اثبات ضعف سیستم رای گیری آمریکا توسط هکر‌های نوجوان - تکفارس 
اثبات ضعف سیستم رای گیری آمریکا توسط هکر‌های نوجوان - تکفارس 
اثبات ضعف سیستم رای گیری آمریکا توسط هکر‌های نوجوان - تکفارس 

اثبات ضعف سیستم رای گیری آمریکا توسط هکر‌های نوجوان

امیر مریخ
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 14:30
اثبات ضعف سیستم رای گیری آمریکا توسط هکر‌های نوجوان - تکفارس 

گروه‌ی از نوجوانان و کودکان توانستند با نفوذ به سیستم‌های رای گیری، امنیت سیستم رای گیری الکترونیکی دولت ایالات متحده را زیر سوال ببرند.

بچه‌های باهوش در برابر ماشین‌های کودن

آیا همچنان هم در این که سیستم در نظر گرفته شده برای انتخاب ایالات متحده، به شکل فاجعه باری غیر امن است شک دارید؟ پس حتما باید به این خبر با دقت بیشتر از همیشه نگاه بیاندازید. این را برای خود تحلیل کنید: یک کودک ۱۱ ساله توانست تنها در عرض ۱۰ دقیقه نسخه‌ی کپی وبسایت دبیر بخش مدیریت ایالت فلوریدا را هک کرده و با دسترسی به تاریخچه‌ی وبسایت نتایج انتخاب انجام شده در آن را به طور کلی تغییر دهد.

این هکر جوان آدری جونز (Audrey Jones) نام دارد، وی یکی از ۳۹ کودکی بود که در محدوده‌ی سنی ۸ تا ۱۷ سال در مسابقه‌ای که آسایشگاه Rootz برگزار کرد، شرکت کرده بودند. این مسابقات در طی مراسم سالانه‌ی روش‌های هک DEFCON برگزار شد. آسایشگاه Rootz یک انجمن بدون مزد است که سعی دارد تا به کودکان هک کردن به روش کلاه سفید را آموزش دهد. (هک کلاه سفید: روشی از هک که به منظور یافتن ضعف نقاط امنیتی و ارتقاء سطح آن‌ها صورت می‌گیرد.)

در طی این مراسم یک روزه‌ی انجمن Rootz، این کودکان باید به نسخه‌ی کپی از سایت‌هایی که در انتخابات ۱۳ ایالت آمریکا دخالت داشتند نفوذ کرده و نتایج آن را تغییر دهند. (به این منظور گفته شده، نسخه‌ی کپی، به دلیل اینکه هک کردن وبسایت‌های اصلی غیر قانونی است.) و خبر شگفت آور این است که همه‌ی این کودکان به جز ۴ نفر توانستند وبسایت‌های مربوطه را هک کنند.

به لرزه افتادن سیستم‌های امنیتی

در یک مورد از این سری هک‌ها، یک جوان هکر نتایج انتخابات را به گونه‌ای تغییر داد که انگار رای دهندگان عدد عجیب ۱۲ میلیارد رای را به ثبت رسانده‌اند. در موردی دیگر، آن‌ها «باب سازنده» (یکی از کاراکتر‌های یک سری انیمیشن تلویزیونی) را به عنوان برنده‌ی انتخابات تعیین کردند! در حالی که این هکر‌ها با وجود دستکاری‌هایشان باعث تغییر در نتایج واقعی انتخابات نشده‌اند اما این مسئله قابل چشم پوشی نیست که آن‌ها چه آسان توانستند به این اطلاعات دست پیدا کنند. از هر چه که بگذریم این سایت‌ها کپی سایت‌هایی بودند که نتایج انتخاباتی را به مردم اعلام می‌کردند و با این حال تا به الان این سایت‌ها آرای رسمی انتخاباتی را نشان می‌دهند.

برای مثال، یک هکر می‌توانست یکی از حامیان را راضی کند که نامزد مورد نظرش شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت، و در نتیجه‌ آن‌ها را در مورد نظر سنجی که قرار است نتایج آن در انتهای روز اعلام شود دلسرد کرده و آن‌ها را از پیروزی ناامید کند و یا درحالت معکوس می‌توانست نتایج را به گونه‌ای نشان دهد تا حامیان یک کاندید با دیدن آرای نجومی نظرسنجی پیش از انتخابات، برنامه‌ریزی‌هایشان را تغییر داده و به حدی که آن‌ها به این نتیجه برسند که ادامه‌ی کمپین تبلیغاتی برای جذب رای بیشتر بی‌مورد بوده و آن را متوقف کنند ولی در نتیجه وقتی با آرای واقعی مردم روبرو شدند، شکست مفتضحانه‌ای از حریف انتخاباتی خود بخورند.

بازگشت به مسیر آنالوگ؟

ما تا به اینجا از این واقعه اطلاع کامل داریم که در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی ایالات متحده، دولت روسیه اقدام به تغییر در آرای محاسبه شده کرده بود. در ماه جولای، ما به این اطلاعات نیز دست پیدا کردیم که نشان می‌داد شرکتی که مسئول ساخت دستگاه‌های رای گیری الکترونیکی در ایالات متحده بود، سیستم‌هایی را نیز به فروش می‌رساند که قابلیت اتصال به اینترنت داشتند که این ویژگی این دستگاه‌ها آن‌ها را نسبت به هک آسیب پذیر می‌کرد.

خب حالا که به طور واضح دریافتیم سیستم رای گیری الکترونیکی به چه حد آسیب پذیر و تاثیر گذار در سرنوشت یک کشور و یا یک دنیا خواهد بود که به بیانی دیگر حتی یک کودک می‌تواند آینده را تعیین کند، واقعا چه باید کنیم؟ برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که راه حل موثر بازگشت به شیوه‌ی کاغذ و قلم سنتی خودمان است در حالیکه برخی دیگر معتقدند ذخیره‌ی آرا بر روی بلاک چین توانایی این را دارد تا از بروز تقلب و رفع ضعف امنیتی این نوع سیستم رای گیری جلوگیری کند.

راه حل موثر هرچه که باشد، دولت ایالات متحده تنها سه ماه با انتخابات مهم میان دوره‌ای فاصله دارد و حقیقتا اگر دولت خواستار این باشد که اشتباهات به وقوع پیوسته در سال ۲۰۱۶ مجددا تکرار نشود، باید فورا وارد عمل شده و اقدامات مربوطه و جلوگیری کننده را اجراء کند.

نظر شما چیست؟ آیا رای گیری الکترونیکی را پدیده‌ای خوب یا بد می‌پندارید؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید