پیشی گرفتن هوش مصنوعی از پزشکان در تعیین زمان مرگ بیماران - تکفارس 
پیشی گرفتن هوش مصنوعی از پزشکان در تعیین زمان مرگ بیماران - تکفارس 
پیشی گرفتن هوش مصنوعی از پزشکان در تعیین زمان مرگ بیماران - تکفارس 

پیشی گرفتن هوش مصنوعی از پزشکان در تعیین زمان مرگ بیماران

پوریا اسدی
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - 12:00
پیشی گرفتن هوش مصنوعی از پزشکان در تعیین زمان مرگ بیماران - تکفارس 

یک الگوریتم هوش مصنوعی توانسته در پیش‌بینی مرگ افراد با بیماری قلبی از کارشناسان پیشی بگیرد. در یک تحقیق که اخیرا در مجله PLOS One منتشر شده است، محققان موسسه فرانسیس کریک، از یک مورد دیگر برای استفاده‌ی هوش مصنوعی در زمینه‌ی  تشخیص پزشکی ‌پرده برداشته‌اند.

اندرو استیل،  پژوهشگر در موسسه‌ی کریکت و نخستین نویسنده این مقاله به Digital Trends گفت:

ما نشان داده‌ایم که شما می‌توانید به رایانه سوابق پزشکی یک شخص را بدهید… و احتمال مرگ فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی را پیش‌بینی کنید. مدل‌های سنتی، کارشناسان را برای انتخاب مناسب‌ترین متغیرها برای ایجاد این نوع پیش‌بینی‌ها کمک می‌کند، اما ما بدون گفتن مهم‌ترین موارد به رایانه این کار را انجام دادیم.

در این مطالعه ، استیل و تیم او با محققان از موسسه تحقیقات اطلاع‌رسانی سلامت فار و بیمارستان دانشگاه کالج لندن NHS Foundation Trust مشغول به کار بودند تا آزمایش کنند که آیا یک مدل خودآموز می‌تواند در زمینه‌ی پیش‌بینی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروق از کارشناسان سبقت بگیرد یا خیر.

مدل ایجاد شده توسط استیل و همکارانش با پیش‌بینی‌های متخصص مقایسه شده است که شامل ۲۷ متغیر مانند سن، جنس و بیماری‌های جسمی‌ می‌شود. الگوریتم کریک با یافتن الگوها و متغیرهای سودمند از لیست ۶۰۰ تایی، وظیفه داشت که با دسترسی به پرونده‌ی سلامتی ۸۰،۰۰۰ بیمار ناشناس ، بتواند وظیفه‌ی کارشناسان پزشکی را بهتر انجام دهد و متغیرهای جدیدی را که پزشکان نادیده می‌گیرند را شناسایی کند.

استیل گفت:

آنها می‌گویند که پیش‌بینی کردن سخت است، به ویژه در مورد آینده و ساخت این مدل‌ها می‌تواند دشوار و وقت‌گیر باشد. مزیت بزرگ هوش مصنوعی این است که وظیفه‌ی خود را درست انجام می‌دهد، شما می‌توانید تمام داده‌ها را وارد کنید و اجازه دهید رایانه آنچه را که لازم است، انجام دهد، که می‌تواند زمان زیادی را برای پژوهشگران ذخیره کند.

مطمئنا هوش مصنوعی فقط کمی‌ بهتر از همتایان انسانی عمل می‌کند. استیل گفت:

با توجه به دو بیماری که به صورت تصادفی انتخاب شده، الگوریتم می‌تواند پیش‌بینی کند که کدام بیمار با احتمالی به میزان تنها یک درصد بیشتر از متخصصان پزشکی از بیمار دیگر زودتر فوت خواهد کرد. بنابراین ما دقیقا در مورد یک پیشرفت صحبت نمی‌کنیم.

با این حال، ما در مورد گام‌های کوچک به سمت تشخیص دقیق‌تر و موثرتر صحبت می‌کنیم. هوش مصنوعی با حمایت پزشکان در بخش مراقبت و داده‌های متغییر، توان بالقوه را برای انقلابی کردن زمینه‌های سلامتی فراهم می‌کند.

استایل گفت:

من فکر می‌کنم که در ابتدا این سیستم‌ها به جای جایگزینی، به پزشکان کمک خواهند کرد. پزشکان از ابزارهایی استفاده می‌کنند که برای مثال، خطر ابتلا به حمله قلبی را در چند سال آینده قبل از تجویز داروهای خاص بررسی می‌کند. هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا بیشتر این ابزار را برای شرایط مختلف توسعه دهیم و به پزشکان و بیماران کمک کنیم تا تصمیمات بهتر بگیرند. در بلندمدت، من فکر می‌کنم که سیستم‌های هوش مصنوعی توصیه‌هایی برای درمان بیماران ارائه دهند. ما قبلا رایانه‌هایی را برای تفسیر چیزهایی مانند نتایج اسکن بوجود آورده‌ایم. اما، در حال حاضر، وجود حداقل یک پزشک انسانی برای درک خروجی این مدل‌ها و کمک به بیماران و تصمیم گیری بر اساس آنها بسیار مهم است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید