اولین تصادف راننده‌ی خودکار اپل رخ داد - تکفارس 
اولین تصادف راننده‌ی خودکار اپل رخ داد - تکفارس 
اولین تصادف راننده‌ی خودکار اپل رخ داد - تکفارس 

اولین تصادف راننده‌ی خودکار اپل رخ داد

امیر مریخ
۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - 23:00
اولین تصادف راننده‌ی خودکار اپل رخ داد - تکفارس 

تصادفات یکی از پدیده‌های معمول دنیای امروزی است ولی آیا تصادفی که یک طرف آن، هوش مصنوعی باشد قابل قبول است؟ در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

یکی از خودرو‌های اتوماتیک اپل در طی حادثه‌ای تصادف کرد، این خودرو در حال حاضر در اطراف ناحیه‌ Sunnyvale کالیفرنیا و در نزدیکی شهر‌های سیلیکون ولی در حال تردد است و بر اساس گزارشی که توسط اداره‌ی اتوموبیل‌های موتوری کالیفرنیا به دست آمده‌ است این ماشین اتوماتیک یکی از اولین تصادفات ظبت شده‌اش را در حدود یک هفته‌ی پیش به ثبت رساند. همانند بسیاری از تصادفاتی که در مورد اتوموبیل‌های خود راننده رخ می‌دهد، سیستم نرم افزاری این ماشین نیز مقصر حادثه نبوده است.

ماشین اپل، یک نسخه‌ از اتوموبیل Lexus RX450h SUV بهبود یافته می‌باشد که مجهز به الحاقیات اضافه و سنسور‌های ویژه‌ای شده است، این ماشین در روز حادثه تنهای با سرعت یک مایل بر ساعت (۱٫۵ کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت بود و هنگام ورود به بزرگراه Lawrence شهر Sunnyvale، یک عدد نیسان مدل Leaf که با سرعت ۱۵ مایل بر ساعت در حال حرکت بود به عقب این خودرو اصابت کرد. در طی این حادثه هر دو خودرو، نیسان Leaf و خودرو‌ی اتوماتیک اپل خسارات دیدند، ولی در گزارش مکررا اعلام شده است که هیچ کدام از مسافران این اتوموبیل‌ها جراحتی ندیده و جان سالم به در بردند.

این واقعه واقعا به هیچ وجه نشان دهنده‌ی کیفیت پیشرفت و بهبود اپل در ساخت اتوموبیل‌های خود راننده نیست، زیراکه اغلب تصادفات به وجود آمده حول محور این اتوموبیل‌ها به دلیل بی‌توجهی دیگر راننده‌ها و اشتباهات انسانی هستند. اما با این وجود این نکته نیز قابل توجه است که در اغلب آزمایشاتی که شرکت‌های سازنده‌ی اتوموبیل‌های خود راننده تصادفاتی از عقب ذکر شده است. گزارشی در سال گذشته توسط وبسایت Consumer Affairs منتشر شد که طی آن نویسنده اعلام کرده بود که در اغلب تصادفاتی که اوتوموبیل‌های خود راننده در آن دخیل هستند، به این صورت رخ می‌دهد که راننده‌ی انسانی به بخش عقبی این اتوموبیل‌ها برخورد می‌کند و یا اینکه جرکت کند و آهسته‌ی این خودرو‌های اتوماتیک موجب بروز تصادف شده‌اند.

در این گزارش پیشنهاد شده است که سازندگان بخش نرم‌افزاری این گون اتومبیل‌های خود راننده، موانع زیادی را بر سر راه تصحیح مشکلات موجود در نرم افزار این اتوموبیل‌ها دارند مشکلاتی که حتی پا را فراتر از ارائه‌ی یک نرم افزار قابل اطمینان و امن در همه شرایط موجود، می‌گذارد. فیل کوپمن (Phil koopman)، پروفسور شاغل در دانشگاه Carnegie Mellon و همچنین طراحی نرم افزار برخی خودرو‌های خود راننده‌ی بعضی از شرکت‌های خودرو سازی، در مصاحبه‌اش با وبسایت Consumer Affairs می‌گوید:

یکی از محتمل‌ترین دلایلی که برای توضیح این تصادفات وجود دارد آن است که این دسته از اتوموبیل‌ها به آن نحوی که انسان‌ها رانندگی می‌کنند، هدایت نمی‌شوند و برخی اختلافات اساسی در مورد رانندگی اتوموماتیک و انسانی در این زمینه وجود دارد. و در نتیجه اگر این اتوموبیل‌ها به آن روشی که معمولا ما انسان‌ها خودر‌های خود را می‌رانیم، رانندگی نکنند، زمان بندی و پیشبینی‌های راننده‌ی انسانی اشتباه از آب درآمده و در نتیجه ما شاهد موجب بروز تصادفات مختلفی خواهیم بود.

شاید سازندگان بخش نرم افزاری این دسته اتوموبیل‌های خودراننده به فکر مطالعه‌ی شخصیتی انسان‌ها و نحوه‌ی رانندگی‌های باشند تا با قرار دادن الگو‌های حرکتی انسانی در نرم افزار این دسته از خودرو‌ها از بروز تصادفات احتمالی در آینده جلوگیری کنند. اتوموبیل‌های ترکیبی که در آن‌ها از سیستم رانندگی خودکار به همراه اتوموبیل‌هایی که در رانندگی به رانندع کمک می‌کنند در سال‌ها و دهه‌های پیش رو افزایش خواهند یافت، با این وجود گسترش این دسته خودرو‌ها به این عامل وابسته است که آیا این خودروها در شرایط آب و هوایی و جاده‌ای مختلف قادر به کارآمدی هستند یا اینکه تنها برای شرایط و جاده‌های خاصی برنامه ریزی شده‌اند.

در مورد تصادفی که برای خودرو‌ی خود راننده‌ی اپل رخ داد، یک تصادف ، هزینه‌ی جزئی و با این وجود یک دست‌ انداز غیر قابل پیش‌گیری در مسیر ساخت و ارتقاء یک سیستم عامل مطمئن برای اتوموبیل‌های خود راننده می‌باشد. این شرکت در ماه ژانویه با به کارگیری ۲۷ دستگاه اتوموبیل فعال در حوزه‌ی کالیفرنیا، آزمایشات خود را آغاز و با افزودن ۱۸ خودرو‌ی دیگر کار خود را در ماه مارس ادامه داد. این شرکت حتی به منظور ساخت یک ناوگان از رانندگان اتوماتیک شاتل‌هایش در حوزه‌ی Cupertino campus با شرکت فولکس واگن همکاری کرد. در این همکار دو طرف تضمین کردند که اتوموبیل ساز آلمانی ،فولکس واگن، در ساخت بخش سخت افزاری و اپل در ساخت بخش نرم افزاری به یکدیگر کمک کنند.

شاید این همکار همان مورد باشد که مشهور به پروژه‌ی تایتان بود، پروژه‌ای که طی آن کمپانی فولکس واگن مایل به ساخت اتوموبیل الکتریکی مجهز به یک سیستم نرم‌ افزاری خود راننده بود. اما در این مورد به نظر می‌رسد اپل نیز به پروژه اضافه شده است اما با این وجود این دو شرکت زمان زیادی دارند تا بخواهند به طور عمومی از پروژه‌ی خود پرده بردارند. نظر شما چیست؟ آیا ناوگان خودرو‌های خود راننده می‌توانند جایگزین راننده‌های انسانی شوند، یا اینکه هیچگاه لذت رانندگی در جاده‌های جنگلی را نمی توان با چیز دیگری جایگزین کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید