بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 
بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 
بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ

سید محمد معلمی
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - 16:00
بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

پلتفرم پیش‌فرض ساعت‌های هوشمند سامسونگ که در گلکسی واچ و سری Gear استفاده شده یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که هم‌اکنون کارایی داشته و بر خلاف بیکسبی، ساعت جدید سامسونگ توانایی رقابت با سیستم عامل Wearرا دارد. با بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ با تک‌فارس همراه باشید.

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به تولید محصولات اختصاصی بر اساس استانداردهای تعریف شده خود علاقه دارند که معمولاً نیز با شکست مواجه می‌شوند. برای مثال، دو پروژه MiniDisk و BetaMax شرکت سونی، از این نمونه هستند. امروزه، استانداردهایی که شرکت‌های تکنولوژی برای خود تعریف کرده‌اند، حول محور نرم‌افزار می‌گردد و معمولاً بخش سخت‌افزار زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل سامسونگ در این زمینه کمی عقب افتاده است. به طور مثال دستیار هوشمند سامسونگ یعنی بیکسبی اگرچه یک سیستم نرم‌افزاری عالی است ولی بهترین در این عرصه نیست. ضمن اینکه باید معجزاتی رخ دهد تا بیکسبی دستیار هوشمند گوگل (گوگل اسیستنت) و دستیار هوشمند اپل (سیری) را پشت سر گذاشته و در رده نخست را جای گیرد.

ساعت هوشمند جدید سامسونگ در تاریخ ۹ آگست، در همایش Unpacked و هم‌زمان با گلکسی نوت ۹ معرفی شد و پلتفرم پیش‌فرض ساعت‌های هوشمند سامسونگ که در گلکسی واچ و سری Gear استفاده شده است یکی از بهترین پلتفرم‌هایی می‌باشد که هم‌اکنون کارایی داشته و بر خلاف بیکسبی، ساعت جدید سامسونگ توانایی رقابت با سیستم عامل Wearرا دارد. با ما همراه باشید با بررسی تخصصی ساعت هوشمند  گلکسی واچ سامسونگ.

ساعت هوشمند، با دوام‌ بیشتر

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

عمر باتری، مشکل اصلی و رایج اکثر ساعت‌های هوشمند است. یکی از ساعت‌هایی که در این زمینه موفق بوده و باتری آن حدود ۱ و نیم روز دوام داشته، هوآوی واچ ۲ می‌باشد. چنین اشکالی برای ساعت‌های هوشمند اصلاً قابل‌قبول نیست ولی سامسونگ برای اینکه معضل موجود را حل و فصل کند، اعلام کرده که گلکسی واچ می‌تواند ۷ روز را با یک بار شارژ دوام بیاورد این یعنی ۷ برابر عمر ساعت‌های دارای سیستم عامل Wear. البته این مورد، همه نکات مثبت گلکسی واچ نیست.

این ساعت هوشمند، دو نمونه با دو سایز مختلف دارد. مدل بزرگ‌تر ۴۶ میلی‌متر شعاع داشته و ظرفیت باتری آن ۴۷۶ میلی‌آمپر می‌باشد که این رقم یعنی بیشتر از ظرفیت باتری Gear S3 که حدود ۳۸۰ میلی‌آمپر بود. به علاوه، نمونه ۴۲ میلی‌متری نیز با ظرفیت باتری ۲۷۰ میلی‌آمپری نیز وجود دارد که سامسونگ ادعا می‌کند عمر باتری آن تا ۴ روز دوام دارد.

همین قابلیت سبب شده تا بتوانیم گلکسی واچ را از برخی ساعت‌های اندرویدی بهتر بدانیم. علاوه بر ویژگی گفته شده، یک زمان نگار بزرگ‌تر که محصول شرکت Garmin می‌باشد نیز در گلکسی واچ وجود دارد. وجود چنین استقامتی در یک ساعت هوشمند، اگرچه ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ولی نسبت به دیگر ساعت‌های موجود در بازار یک برگ برنده به حساب می‌آید.

طراحی

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

طراحی گلکسی واچ نسبت به Gear S3 جذابیت کمتری دارد که می‌توان آن را یک گام رو به عقب برای سامسونگ دانست. نسخه ۴۲ میلی‌متری دارای دو نمونه طلایی و مشکی، و نسخه ۴۶ میلی‌متری دارای بدنه دو سطحی با رنگ‌های مشکی و نقره‌ای است. در مورد بند نیز باید بگوییم که نمونه موجود چرمی و استیل ضد خش در Gear S3 Classic زیباتر بود. البته اگر رنگ بند این ساعت‌ها با رنگ آنها متفاوت‌تر بود، می‌توانستیم انتظار ظاهر جذابتری را داشته باشیم. لازم به ذکر است که می‌توان بند گلکسی واچ را تعویض کرد.

همچنین، این دو ساعت (گلکسی واچ ۴۲ و ۴۶ میلی‌متری)، اولین ساعت‌های هوشمند سامسونگ هستند که ضد آب می‌باشند. البته پیش از این، Gear S3 خاصیت IP68 داشت و می‌توانستیم آن را تا عمق ۱٫۵ متری در آب فرو ببریم ولی امکان استفاده از آن هنگام شنا کردن فراهم نبود که چنین قابلیتی برای گلکسی واچ در نظر گرفته شده است. تکنولوژی ضد آب به کار رفته در گلکسی واچ، از نوع ۵ATM است که همچون اپل واچ می‌توان آن را در استخر نیز پوشید.

کاربرد گلکسی واچ در بدنسازی

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

گلکسی واچ اولین ساعت هوشمندی است که می‌توان از آن به عنوان شمارنده تمرینات ورزشی استفاده کرد. البته همه ساعت‌های هوشمند قبل از گلکسی واچ توانایی شمارش و شناسایی هر نوع ورزشی را داشتند ولی محصول جدید سامسونگ، از نوعی الگوریتم بهره می‌برد که به صورت خودکار یک نرمش را تشخیص داده و پیگیری آن را ادامه می‌دهد.

حدود ۴۰ نوع ورزش در حافظه گلکسی واچ وجود دارد ولی نباید انتظار داشته باشیم که این ساعت بتواند همه آنها را شناسایی کند بلکه به نظر می‌رسد این قابلیت بیشتر به درد نرمش‌های بنیادین و اساسی بخورد. برای مثال، گلکسی واچ ممکن است نتواند ورزش واترپولو را تشخیص دهد. از نظر تعداد سنسور، هم گلکسی واچ و هم Gear S3 برابر هستند. مثلاً، حسگر ژیروسکوپ، GPS، ارتفاع سنج، فشار سنج و شمارنده تعداد ضربان قلب، در قاب پشتی آنها قرار دارد.

گلکسی واچ را نمی‌توان مانند ساعت Garmin Fenix 5 یک ساعت مخصوص ورزش کردن دانست ولی این وسیله توانایی ثبت برخی داده‌های ورزشی را دارد.

همچنین محصول سامسونگ می‌تواند به صورت وایرلس موسیقی را در هدفون‌ها پخش کند. این ویژگی تنها در برخی ساعت‌های هوشمند اسپورت به چشم می‌خورد.

ویژگی‌ها

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

از نظر ویژگیها، گلکسی واچ نسبت به ساعت Garmin، برتر است. قاب چرخشی، کلیدی‌ترین قابلیت ساعت‌های Gear S از سال ۲۰۱۵ بوده است. این ویژگی سبب می‌شود تا حین حرکت، مسیریابی راحت‌تر انجام شود.

در دیگر قسمتها، تغییرات خاصی ایجاد نشده است. صفحه نمایش همان آمولد دارای رزولوشن ۳۶۰*۳۶۰ پیکسل بوده و کنتراست آن نیز تفاوتی نکرده است. ضمن اینکه نمایشگر این دو ساعت لمسی است و در کناره‌های آنها، دو دکمه وجود دارد. این نوع روش کنترل ممکن است کمی گیج‌کننده باشد ولی به خاطر کارایی ساده ساعت‌ها، کار با آنها بسیار آسان است.

مشکل نرم‌افزاری

بررسی تخصصی گلکسی واچ سامسونگ - تکفارس 

با تمام نقاط قوت، گلکسی واچ همان مشکلات نمونه‌های پیشین خود را نیز دارد. برای مثال، اپلیکیشن‌های کمی برای این نوع ساعت در دسترس هستند. متأسفانه گلکسی واچ تنها با دستیار هوشمند سامسونگ یعنی بیکسبی و وسایل SmartThings سامسونگ همگام‌سازی شده است. ضمن اینکه این وسیله با اپلیکیشن مربوط به سلامتی، خوراکی و ورزش Samsung Health تطابق دارد. همچنین می‌توان آن را با جایگزین‌های گوگل اسیستنت سامسونگ مانند Philips Hue نیز هماهنگ کرد.

در اینجاست که رویه سامسونگ کمی تغییر می‌کند به خصوص زمانی که بیکسبی را بر خلاف گوگل اسیستنت نمی‌توان با اکثر دستگاه‌ها استفاده کرد. ممکن است در آینده این یک خطر بزرگ برای سامسونگ باشد زیرا بسیاری از افراد با توجه به فضای رقابتی موجود در دنیای تکنولوژی، دستیاران دیگر مانند الکسا، کورتانا، گوگل اسیستنت و غیره را به بیکسبی سامسونگ ترجیح خواهند داد.

اگر آن‌طور که ادعا شده، گلکسی واچ سامسونگ ۴ تا ۷ روز دوام داشته باشد، همین کافی است تا افراد زیادی را جذب خود کنند.

در پایان اشاره کنیم که نمونه ۴۲ میلی‌متری ۲۷۹ یورو و نمونه ۴۶ میلی‌متری ۲۹۹ یورو قیمت دارند. در نسخه‌های دارای LTE،‌ می‌توان از یک eSIM بهره برد که سبب می‌شود با استفاده از یک شماره، گوشی را به ساعت هوشمند متصل کرد؛ درست مانند اپل واچ.

به نظر شما و با توجه به توضیحات ارائه شده، ساعت هوشمند سامسونگ موسوم به گلکسی واچ، می‌تواند نسبت به دیگر رقبا فروش بیشتری داشته باشد و افراد را برای خرید خود متقاعد کند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید