انتقال حافظه توسط دانشمندان بین دو حلزون دریایی انجام شد - تکفارس 
انتقال حافظه توسط دانشمندان بین دو حلزون دریایی انجام شد - تکفارس 
انتقال حافظه توسط دانشمندان بین دو حلزون دریایی انجام شد - تکفارس 

انتقال حافظه توسط دانشمندان بین دو حلزون دریایی انجام شد

پوریا اسدی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 20:00
انتقال حافظه توسط دانشمندان بین دو حلزون دریایی انجام شد - تکفارس 

مفهوم توانایی انتقال خاطرات به یک موجود زنده‌ی دیگر ممکن است کمی فریبنده و یا الهام گرفته شده از یک فیلم علمی تخیلی باشد اما کاملا هم غیرممکن نیست.

یک مطالعه جدید انجام شده توسط دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس ثابت می‌کند که ممکن است خاطرات را به یک ذهن دیگر انتقال داد. آنها یک نوع ساده از حافظه را از یک حلزون دریایی گرفتند و آن را با موفقیت به حلزون دیگری وارد کردند.

مغز بعضی از موجودات دریایی مثل مغز پستانداران عمل می‌کند، هرچند به شیوه‌ای ساده تر. بنابراین حلزون دریایی به عنوان یک موضوع آزمایشی برای این آزمایش انتخاب شد زیرا آنها تحریک عصبی مانند انسان را از خود نشان می‌دهند.

محققان توانستند خاطرات را با تزریق RNA (اسید ریبونوکلئیک: نوعی از اطلاعات ژنتیکی) استخراج شده از حلزون‌هایی که آموزش ویژه‌ای دیده بودند به حلزون‌هایی که هیچ آموزشی ندیده بودند، منتقل کنند.

در این تمرین، حلزون‌ها تحت تاثیر شوک‌هایی در دم‌های کوچک خود قرار گرفتند (دوستداران حیوانات نگران نباشند، شوک به آنها آسیب نرساند). شوک الکتریکی به اندازه کافی برای ایجاد یک واکنش دفاعی کافی بود، همانطور که ما انسان‌ها به حرارت واکنش نشان می‌دهیم.

حلزون های آموزش دیده حدود ۴۰ تا ۵۰ ثانیه به عنوان یک واکنش دفاعی آموخته شده در پاسخ به محرک شوک، حلقه شدند، در حالی که حلزون‌های آموزش ندیده فقط برای چند ثانیه پیچ خوردند.

اما پس از پیوند مولکول های RNA، حلزون های آموزش ندیده هم همان واکنش دفاعی را در معرض محرک‌ها نشان دادند. آنها حدود ۴۰ ثانیه باقی ماندند، انگار می‌دانستند چگونه پاسخ دهند.

به این ترتیب اثبات می شود که خاطرات به طور فیزیکی در بدن ذخیره می‌شوند و می‌توانند منتقل شوند یا تغییر کنند . همچنین یک نظریه علمی دیگر پیرامون این که حافظه در سیناپس ذخیره می شود، مورد تردید قرار گرفت.

از آنجا که اگر حافظه در سیناپس ذخیره شود، این آزمایش هرگز کار نخواهد کرد. این آزمایش همچنین راه های جدیدی برای کشف با اثبات این که RNA نقش مهمی در حفظ حافظه دارد، به ارمغان آورده است.

اما این یک آزمایش ساده بود و تنها پاسخ‌های اصلی را در بر داشت. پس از آن زمان زیادی خواهد برد تا دانشمندان بتوانند روش های انتقال حافظه‌های پیچیده در انسان را نیز ارائه دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید