استفاده از بوستر Falcon 9 شرکت SpaceX  برای سومین بار - تکفارس 
استفاده از بوستر Falcon 9 شرکت SpaceX  برای سومین بار - تکفارس 
استفاده از بوستر Falcon 9 شرکت SpaceX  برای سومین بار - تکفارس 

استفاده از بوستر Falcon 9 شرکت SpaceX برای سومین بار

پوریا اسدی
۵ آبان ۱۳۹۷ - 13:00
استفاده از بوستر Falcon 9 شرکت SpaceX  برای سومین بار - تکفارس 

استفاده مجدد از موشک یکی از راه‌ حل‌‎های کلیدی است که شرکت SpaceX ایلان ماسک می‌خواهد بوسیله‌ی آن سفر فضایی را ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر کند. با در نظر گرفتن این اهداف، SpaceX قصد داردبرای سومین بار از موشک‌های بوستر مرحله اول خود استفاده نماید – چیزی که هرگز پیش از این انجام نشده است.

اگرچه این شرکت موشک Falcon 9 را ۱۶ بار پرتاب کرده، اما تاکنون پرواز بوستر مرحله اول را بیش از دو بار تکرار نکرده است. این امر به ظاهر ممکن است در ماه آینده تغییر کند، زمانی که Falcon 9 برای پرتاب SSO-A مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۷۰ ماهواره دولتی و تجاری کوچک را به مدار قطبی انتقال می‌دهد. اگرهمه چیز همانطور که برنامه‌ریزی‌ شده است‌، پیش برود، این پرتاب باید در تاریخ ۱۹ نوامبر از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در شمال غرب لامپوک، کالیفرنیا برگزار شود.

در حالی که این خبر هنوز توسط SpaceX رسما تایید نشده است، چیزی که این کار را میسر کرده نسخه‌ی جدیدی از موشک Falcon 9 است که به عنوان « Block 5» شناخته می‌شود. Block 5 در ماه مه امسال برای اولین بار به پرواز درآمد. این موشک پیشرفته‌ترین نوع از این سری است و احتمالا نسخه نهایی SpaceX خواهد بود و با بوستر قابل استفاده مجدد همراه است که به کاهش هزینه‌ها کمک کرده و همچنین زمان لازم بین پرتاب را کوتاه می‌کند.

به گفته وبسایت NASA Spaceflight، در Block 5 دو دستگاه بوستر وجود دارد که با توجه به اینکه تنها دو عدد از آن‌ها وجود دارد و تنها دوبار به پرواز درآمده، می‌تواند برای استفاده در مأموریت‌های آینده واجد شرایط باشد. تاکنون Block 5 یک موفقیت بزرگ بوده است. پس از پرتاب در ماه مه، این موشک دوباره در کمتر از سه ماه پرواز کرد. همچنین در شرایطی بهتر از آنچه که انتظار می‌رفت فرود آمد. اگر SpaceX در واقع بتواند طی شش ماه سه بار پرواز را انجام بدهد، این امر می‌تواند یک گام بسیار امیدوارکننده برای آینده‌ی سفرهای فضایی تجاری مقرون بصرفه باشد.

لارس‌هافمن، مدیر ارشد فروش این شرکت، در این هفته گفت:

ما بیش از ۶۰ بار فالکون ۹ را پرتاب کرده‌ایم. ما ۳۰ بار بوستر مرحله اول خود فرود آورده‌ایم. و ۱۶ بار دوباره آن را پرتاب کرده‌ایم. ما آماده‌ی به کارگیری این بوستر برای سومین بار هستیم. قابلیت اطمینان بالا، عملکرد بالا، دسترسی ارزان به فضا؛ این چیزی است که راه به فضا را برای همه باز می‌کند.

و یک سوال. SpaceX چه زمان می‌خواهی از متعجب کردن ما با نوآوری‌های خود دست برداری؟ امیدواریم که جواب “هرگز” باشد.

آینده صنعت فضانوردی تجاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید