تغییر نام موشک Big Falcon شرکت SpaceX برای انجام کارهای بزرگ - تکفارس 
تغییر نام موشک Big Falcon شرکت SpaceX برای انجام کارهای بزرگ - تکفارس 
تغییر نام موشک Big Falcon شرکت SpaceX برای انجام کارهای بزرگ - تکفارس 

تغییر نام موشک Big Falcon شرکت SpaceX برای انجام کارهای بزرگ

پوریا اسدی
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 12:30
سفر بی بازگشت فضانوردان به مریخ

مرگ بر موشک Big Falcon شرکت SpaceX و زنده باد Starship. ایلان ماسک پایه‌گذار شرکت SpaceX این هفته از تغییر نام موشک در توییتر پرده برداشت و یک پیام را به سادگی ارسال کرد: “تغییر نام BFR به Starship”. در یک پیگیری، او توضیح داد که از لحاظ فنی Starship عملا شامل دو بخش است: قسمت بالایی فضاپیما و Super Heavy، که مورد اخیر موشکی بوده که برای فرار از جاذبه زمین مورد نیاز است.

هیچ دلیلی برای این تغییر وجود نداشت، اگر چه نام جدید Star Trek مانند احتمالا از جاه‌طلبی پروژه صحبت می‌کند. پس از اعلام تغییر نام، یک دنبال‌کننده‌ی ماسک در توییتر نوشت: “تا وقتی که starship در یک مأموریت به یک سیستم ستاره‌ای دیگر ارسال نشود، نمی‌توان آن را یک starship نامید”. بدون معطلی حتی یک لحظه ماسک  پاسخ داد: “نسخه‌های بعدی این کار را انجام خواهد داد.” با توجه به اینکه نزدیک‌ترین سیستم ستاره‌ای نسبت به ما آلفا قنطورس با تقریبا ۴٫۳ سال نوری – یا ۲۵٫۸ تریلیون مایل – فاصله از زمین بوده، این کاملا یک پیشنهاد خوش بینانه است. مگر اینکه او ما را سرکار بگذارد.

BFR پیشگام طراحی و با هدف انتقال فضانوردان به مریخ، وعده پرتاب قدرتمند را داده بود و در هر سفر حدود ۱۰۰ نفر را حمل می‌کند. با وجود اینکه هنوز ساخته نشده است، موشک ۳۵۰ پایی همچنین دارای نیروس رانش عظیم ۱۰٫۸ میلیون پوندی است و آن را از موتوری که موشک Falcon 9 شرکت SpaceX  را به پیش می‌‍راند ۱۰ برابر قوی‌تر می‌کند. این موشک درست مانند سایرموشک‌های SpaceX ، طوری طراحی شده تا مجددا قابل استفاده باشد.

در حال حاضر، SpaceX گزارش می‌دهد که قصد دارد آزمایش نمونه اولیه Starship در جو را به زودی در سال آینده آغاز کند. اگز این آزمایشات به خوبی عمل کند، امیدوار است که در سال ۲۰۲۰، پیش از پرواز احتمالی به مریخ، در سال ۲۰۲۲، گردش در مدار را نیز آزمایش کند.

البته این که آیا SpaceX قادر است به برنامه‌ی زمانبندی شده‌ی  خود پایبند باشد یا خیر، باید منتظر ماند و دید. در آخر هفته، ماسک اشاره کرد که Starship طراحی شده است. او می‌گوید، نسخه جدید موشک انقلابی “بسیار هیجان انگیز [و] با لذت بصری بالا است”.

این موشک اگز پروژه‌ای بی‌هیجان بود مطمئنا ایلان ماسک به سراغ آن نمی‌رفتمگر نه؟ پس باید منتظر و امیدوار ماند.

به نظر شما این موشک موفق به انجام ماموریت خود خواهد شد؟ پروژه‌های ایلان ماسک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید