اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 
اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 
اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 

اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده

مصطفی اسماعیلیان
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - 18:00
اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 

این روزها نام شرکت ویرجین گلکتیک بسیار در صنعت فضایی به چشم می‌خورد. این شرکت که در حال کار بر روی پروژه‌ای تفریحی در صنعت گردشگری فضایی است، با تلاش و کوشش بسیار محققین و ریاست ریچارد برانسون قرار است تا چند ماه آینده مسافرینی را به عنوان توریست به خارج از جو زمین منتقل کند. با تک‌فارس همراه باشید.

برانسون در مصاحبه‌ی روز سه‌شنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر)‌ تأکید داشت که مقدمات پرواز آزمایشی این طرح در عرض چند هفته آماده خواهد شد و تعدادی از افراد تیم ویرجین گلکتیک را به عنوان مسافر به خارج از جو زمین ارسال می‌کند. همچنین خود و دیگر داوطلبین نیز در ماه‌ها و سال‌های آینده در مأموریت‌های تجاری به این طرح خواهند پیوست. وی همچنین اضافه کرد که تیم محققان بسیار از آزمایش پیش‌رو خرسند و هیجان‌زده هستند.

شرکت ویرجین گلکتیک تاکنون سه پرتاب موفقیت‌آمیز از جدیدترین هواپیمای “اسپیس‌شیپ‌ دو” با عنوان VSS Unity را در خلال این پروژه تجربه کرده است اما هنوز موفق به هدایت هواپیما تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین نشده است که به گفته‌ی برانسون در ماه‌های آینده این هدف نیز عملی خواهد شد. طبق گفته‌ی محققان این پروژه، هواپیما قرار است تا فاصله‌ی معینی از جو زمین منتقل شود تا مسافرین حس بی‌وزنی را تجربه و از مناظر فضا لذت ببرند.

زمانی که خدمات گردشگری فضایی به مرحله‌ی اجرا درآید، هواپیمای VSS Unity دو نفر از افراد تیم تحقیقاتی را به همراه شش مسافر به خارج از جو زمین ارسال و اولین آزمایشات این صنعت جدید را در سفری تفریحی-تحقیقاتی به ثبت می‌رساند.

اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 

سیستم حمل و نقل “ویرجین گلکتیک”

جالب است بدانید که تاکنون ۷۰۰ نفر برای تجربه‌ی این سفر فضایی، بلیطی ۲۵۰ هزار دلاری را پیش خرید کرده‌اند، به طوری که شرکت ویرجین گلکتیک خبر از استقبال گسترده‌ی مردم از این طرح داد. از این رو تمام کسانی که امروز برای رزرو صندلی در فضاپیما پرداختی انجام داده‌اند باید حداقل تا سال ۲۰۲۱ صبر کنند تا مراحل آزمایش و رفع چالش‌های پروژه به اتمام برسد و فضاپیما آماده‌ی سفری امن و راحت به خارج از جو زمین شود.

از آنجایی که هنوز هزینه‌ی رزرو صندلی‌ها بسیار بالاست و اکثر مردم توان پرداخت آن را ندارند، برانسون در مصاحبه‌ی خود اعلام کرد که امیدوار است در طی دهه‌های آینده، این مقدار هزینه به ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار کاهش یابد.

اما ویرجین گلکتیک تنها شرکتی نیست که بر روی این صنعت جذاب و نوپا کار می‌کند. بلو اوریجین، کمپانی بزرگ فضایی متعلق به میلیارد و بنیانگذار آمازون، جف بیزوس، نیز در پروژه‌ای مشابه در حال رقابت با ویرجین گلکتیک است. اوایل امسال، برانسون خبر از رقابت نزدیک این دو شرکت در صنعت گردشگری فضایی داد.

درست مانند پروژه‌ی VSS Unity، فضاپیمای نیو‌شپاردِ (New Shepard) شرکت بلو اوریجین نیز قادر به حمل شش مسافر است، هرچند هر کدام دارای خدمات مخصوص به خود هستند. از تفاوت‌ این دو پروژه می‌توان نحوه‌ی پرتاب و فرود هواپیماها را نام برد. سیستم حمل‌و تقل بلو اوریجین دارای یک جایگاه عمودی پرتاب راکت است درحالی که سیستم ویرجین گلکتیک از یک باند فرودگاهی استفاده می‌کند، فضاپیما بر روی هواپیما حمل می‌شود تا با استفاده از موتورهای راکت، به ارتفاع مشخصی رسیده و به خارج از جو زمین هدایت شود.

هر دو پروژه در مسیر بازگشت نیز دارای تفاوت‌هایی هستند. درحالی که فضاپیمای نیو‌شپارد به آرامی و با چترهای نجات در سطح زمین فرود می‌آید، Unity خود را به خشکی رسانده و به صورت افقی در باند فرودگاهی به زمین خواهد نشست.

اولین پرواز تفریحی بر فراز جو زمین در هفته‌های آینده - تکفارس 

سیستم پرتاب “بلو اوریجین”

البته در صنعت گردشگری فضایی نباید نام شرکت SpaceX را فراموش کنیم. این شرکت بزرگ نیز به تازگی از فضاپیمایی رونمایی کرده است تا مسافرین را به سفری تفریحی به دور ماه فرستاده و به زمین برگرداند. البته عملی شدن این طرح حداقل تا سال ۲۰۲۳ به طول خواهد انجامید.

در این صنعت نوپا شرکت ویرجین گلکتیک چالش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ کار خود را آغاز کرد و توانست در سال ۲۰۰۹ از خدمات فضایی خود رونمایی کند اما شکست‌های زیادی در مسیر پیشرفت این شرکت وجود داشت، که شاید مهم‌ترین آن کشته‌شدن خلبان فضاپیما در آزمایش سال ۲۰۱۴ بود که باعث تعویق پروژه و ایجاد حاشیه‌های بسیاری شد. البته موفقیت‌های سال گذشته و ساخت هواپیمای تفریحی Unity باعث شد تا این شرکت دوباره به جایگاه طلایی خود در صنعت گردشگری فضایی بازگردد و همانطور که برانسون در مصاحبه‌ی خود تأکید کرد، انتظار داریم شرکت ویرجین گلکتیک بتواند قدمی بزرگ و چشم‌گیر در ماه‌های آینده بردارد.

نظر شما کاربران تک‌فارس درمورد صنعت گردشگری فضایی چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید