فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 
فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 
فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends

علیرضا داداش زاده
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 18:15
فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

سری بازی‌های Asphalt برای تمامی کسانی که به انجام بازی‌های موبایلی پرداخته‌اند آشنا است. در سال ۲۰۰۴ نسخه‌ی اول و اصلی بازی برای پلتفرم Nokia N-Gage که یک گوشی هوشمند برای انجام بازی‌های موبایلی بود، عرضه شد. این روزها مردم در حالی که درمورد گوشی‌ها هوشمند صحبت حرف می‌زنند، دیگر Nokia N-Gage  را فراموش می‌کنند.

نسخه اول بازی در زمان عرضه هیاهوی زیادی را به پا کرد. بازی دارای جلوه‌های سه بعدی خیره کننده (در زمان خودش)، مجموعه‌ای از مسیرهای لایسنس شده و هندلینگ بسیار خوب و سرگرم کننده بود که بازیکنان را تا ساعت‌ها مشغول خود می‌کرد.

نسخه‌های بعدی نیز به تدریج عرضه شده که هر کدام نسبت به نسخه‌ی قبلی دارای کیفیت بصری بهتر، اتومبیل‌ها و مسیرهای بهتری بودند. تا نسخه‌ی سوم بازی یعنی Asphalt 3: Street Rules همگی برای پلتفرم N-Gage عرضه شدند اما پس از آن این پلتفرم به فراموشی سپرده شد و سیستم عامل‌های سیمبین، ویندوز موبایل، اندروید و ios جایگزین شدند.

اکنون پس از ۱۴ سال، نسخه‌ی نهم بازی یعنی Asphalt 9: Legends عرضه شده است. باید خاطر نشان کرد که نسخه‌ی هشتم بازی بر‌روی پلتفرم‌های اندروید و ios بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود داشته است. امروزه گوشی‌های هوشمند حتی از رایانه‌های شخصی سال ۲۰۰۴ قدرتمند‌تر هستند. بنابراین از Asphalt 2018 چه انتظاری می‌توان داشت؟

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

Asphalt 9: Legends دربردارنده بهبودهای گرافیکی، کنترل جدید، اتومبیل و مسیرهای جدید می‌باشد. این همان چیزی است که از یک Asphalt جدید انتظار دارید.

بیایید با جلوه‌های بصری بازی شروع کنیم.

جلوه‌های بصری همیشه یکی از نقاط قوت سری بازی‌های Asphalt بوده است، به طوری که با هربار عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از Asphalt، جلوه‌های بصری خیره کننده‌ای به بازی‌بازان ارائه شده است که بنچمارک بالایی را در نسل بازی‌های موبایلی ثبت کرده اند. Asphalt 9 نیز از این قاعده مستثنی نیست و به نظر می‌رسد که این بار حتی تمرکز بیشتری بر‌روی جلوه‌های بصری بازی شده است.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

از نظر بصری، Asphalt 9 خیره کننده‌ترین و تقریباً زیباترین بازی موبایل تا به امروز است. در این بخش عناصر دیگری نیز هستند که در رابطه با جزییات آن‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین چیزها در بخش بصری برای یک بازی مسابقه‌ای، القای حس سرعت است. بازی‌های آرکید معمولا برای افکت‌های نمایشی از تکنولوژی “تاری حرکت” یا “motion blur” بهره می‌برند. اگر بخواهیم یک توضیح ساده از motion blur بزنیم، می‌توان آن را به کاهش سرعت کلید شاتر دوربین فیلم‌ برداری نسبت داد. بنابراین به جای این‌که همه چیز به صورت دقیق ضبط شود، کمی دنباله‌ی حرکت ( دنباله‌ای برای اشیاء در حال حرکت)  به جای گذاشته می‌شود. اگر چه این تکنیک برای حرکات دنیای پیرامون ما آنقدر ایده آل نیست، اما در بازی‌های ویدئویی باعث می‌شود که حرکت به خصوص در فریم ریت‌های پایین روان‌تر شود.

بدین طریق وقتی رو به جلو حرکت می‌کنید، حس فوق‌العاده‌ای از سرعت به شما منتقل می‌شود. تاری حرکت بر‌روی هر پیکسل و بر‌روی همه چیز به جز اتومبیل ها اعمال شده و به تدریج از مرکز صفحه به سمت لبه‌ها زیاد می‌شود. تاری حرکت با وینیت (در عکاسی با معنای کاهش روشنایی حاشیه‌های عکس برای جبل توجه مخاطب به مرکز می‌باشد) ادغام شده که به چشم‌ها کمک می‌کند تا بر‌روی مرکز صفحه‌ی نمایش تمرکز کنند. همچنین این کار باعث می‌شود که یک نوع افکت پیچش سرعت در حین افزایش سرعت تولید شود. استفاده از نیترو این افکت را افزایش می‌دهد که با دور شدن دوربین نیز همراه است و باعث می‌شود حرکت سریع‌تری به کاربر القا شود.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

حس سرعت در Asphalt 9 بسیار عالی است. این یکی از نقاط ضعف Asphalt 8 بود که ماشین‌ها آنقدر که باید پرسرعت نبودند. خوشبختانه این مسئله در نسخه‌ی نهم بازی کاملا برطرف شده است.

موتور گرافیکی جدید در زمینه‌ی نورپردازی فوق االعاده عمل کرده است. موتور گرفیکی افکت‌های نورپردازی HDR است که محیط‌های پر جنب و جوشی را به ارمغان می‌آورد. افکت bloom باعث می‌شود که مناطق روشن‌تر برجسته ششده و واقعا تحت تاثیر قرار گیرند. هر مرحله دارای پویایی روشنایی متفاوت است که با شرایط محیطی و در مراحلی با آب و هوای مختلف به مانند آفتابی، ابری و یا مراحل دیگری به مانند بیایان‌ها، کوه‌های برفی و حتی مناطق شهری به هنگام روشنایی شب تغییر می‌کند.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

ویژگی دیگری که نورپردازی عالی بازی را تکمیل می‌کند، استفاده از بازتاب‌های فضای صفحه‌ی نمایش است که جزییات هندسی بسیاری از سطح اتومبیل‌ها، گودال و یخ را منعکس می‌کند. تمامی این‌ها باعث می‌شود که اتومبیل و اشیا با محیط سازگار شده و یک محیط منسجم و واقع گرایانه ایجاد می‌کند.

بازی از افکت‌ ذرات نیز نیز به خوبی بهره می‌برد. وقتی که اتومبیل‌ها به سطح زمین برخورد کنند، جرقه ایچاد می‌شود، اشیای بین جاده‌ای در هنگام برخورد ماشین تخریب شده و تکه‌های آن‌ها به اطراف پرت می‌شوند. قطرات آب بر‌روی صفحه‌ی نمایش ظاهر شده و به تدریج ناپدید می‌شوند. همچنین افکت‌های دیگری مانند اگزوز ماشین در زمان استفاده از نیترو نیز در بازی وجود دارد. سیستم آب و هوایی نیز باعث می‌شود که وقتی در حال رانندگی هستید، قطرات آب و یا دانه‌های برف در اطراف محیط پراکنده شود.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

نقطه عطف Asphalt 9 اتومبیل‌های موجود در آن هستند. هر کدام از اتومبیل‌ها از تعداد بسیار زیادی چند ضلعی بهره می‌برند که همین باعث می‌شود آن‌ها فوق العاده واقع بینانه جلوه دهند. همچنین جزییات اتومبیل‌ها نیز بسیار خوب طراحی شده است. حالت آسیب پذیری در اتومبیل‌ها وجود ندارد، اما به تدریج که در مسیرهای خاکی یا برفی مسابقه دهید، اتومبیل کثیف و یا برفی خواهد شد. زمانی که یکی از اتومبیل‌های رقیب را از مسیر خارج کرده و یا با آن برخورد می‌کنید، آسیب وارد شده را به طور موقت نمایش می‌دهد در حالی که قطعات آن به هوا پرتاب می‌شود. وقتی که دریفت بکشید می‌توانید خاک، برف و آب را از چرخ‌های ماشین به همراه دود تایرها مشاهده کنید. چرخ‌ها به طور متقاعد کننده‌ای حرکت می‌کنند و سیستم تعلیق ماشین‌ها نیز به خوبی پیاده سازی شده است.

تمامی این ویژگی‌ها باعث می‌شود که با یک بازی خیره کننده طرف باشیم، اما آنقدرها هم عالی نیست. بازی در سیستم عامل اندروید و Ios بر‌روی نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شده که کمی نا امید کننده است. به نظر می‌رسد دلیل قفل بودن بر‌روی نرخ فریم ۳۰، عدم پایداری بازی بر‌روی نرخ فریم ۶۰ در سخت افزار گوشی‌های موبایل است که البته اگر گزینه‌ی باز کردن نرخ فریم ۶۰ در تنظیمات بازی وجود داشت بسیار خوشایندتر می‌بود. این مشکل برای Asphalt 8 نیز وجود داشت، زیرا مطمئنا می‌توانستید آن را بر‌روی سخت افزارهای امروزی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

Asphalt 9 بر‌روی ویندوز ۱۰ با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که تنها تفاوت آن با اندروید و ios دقیقا همین نرخ فریم بالاتر است اما تنها همین ویژگی باعث می‌شود تا بازی بسیار زیباتر جلوه دهد.

فریم ریت بازی بر‌روی گوشی آیفون ۸ پلاس تقریبا پایدار بود اما از کمی افت فریم رنج می‌برد. در گوشی‌های وان پلاس ۶ و گلکسی اس ۹ پلاس (تراشه اگزینوس) افت فریم قابل توجهی مشاهده شد. نسخه‌ی اندروید بازی دارای ۳ گزینه‌ی بصری می‌باشد (IOS یک عدد) که پایین‌ترین سطح می‌تواند افکت‌های زیادی از بازی را غیر فعال کند.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

اکنون به گیم‌پلی بازی می‌رسیم. Asphalt 9 نسبت به نسخه‌های پیشین از تغییرات بزرگ و نسبتا بحث برانگیزی در قسمت کنترل بهره می‌برد. کنترل پیش فرض بازی TouchDrive نام دارد. در این مدل، بازیکن کنترل محدودی بر‌روی اتومبیل داشته و سرعت گرفتن، ترمز و روشن شدن ماشین به صورت خودکار صورت می‌گیرد. کاری که شما می‌توانید انجام دهید دریفت زدن، استفاده از نیترو و تغییر جهت است. اگر در حین مسابقه چندین مسیر وجود داشته باشد، بازی بر این اساس گزینه‌های مربوط به مسیرهای موجود را بر‌روی صفحه نمایش پدیدار می‌کند و قادر خواهید بود که برای ادامه‌ی راه گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید.  همان‌طور که گفته شد در TouchDrive شما تنها می‌توانید مسیر ماشین و استفاده از نیترو را در اختیار داشته باشید که تقریبا در حالت رانندگی خودکار قرار دارید و آن حس مسابقه را به شما القا نمی‌کند. خوشبختانه حالت TouchDrive را می‌توان غیر فعال کرد. بنابراین غیر فعال کردن حالت manual می‌تواند تجربه‌ی بازی را برای کسانی که می‌خواهند کنترل کامل بازی را در دست داشته باشند، ناخوشایند کند. اتصال کنترلر هم کمکی به شما نخواهد کرد زیرا در این حالت نیز تنها می‌توانید دور بزنید، از نیترو استفاده کنید و یا دریفت بکشید؛ تصور کنید در حالی که ۱۴ کلید برای کنترلر موجود است اما فقط از ۳ کلید می‌توانید استفاده کنید.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

سایر ویژگی‌های گیم‌پلی بازی تقریبا به مانند نسخه‌های قبلی است. گزینه‌های مختلفی برای مسابقات وجود دارد که البته می‌توانید اهداف و جایزه‌ای که از هر کدام به دست می‌آورید را مشاهده کنید. با پیروزی در مسابقات، یک‌سری چالش و مسابقات دیگر نیز باز می‌شوند. شما می‌توانید به شکلی تمیز و بدون دردسر در مسابقه پیروز شوید یا این‌که دیگر اتومبیل‌ها را از جاده خارج کرده و به خط پایان برسید.

برای پیروزی در مسابقات به اتومبیل احتیاج دارید و اینجاست که اوضاع کمی وخیم می‌شود. اتومبیل‌ها را نمی‌توان به طور کامل خریداری کرد. برای باز کردن یک اتومبیل باید به تعداد زیادی از بلوپرینت (blueprint) دست پیدا کنید. با پیروزی در مسابقات و دریافت بلوپرینت کافی می‌توانید اتومبیل مورد نظر را آزاد کنید. به یاد داشته باشید که هر اتومبیل بلوپرینت مخصوص خود را دارد.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

شما می‌توانید عملیات آزاد کردن اتومبیل را با خریداری بلوپرینت‌ها سریع‌تر پیش ببرید. البته شما مستقیما برای اتومبیل نه، بلکه برای بلوپرینت پول خرج می‌کنید. پولی که برای اتومبیل‌ها خرج می‌کنید می‌تواند به رقم بالایی تبدیل شود زیرا هر بلوپرینت بسیار گران است.

برای خریداری بلوپرینت باید از اعتبار درون بازی استفاده کنید که با پیروزی در مسابقات به دست می‌آید. همچنین سکه‌هایی نیز برای دیگر اهداف وجود دارد. شما می‌توانید این سکه‌ها را توسط پول واقعی نیز خریداری کنید. همچنین برای ارتقای اتومبیل نیز باید از اعتبار درون بازی خود استفاده کنید.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

نکته منفی دیگر این است که گزینه‌ی “شروع دوباره” در بازی وجود ندارد. اگر مسابقه‌ی خود را به اتمام رسانده و یا انصراف دهید، مسابقه از سوخت استفاده می‌کند. پس از این‌که تمامی واحدهای سوخت برای اتومبیل مورد نظر را استفاده کرده‌اید (حدود ۶ واحد برای یک زمان)، باید صبر کنید تا دوباره سوخت اتومبیل کامل شود. برای بار دیگر برای تسریع این کار قادر خواهید بود از سکه یا تماشای تبلیغات بهره ببرید. اگر سکه‌هایتان به اتمام رسید، می‌توانید از اتومبیل‌های دیگر استفاده کنید، کمی تبلیغات مشاهده کنید یا این‌که پول واقعی بپردازید.

در واقع تمامی این عملیات بازی را کمی به انحراف می‌کشاند. درست که بازی رایگان است اما هر  بازی دیگیری بیشتر به شما یادآوری می‌کند که با خرج نکردن برای محتوای دانلودی چه چیزی را از داست می‌دهید. تنها نکته‌ی مثبت این است که هیچ‌گونه تبلیغات پاپ-آپ آزار دهنده در بازی وجود ندارد و تنها تبلیغات را به صورت خود خواسته می‌توانید مشاهده کنید. همین را می‌توان یک بهبود بزرگ نسبت به نسخه‌ی هشتم بازی دانست.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

در نسخه‌ی جدید Asphalt شاهد تعداد زیادی اتومبیل هستیم و بازی را با خودروی محبوب Lancer Evo شروع می‌کنید. بنابراین برای باز کردن تمامی اتومبیل‌های خوبی که در تریلرهای بازی مشاهده کرده‌اید، باید ساعت‌ها صرف کنید، مخصوصا با سیستم باز کردن اتومبیل‌ها که در این نسخه وجود دارد و بالاتر به طور مفصل آن را توضیح دادیم.

مسیرهای بازی نیز ترکیب‌ بسیار خوبی از آن‌ها است و بسیار خیره کننده هستند. هر کدام از مسیرها دارای میانبر و راه‌های مختلفی می‌باشند. تعداد زیادی مسیر بزرگ در بازی وجود دارد که بسته به نوع مسابقات شما، بخش کوچک‌‌تر، بزرگ‌تر و یا کل آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. تقریبا تمامی مسیرهای بازی در این نسخه کوتاه هستند؛ اگرچه مسابقات سریع تمام می‌شوند.

بخش چند نفره نیز جالب است، زیرا با افراد واقعی مسابقه می‌دهید. در واقع بخش مولتی‌پلیر برای کسانی است که وقت زیادی را صرف بازی تک نفره کرده‌اند و ماشین‌های گران و سریع دارند. همچنین بخش باشگاه (club) نیز در بازی وجود دارد که در آن می‌توانید باشگاه مورد نظر خود به همراه دیگر بازی‌بازان بسازید، اما آنقدرها این بخش جالب و کارآمد نیست.

یک نکته‌ی قابل توجه این است که بازی همیشه آنلاین می‌باشد. اگر اتصال اینترنت شما قطع شود بازی از کار خواهد افتاد. این بدین معنی است که نمی‌توانید در حالت پرواز بازی را اجرا کنید. متاسفانه این کمی آزار دهنده است و نمی‌دانیم دلیل سازندگان بازی مبنی بر همیشه آنلاین بودن آن چیست.

در بخش صدا و موزیک نیز، Asphalt 9 از ترکیب بسیار خوبی از موسیقی‌های مدرن و سریع الکترونیکی بهره می‌برد. همچنین صدای اتومبیل‌ها نیز بسیار قدرمتند و رضایت‌بخش است.

فرصتی برای افسانه شدن | نقد و بررسی بازی Ashphalt 9: Legends - تکفارس 

در نهایت باید گفت بازی Asphalt 9: Legends یک قدم موثر دیگری نسبت به نسخه‌ی هشتم سری برداشته است. بزرگ‌‎ترین بهبود بازی در ویژگی‌های بصری آن است که واقعا برای یک بازی موبایلی بسیار خیره کننده و جذاب است. گیم‌پلی بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز است اما کنترل جدید بازی کمی روند آن را آسان می‌کند؛ اگرچه بخش بلوپرینت و کامل سازی سوخت کمی آزار دهنده به نظر می‌رسد اما Asphalt 9: Legends یک بازی رایگان است و از این روی نمی‌توان بازی را توسط نکات منفی آن قضاوت کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید