اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد - تکفارس 
اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد - تکفارس 
اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد - تکفارس 

اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد

مصطفی اسماعیلیان
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد - تکفارس 

ساعاتی پیش اینتل (Intel) با انتشار یک آگهی کوتاه تبلیغاتی در کنفرانس Siggraph خبر از انتشار کارت گرافیکی اختصاصی اینتل در سال ۲۰۲۰ داد. با تکفارس همراه باشید.

انتشار این تبلیغات کوتاه به همراه جمله‌ای که در آخر ویدیو با عنوان “set graphics free” به نمایش گذاشته شد، باعث بازخورد های زیادی در فضای مجازی شده است.

همچنین حساب رسمی اینتل در تویتر نیز با انتشار جمله‌ی “ما گرافیک خود را آزاد خواهیم کرد” نشان داد که این شرکت به چه اندازه هیجان زده است.

به نظر می‌رسد اینتل با ساخت کارت گرافیکی اختصاصی در چند سال آینده، به دنبال سه طرفه کردن رقابت این بازار است تا از این طریق به جمع دو نفره‌ی Nvidia و AMD راه پیدا کند. در این صورت ممکن است اینتل به برندی جدید در صنعت کارت های گرافیکی تبدیل شود.

ویدیوی تبلیغاتی نشان داد که این بار، به جای تراشه‌های گرافیکی آنبرد (onboard)، با یک کارت گرافیک تمام اندازه و قدرتمند طرف هستیم که میتواند آینده‌ی رقابت بین شرکت های سازنده‌ی کارت را تغییر دهد.

با وجودی که بازار کارت گرافیک در سال ۱۹۹۰ میلادی بسیار داغ بود و شرکت‌های زیادی در طراحی این نوع از تراشه‌ها با یکدیگر رقابت داشتند، تنها دو شرکت Nvidia و AMD موفق به ادامه‌ی کار خود در این بازار شدند و تاکنون، بعد از گذشت یک قرن فقط همین دو شرکت بودند که جای خود را در تولید انواع تراشه‌های گرافیکی گیمینگ باز کرده اند. البته اینتل همیشه با تولید و طراحی گرافیک‌های آنبرد Intel HD و همینطور پردازنده‌های منحصر به فرد، جایگاه مخصوصی در صنعت کامپیوتر داشته است اما به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۰، سالی طلایی برای این شرکت خواهد بود تا با معرفی اولین کارت گرافیک اختصاصی خود وارد بازار رقابتی جدیدی شود.

اینتل کارت گرافیکی اختصاصی خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد - تکفارس 

اوایل سال جاری نیز ، شرکت اینتل تأیید کرده بود که بر روی نسل جدیدی از کارت گرافیک کار می‌کند و البته استخدام راج کوروری، رییس پیشین بخش گرافیکی AMD Radeon نیز به این قضیه قوت بخشید. کوروری هم اکنون به عنوان معمار اصلی، معاون ارشد و مدیر بخش هسته و محاسبات مجازی در اینتل فعالیت می‌کند.

انتشار ویدیوی تبلیغاتی و حواشی ایجاد شده بعد از آن نشان داد که اینتل بخش بزرگی از تمرکز خود را بر سر این پروژه قرار داده است. اما این ادعا نیز مطرح شد که ویدیو و تبلیغاتی توییت اینتل صرفا برای بزرگنمایی بوده است و خبری از انتشار کارت گرافیکی اختصاصی نیست. به هر حال از آنجایی که پیش از این اینتل در مصاحبه ای خبر از “یک شروع تازه” داد، میتوان امیدوار بود که این شرکت به دنبال ساخت کارت گرافیک اختصاصی و وارد شدن به رقابت داغ این بازار باشد.

از آنجایی که شرکت هایی مثل انودیا در حال تمرکز بر پیشرفت موضوعات هوش مصنوعی، خودکارسازی پردازش‌ها و همچنین افزایش هوش ربات ها هستند، ورود اینتل به بازار رقابتی کار ت های گرافیکی میتواند برای گیمرهایی که از قیمت زیاد قطعات کارت گرافیکی در دو سال اخیر ناراضی بودند، خوشنود کننده باشد.

با اینکه تقریبا ۲۰ سال از معرفی آخرین کارت گرافیکی اینتل میگذرد، میدانیم که این شرکت سال ها بر روی ساخت کارت گرافیکی اختصاصی خود کار می‌کند. یکی از این تلاش‌ها مربوط به پروژه‌ی لارابی (Larabee) بود. با اینکه خروجی این پروژه در نهایت به ساخت پردازنده‌های چند هسته‌ای ختم شد، اما پیشرفت خوبی را در ساخت ابرکامپیوترها برای اینتل فراهم کرد تا در آینده بتواند کارت گرافیک اختصاصی و قدرتمند خود را عرضه کند.

به نظر شما کاربران تکفارس ورود اینتل به بازار کارت های گرافیکی به چه اندازه میتواند در پیشرفت و ارتقای سطح این تراشه ها موثر باشد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید