. این بدافزارها دسترسی کامل به ترافیک اینترنت شما دارند و می‌توانند اطلاعات شخصی را از دستگاه‌های اندرویدی به سرقت ببرند.

همانطور که گفتیم تمام این بازی‌ها توسط یک توسعه‌دهنده خاص ثبت شده‌اند و استفانکو موفق شد تا دامنه‌ای که توسط بدافزارها پخش می‌شد را ردیابی کند. در نهایت او توانست به توسعه‌دهنده‌ای به نام مِرت اوزِک در استانبول برسد. لازم به ذکر است که این شخص به هیچ وجه به درخواست‌ها و نظرات در گوگل پلی پاسخ نمی‌داد.

سال گذشته گوگل پیش از هفتصد هزار نرم‌افزار این‌چنینی را از پلی استور خود حذف نمود، با این که این اتفاق به نظر خوب می‌رسد اما بهتر بود گوگل در همان ابتدای کار این برنامه‌ها را از گوگل پلی دور نگه می‌داشت. بنابراین تا وقتی که این کار ممکن نشده است، کاربران اندرویدی احتمالا باید نسبت به برنامه‌هایی که توسط توسعه دهنده‌های ناشناخته عرضه می‌شوند هشیارتر عمل کنند.

در زیر می‌توانید لیست این برنامه‌ها را مشاهده کنید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید