هشدار: این دو اپلیکیشن پیام‌رسان جعلی را از روی گوشی خود پاک کنید - تکفارس 
هشدار: این دو اپلیکیشن پیام‌رسان جعلی را از روی گوشی خود پاک کنید - تکفارس 
هشدار: این دو اپلیکیشن پیام‌رسان جعلی را از روی گوشی خود پاک کنید - تکفارس 

هشدار: این دو اپلیکیشن پیام‌رسان جعلی را از روی گوشی خود پاک کنید

افشین نوری
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - 10:51
اپلیکیشن

اگر دو اپلیکیشن Signal Plus و Flygram را روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده‌اید که فکر می‌کردید اپلیکیشن‌های سیگنال و تلگرام هستند، حتما آن‌ها را پاک کنید. طبق گزارش BGR، این دو اپلیکیشن فیک هستند و هرچند از فروشگاه پلی استور حذف شده‌اند اما شما ممکن است آن‌ها را قبلا روی گوشی خود نصب کرده باشید.

این اپلیکیشن‌ها قبل از آنکه از پلی استور حذف شوند مدت‌ها در این فروشگاه حضور داشتند و توسط کاربران زیادی نصب شده‌اند. شرکت امنیتی ESET گفته است که این دو اپلیکیشن‌ نسخه‌هایی از سیگنال و تلگرام هستند که بدافزار را به گوشی‌های کاربران منتقل می‌کنند.

اما اگر آن‌ها را روی گوشی خود دانلود کرده‌اید، تا زمانی که از گوشی‌تان پاک نشده‌اند، همچنان خطرناک هستند و می‌توانند داده‌های شخصی شما را دستکاری کنند. گوگل این اپلیکیشن‌ها را به عنوان برنامه‌های مخرب برچسب گذاری کرده است. اگر این اپلیکیشن‌ها را از گوشی خود پاک می‌کنید، حتما مطمئن شوید که ارتباط اکانت‌های سیگنال و تلگرام خود را از آن‌ها جدا کنید.

شرکت ESET گفته است که اپلیکیشن Flygram می‌تواند با نصب یک برنامه جانبی اقدام به سرقت داده‌های حساس کاربران مثل لیست مخاطبان، حساب‌های گوگل و موارد دیگر کنند. این اپلیکیشن جعلی دارای قابلیتی است که داده‌های کاربر در یک سرور راه دور که توسط هکر کنترل می شود ذخیره می‌کند.

اپلیکیشن جعلی Signal Plus نیز می‌تواند پیام‌های ارسالی و دریافتی شما را کنترل کند و آن‌ها را در یک سرور راه دور ذخیره کند. ظاهرا این اپلیکیشن با یک گروه مستقر در چین به نام BadBazaar مرتبط است. برای هر دو اپلیکیشن فوق، وب‌سایت‌هایی ایجاد شده‌اند تا کاملا موجه به نظر برسند و همچنین دارای لینک‌هایی برای نصب اپلیکیشن‌ها روی دستگاه اندرویدی مستقیما از پلی استور هستند.

نکته دیگر اینکه، هر دو اپلیکیشن می‌توانند تماس‌های تلفنی شما را ضبط کرده و به دوربین‌های دستگاه دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن‌ها ظاهرا علاوه بر کاربران چین کاربران اوکراین، لهستان، هلند، اسپانیا، پرتغال، آلمان، هنگ کنگ و ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند.

پیشنهاد می‌شود که کاربران حتما لیست دستگاه‌های متصل به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را بررسی کنید تا مطمئن شوند دستگاه ناشناخته‌ای به حساب آن‌ها دسترسی ندارد. اگر این اپلیکیشن‌ها را نصب کرده‌اید شاید مجبور شوید که یک گوشی جدید بخرید یا اینکه آن‌ها را به‌کلی از روی دستگاه خود حذف کنید.

توصیه ما این است که هر زمان خواستید اپلیکیشنی را روی گوشی خود نصب کنید حتما از جعلی نبودن آن مطمئن شوید.

منبع: phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید