شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت - تکفارس 
شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت - تکفارس 
شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت - تکفارس 

شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت

پوریا اسدی
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 14:00
شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت - تکفارس 

اینتل از یک وسیله بسیار عالی پرده برداشت. دستگاهی که Neural Compute Stick 2 نامیده می‌شود، اساسا یک هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری بوده که در یک درایو به اندازه‌ی شست جای گرفته است. جدای شکل کوچک آن، برخی از پیامدها و پیشرفت‌های عمده را برای آینده محاسبات در خود جای داده است.

فقط چند سال پیش، شبکه‌های عصبی نیاز زیادی به قدرت محاسباتی برای اجرا داشتند – در حقیقت بسیاری از محاسبات در گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌های شخصی شما واقعا نمی‌تواند انجام شود. در عوض، این کار باید به فضای ابر منتقل شود، جایی که سرورهای قدرتمند می‌توانند عملیات محاسباتی سنگین انجام دهند و سپس پاسخ را به دستگاه شما ارسال کنند. در بسیاری از موارد، این همان شکلی است که کارهای هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال نگاهی به اکوی آمازون بیاندازید. این وسیله‌ی کوچک روی میز آشپزخانه شما، مغز مورد نیاز برای پردازش زبان طبیعی را نداشته و ماهیت پرس و جو خود را درک نمی‌کند، ولی فقط در چند ثانیه واکنش نشان می‌دهد. بنابراین به جای صرف چندین ساعت پردازش سوال شما به صورت محلی، آن را برای دسترسی به سرورهای قوی‌تر به فضای ابری منتقل می‌کند که به سرعت کار را انجام داده و سپس نتیجه را به اسپیکر ارسال می‌کند.

Neural Computing Stick 2 اینتل به این شکل کار نمی‌کند. به لطف برخی از سخت افزار‌های شگفت انگیز، شبکه عصبی NCS2 به طور کامل در این وسیله جای گرفته است و به هیچ کمک خارجی برای عملکرد نیاز ندارد. این اساسا بدین معنی است که می‌تواند با تاخیر بسیار کمتر وظایف خود را انجام دهد زیرا لازم نیست به یک سرور از راه دور پینگ کند و منتظر پاسخ شما باشد. همه چیز به صورت محلی اتفاق می‌افتد ، بنابراین هیچ اطلاعاتی برای ترک دستگاه و سفر درون اینترنت لازم نیست.شبکه عصبی جدید اینتل با هدف جداسازی هوش مصنوعی از اینترنت - تکفارس 

خیلی جالب است، مگرنه؟ اما همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، NCS2 واقعا چیزی نیست که احتمالا افراد به طور منظم از آن استفاده کنند. این وسیله به طور دقیق برای توسعه دهندگانی است که به دنبال ایجاد برنامه‌های کاربردی جدید برای هوش مصنوعی دیداری هستند. این لزوما به این معنی نیست که ما از آن بهره‌مند نخواهیم شد. در هسته آن، NCS2 یک ابزار است، و اینتل امیدوار است که با قیمت ۱۰۰ دلاری  این ابزار را برای همه در دسترس کند و این ابزار سرعت توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی دیداری و عرضه‌ی آن به جهان را افزایش دهد.

این وسیله چه فایده‌ای برای افراد عادی دارد؟  جواب این سوال اکنون دشوار است – اما این امکانات گسترده هستند. تصور کنید یک زنگ درب  هوشمند دارید که می‌تواند چهره هر کسی که در خانه شما زندگی می‌کند را تشخیص دهد، مثلا زمانی که پستچی یک بسته را چلوی خانه می‌گذارد به شما اطلاع دهد و یا تنها زمانی که فردی مشکوکی مشاهده کرد،  شروع به ضبط کند – همه این کارها بدون ارسال یک بیت اطلاعات به فضای ابری. چنین دستگاهی می‌تواند مزایای مشابه زنگ‌های هوشمند فعلی را ارائه کند اما بدون به خطر انداختن حریم خصوصی با عدم اشتراک گذاری اطلاعات شما با سایر افراد این کار را انجام می‌دهد. همچنین، لزوما نیازی به اتصال به اینترنت ندارند، برای مثال، هنگامی که از به خانه نزدیک می‌شوید، درب را باز می‌کند.

این فقط یکی از کاربردهای ممکن است. اینتل در واقع قبل از پخش گسترده، NCS2 را به چند توسعه دهنده عرضه کرده است و چیزهایی که با آنها ساخته شده، چیزی کمتر از معجزه نیست. در یک پروژه پوست شما را برای نشانه‌های ملانوم و سرطان پوست اسکن می‌کند. یکی دیگر دید ماشینی را به میکروسکوپ می‌دهد تا باکتری‌های مضر را در آب آشامیدنی شناسایی کند. حتی یک مورد نیز وجود دارد که زبان اشاره آمریکایی را بلافاصله به متن ترجمه می‌کند. احتمالات بی نهایت هستند.

و بهترین قسمت؟ هیچ محدودیتی وجود ندارد که نتواند یکی از این وسیله‌ها را خریداری کنید. اگر شما ۱۰۰ دلار و رایانه ای دارید که لینوکس را اجرا می‌کند، می‌توانید یک NCS2 بخرید و شروع به ساختن وظایف کاربردی کنید.

در صورت دسترسی، شما نیز از این وسیله خریداری خواهید کرد؟ در چه زمینه‌ای از آن استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید