Jelly، پروژه‌ی اسکوتر برقی در حال ساخت به دست شرکت Ford - تکفارس 
Jelly، پروژه‌ی اسکوتر برقی در حال ساخت به دست شرکت Ford - تکفارس 
Jelly، پروژه‌ی اسکوتر برقی در حال ساخت به دست شرکت Ford - تکفارس 

Jelly، پروژه‌ی اسکوتر برقی در حال ساخت به دست شرکت Ford

امیر مریخ
۲ آبان ۱۳۹۷ - 21:00
Jelly، پروژه‌ی اسکوتر برقی در حال ساخت به دست شرکت Ford - تکفارس 

در طی سلسله‌ای از فعالیت کاربران فضایی مجازی افشاء شد: ورود فورد به صنعت ساخت اسکوتر الکتریکی! در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

Jelly نام اسکوتر برقی شرکت فورد است که برای راه اندازی در دانشگاه پردی (Purdue) در ایندیانا آماده می شود. در نگاه  یک فرد که به این محصول از بیرون نگاه می‌کند، به نظر می رسد که این اسکوتر  بسیار شبیه به دیگر اسکوتر‌های ساخته شده برای بچه‌ها باشد که در طی چند وقت اخیر به طرز جهانگیری، در همه‌ی مکان‌ها قابل مشاهده هستند. اما مخاطب خارجی به این نکته‌ی ظریف توجه نکرده است و آن نکته از این قرار است: Jelly ظاهرا یکی از محصولات فرعی شرکت فورد است، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان.

البته شما نمی‌توانید این را با رفتن به وب سایت Jelly و مشاهده‌ی تیم سازنده‌ی آن دریابید، زیرا در این صفحه هیچ چیزی به جز کلمات «به زودی!» و پس زمینه‌ای از رنگ بنفش وجود ندارد. همچنین شما توانایی این را نیز ندارید که چنین مطلبی را در اعلامیه‌ی داشنگاه پردی که در مورد این اسکوترها است متوجه شوید. در طی این اعلامیه تنها Jelly را به عنوان یک ایده‌ی تحقیقاتی جاه طلبانه کخ به وسیله‌ی تمرین‌هایی متمرکز با اسکوترهای برقی انجام می‌شود، تعریف کرده است.

دانش آموزان چشم تیز دانشگاه پوردو از این حقیقت چشم پوشی نکرده و با کنکاش فراوان به اصل موضوع پی بردند. سمیر کاپور (Sameer Kapur)، یکی از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه پوردو، اولین کسی بود که متوجه دست داشتن این شرکت خودروسازی در پروژه‌ی اسکوترهای برقی دانشگاهش شد. وی در طی پیغام توییتری اعلام کرد که قرارداد اجاره Jelly شامل اطلاعات تماس شرکت Ford Smart Mobility LLC می‌شود، این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های شرکت فورد است که وظیفه ساخت ابزا تکنولوژی محور این شرکت خودرو سازی را بر عهده دارد، لازم به ذکر است که این زیر مجموعه از شرکت فورد در سال ۲۰۱۶ از ادامه‌ی کار متوقف و پرونده‌اش بسته شد. سمیر کاپور در طی پیغام توییتری خود چنین مطلب نوشته است:

Ford از طریق یک محصول تابعه به نام «ژله» قصد دارد تا وارد کسب و کار اجاره الکترونیکی اسکوتر شود. وب سایت آن‌ها در حال حاضر در حالت پیش راه اندازی است و مطلب آنچنانی را در خود نگنجانده است. برنامه iOS آن‌ها در حال حاضر هنوز در اپ استور قرار ندارد، اما بر اساس لیست وب سایت‌ها آن‌ها در کمپ @LifeAtPurdue فعال هستند.

فورد پیش از این می‌خواست که نام خود را از این پروژه به خاطر ترس از بروز نتایج احتمالی بد به دست آمده خط بزند، اما پس از آنکه Kapur و دیگران از اسکرین‌ شات‌های خود در توییتر و Reddit پرده برداری کردند، شرکت فورد هیچ کاری را در جهت پوشش گزاشتن بر روی برنامه‌ی تحت مدیریتش نتوانست انجام دهد. استیون تالی (Steven Tally)، استراتژیست ارشد دفتر دانشگاه پوردو در زمینه‌ی علوم ، فناوری، مهندسی و ریاضیات. در زمینه‌ی این درز اطلاعاتی بیان کرد:

من پیش از این به شرکت فورد نیز چنین چیزی را گفته بودم که چنین عملیاتی بدون درز اطلاعاتی احتمالی قابل باور نیست و دیر یا زود کسی به آن پی خواهد برد.

سخنگوی این شرکت خودرو سازی تنها با بیان این جمله سعی به پایان بحث داشته است:

ما افتخار می‌کنیم که از این پروژه تحقیقاتی علمی با دانشگاه پوردو همکاری و از آن حمایت می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اسکوتر ها به عنوان یک راه حل برای مشکل تحرک جوامع امروزی هستیم.

بر اساس گزارش که توسط خود دانشگاه پوردو منتشر شده است، تعداد ۴۰ اسکوتر در سراسر محوطه دانشگاه به مدت چهار هفته توزیع خواهد شد. سازندگان Jelly برنامه‌های خود را با مقامات شهر و ساکنین محوطه هماهنگ و به اشتراک خواهند گذاشت. قبل و در طی ۴۵ روز عملیات برنامه ریزی شده برای اطمینان از وجود “یک رابطه مثبت”، یک تیم تحت هدایت دارسی بولاک (Darcy Bullock)، استاد مهندسی عمران و مدیر برنامه تحقیقاتی حمل و نقل دانشگاه، در مورد چگونگی این مسئله که از چه راهی اسکوتر‌های کوچک به خوبی می‌توانند در یک محیط شهری قرار گیرند مطالعه و تحقیق خواهند کرد. تالی در این زمینه گفت که مهندسان فورد با کارکنان دانشگاه همکاری خواهند کرد تا داده‌ها را از اسکوتر‌ها بیرون بیاورند تا به تعیین زمان آپدیت، مدیریت ناوگان و سایر عوامل مورد بحث و دغدغه در مورد آن مطالعه انجام دهند

تالی همچنین افزود:

امیدوارم نتیجه این فعالیت ما در نهایت باعث زدودن این استیگما و احساسات منفی باشد که در مورد این اسکوترها به وجود آمده است.

رویکرد و تمایل تیم سازنده‌ی Jelly (و یا فورد، و یا هر دوی آن‌ها) به سمت اسکوترهای برقی بدون تکیه‌گاه نمی‌تواند تفاوت آنچنانی با دیگر سازندگان وسایل نقلیه‌ی به اصطلاح mikromobility مانند شرکت‌های مشهور این حوزه یعنی Bird و Lime باشد دو شرکتی که اندوخته و شهرت خود را به دلیل انتشار دستگاه‌های دو، چرخه‌اشان در فضای شهری و بدون اطلاع و هشداری به دست آوردند. در زمینه‌ی این بازار به خصوص، سازندگان بیشتر به دنبال بخشش هستند تا مقبولیت اجتماعی و برنامه‌های خود را بر این اساس می‌چینند.

شرکت Bird در حال حاضر صدها اسکوتر فعال را در دانشگاه پوردو اداره می‌کند، اما مقامات دولتی از این اتفاق خیلی خوشحال نیستند. به گفته وبسایت Lafayette & Journal Courier، پلیس غرب لافییت تقریبا دوازده اسکوتر را در چند روز اول توقیف کرده است، آن‌ها اعلام داشتند که عمدتا به این دلیل که آنها پیاده رو ها را مسدود می‌کردند، پلیس مجبور به انجام چنین کاری شده است.

اگر چه نتایج تحقیقات تیم Jelly در نظر گرفته شده توسط مهندسان عمران و برنامه ریزان شهری مشهور در سراسر جهان مورد بررسی و برنامه ریزی قرار می‌گیرد با این حال داشنگاه پوردو اعلام کرد که از اطلاعات مربوط در تصمیمات آینده استفاده خواهد کرد و سپس در مورد اینکه آیا افراد مجاز به استفاده از اسکوتر در محوطه دانشگاه هستند و  نحوه و شرایط استفاده از آن‌ها چگونه باشد تصمیم گیری خواهد کرد.

آرون مادرید، هماهنگ کننده حمل و نقل جایگزین در Purdue ، در بیانیه‌ای گفت:

هر طراح شهر یا مهندس اطلاعاتی در مورد اسکوترهای الکترونیکی احتمالا تنها اخبار منفی را در مورد شرکت‌های تولید کننده‌ی اسکوتر و حضور آن‌ها در یک شهر و ایجاد هرج و مرج و یا آسیب‌های وارد توسط این محصولات شنیده است. برای داشتن اطلاعات واقعی درباره برنامه‌ای که خوب کار  کردن این تجهیزات را تضمین کند ما این تحقیقات و سلسله پژوهش‌ها انجام می‌دهیم.

Jelly اولین اقدام شرکت فورد به جهت ورود به صنعت ساخت اسکوترهای برقی نیست. این شرکت همچنین حق امتیاز Ojo را نیز دارد. اوجو یک  ایده‌ی استارت آپی در مورد اسکوتر الکتریکی در کالیفرنیا است با این تفاوت که اوجو تنها برای خرید در دسترس قرار خواهد گرفت و قابل کرایه گرفتن نخواهد بود. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید