بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 
بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 
بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

بررسی Huawei Matebook X Pro

محراب کرامتی
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - 21:45
بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

هواؤی کمپانی بسیار بزرگی است. از نگاه تولیدات نسبت به Dell و HP سهم بیشتری دارد. حتی افراد بیشتری در استخدام این ابر کمپانی هستند. اما بدست آوردن بازار آمریکای شمالی( آمریکا و کانادا) برای هواؤی آسان نیست. چندی پیش بود که همکاری AT&T با بخش اسمارت فون های هواؤی قطع شد. اما هواؤی نا امید نمی‌شود. همچنان در بخش لپتاپ این کمپانی پیشرفت های چشمگیری نسبت به قبل داشته است و مدل MateBook X در سال گذشته توانست بین لپتاپ های برتر جای گیرد. این لپتاپ با طراحی جذاب، صفحه نمایش عالی و قیمت نسبتا پایین خود توانست تا توجه زیادی را به خود جذب کند. اما این لپتاپ در بخش عملکرد قدرتمند ظاهر نشد. حال MateBook X Pro را در اختیار داریم که در مراسم MWC امسال معرفی شد. این مدل پردازنده نسل هشتم اینتل و گرافیک Nvidia MX 150 دارد. صفحه نمایش آن ۱۳٫۹ اینچ بوده و وزن کمتری نسبت به مدل قبلی خود دارد.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

ساخت

همانند MateBook X، مدل Pro ظاهری شبیه به مدل های سری MaceBook اپل دارد. در کل لپ تاپ های نقره ای رنگ ناخواسته به هم شباهت پیدا می‌کنند. این در حالی است که Dell و Asus نشان داده اند که تغییر رنگ و تکستچر لپتاپ می‌تواند تفاوت زیادی را در آن ایجاد کند. باید گفت که جایگاه قرارگیری اسپیکر های Pro و خنک کننده های زیرین آن شباهت زیادی به MacBook Pro 13 دارند. اما نکته جالب این جاست. هواؤی توانسته با الگو گیری از طراحی کمپانی های موفق مانند اپل طراحی بهتری نسبت به آن ها ارائه دهد. صفحه نمایش این لپ تاپ نسبت به مک بوک بزرگتر است و انحنای کمتری دارد. کیبورد آن جذاب تر است و دو پورت USB-C همراه با Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

اندازه و وزن این سیستم هم مناسب است. ضخامت این لپتاپ ۰٫۵۷ اینچ است و وزنی کمتر از ۳ پوند (۱٫۳۷ کیلوگرم) دارد. در واقع در بخش طراحی و ساخت این لپتاپ هیچ مشکلی ندارد. حسگر اثرانگشت هم که به عنوان کلید پاور عمل می‌کند عملکرد مناسبی داشت.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

دوربینی عجیب

در حقیقت، یک جای کار مشکل دارد. آن هم وجود وبکم در داخل کیبورد است. بین کلید های F6 و F7 یک کلید دیگر با طرح دوربین اضافه شده است. با فشار دادن آن یک وبکم به بالا باز می‌شود. این راه حل هواؤی برای قرار دادن دوربین بر لپتاپ خود بود. زیرا قسمت بالای صفحه نمایش نازکتر از آن است که بتواند وبکم را در خود جای دهد. این مکانی نامناسب برای دوربین است زیرا زاویه دید آن را به شدت محدود می‌کند. در حالت ۹۰ درجه دوربین به خوبی نمی‌تواند آن طور که می‌خواهید عمل کند و برای برقراری تماس های تصویری ممکن است که به مشکل بر بخورید.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

اما کیبورد Pro بسیار عالی طراحی شده است. کلید ها با فاصله مناسب از هم قرار دارند و میان بر های خوبی برای برخی کارها تعبیه شده است. نور پس زمینه هم استاندارد طراحی شده است تا لپتاپ حالتی کلاسیک به خود بگیرد. تاچ پد هم عملکردی عالی داشت. اندازه آن همانند MacBook Pro 13 است. این بدان معنی است که تاچ پدی بزرگ تر از بسیاری لپتاپ ها دارد. میان بر های ویندوز بر روی آن بطور کامل پشتیبانی می‌شوند و کلیک شدن آن روان و ساده است.

صفحه نمایشی کامل

Matebook X Pro ممکن است برخی ویژگی های عجیب داشته باشد، اما صفحه نمایش آن عالی است. این صفحه نمایش ۱۳٫۹ اینچی رزولوشن ۳۰۰۰x2000 را در محدوده ۳:۲ دارد. این بدان معناست که صفحه نمایش آن نسبت به دیگر لپتاپ ها مربعی تر است و شما مطالب بیشتری را روی آن خواهید دید. مشابه این صفحه نمایش Surface Book 2 ماکروسافت است که در ۱۳٫۵ اینچ رزولوشن ۳۰۰۰x2000 را ارائه می‌دهد. این لپتاپ ماکروسافت دارای بهترین صفحه نمایش های موجود است و هواؤی هم بر روی کاغذ و هم در عمل توانست انتظارات را برآورده کند. کنتراست تصویر آن ۱۲۴۰:۱ است که خیلی بالا نیست اما برای یک لپتاپ عالی است. رنگ ها به خوبی نشان داده می‌شوند. اما برگ برنده هواؤی در روشنایی صفحه است. این لپتاپ بالاترین روشنایی دیده شده در لپتاپ های ویندوز را دارد. در تست ها معمولا اگر بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد روشنایی استفاده می‌شد شدت نور اذیت کننده بود. اما خوب است که بدانیم در شرایط لازم این دستگاه به اندازه کافی، و حتی بیشتر، روشنایی فراهم می‌کند.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

یکی دیگر از نکات مثبت این سیستم اسپیکر های آن است. صدای شنیده شده از این اسپیکر ها بلند و شفاف بود. هرچند که به پای اسپیکر های اتصالی نمی‌رسند اما در هنگام پخش فیلم یا بازی کردن تجربه خوبی را فراهم می‌کنند.

عملکرد پردازنده و حافظه

MateBook X Pro در داخل خود پردازنده قدرتمند اینتل Core i7-8550U و ۱۶GB رم دارد. این سخت افزار قدرتمند شایسته لقب Pro هستند و نشان دادند که هواؤی هم می‌تواند از مرز خود فراتر رود. اما در عمل عملکرد این چیپست ها نتوانست به پای رقیبانی مانند Asus ZenBook 3 Deluxe و Lenovo Yoga 920 برسد. در بنچمارک Geekbench 4 این لپتاپ توانست امتیاز ۴۳۵۴ را  در حالت تک هسته ای، و در حالت چند هسته ای امتیاز ۱۳۳۸۴ کسب کند. در کل که عملکرد هواؤی در بهترین حالت متوسط بود.

نتایج بنچمارک Handbrake نیز مشابه همین بودند. Pro در ۵ دقیقه توانست تا نمونه تریلر ۴K را از h.264 به h.265 تبدیل کند. این مقدار زمان بد نیست اما خیلی خوب هم نیست. Ausu ZenBook Flip 14 که همین پردازنده را داشت در کمتر از ۲ دقیقه این کار را انجام داد. هارد درایو عملکرد قوی تری داشت. ۵۱۲GB SSD از کمپانی Lite On به سرعت خواندن ۲Gb بر ثانیه رسید. سرعت رایت کردن آن نیز حدود ۱٫۵Gbps ثبت شد. این ارقام بدین معنی هستند که درایو به سرعت می‌تواند نیاز کاربران را برطرف کند.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

تجربه گیم خوب با اندکی محدودیت

هواؤی با جفت کردن پردازنده اینتل با گرافیک Nvidia MX150 کار عاقلانه ای انجام داد. این چیپست گرافیکی برای گیمینگ سنگین نیست اما کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. خبر خوب این است که MX150 لپتاپ MateBook X Pro را به سیستم گیم مناسبی تبدیل می‌کند. این کارت گرافیک عملکرد خیلی بالایی ندارد اما بازی هایی مانند Civilization VI و Battlefield 1 را در رزولوشن ۱۰۸۰p و سطح جزییات متوسط اجرا می‌کند. بسیاری از لپتاپ ها هنوز بر سیستم خود از گرافیک Intel UHD 620 استفاده می‌کنند که قادر به انجام چنین پردازشی نیست. از این لپتاپ ها می‌توان Lenovo ThinkPad X1 Carbon، Dell XPS 13 و HP Spectre 13 را نام برد.

خبر بد این است که این لپتاپ هواؤی در رقابت با دیگر لپتاپ هایی که سخت افزار مشابه دارند یک قدم عقب تر است. در هنگام اجرای Civilization VI نرخ متوسط ۲۵ فریم بر ثانیه بدست آمد. این در حالی بود که بر روی Asus ZenBook Flip 14 حدود ۳۳ فریم بر ثانیه ثبت شد. رزولوشن مخصوص این دستگاه نیز برخی مشکلات را به دنبال دارد و برای بازی کردن باید رزولوشن بازی را به ۱۹۲۰x1280 تغییر دهید.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

باتری معمولی

با نازک کزدن کناره ها و بالای صفحه نمایش این لپتاپ با اینکه صفحه نمایشی بزرگتر داشت وزن اضافه ای پیدا نکرد. هواؤی در این مدل نیز به باتری ۵۷ وات بر ساعت خود رجوع کرد که نه خیلی خوب و نه خیلی بد است. باتری این لپتاپ توانست ۹٫۵ ساعت وب گردی را تحمل کند. همچنین پس از ۱۰ ساعت پخش ویدئو ۱۰۸۰p نیز شارژ آن تمام شد. در کل هواؤی در این بخش عملکرد خوبی داشت و می‌تواند بصورت روزانه تا ۸ ساعت کار کند.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

نتیجه کلی

MateBook X Pro لپتاپی خوب با وبکمی بد است. شما باید ببینید که این مشکل برایتان تا چه میزان اهمیت دارد. هنوز قیمت نهایی این لپتاپ معلوم نشده است اما میدانیم که قیمت آن از ۱۴۹۹ یورو شروع شده و بالا می‌رود. مدلی که بر روی آن بررسی انجام شد ۱۶۹۹ یورو بود که حدود ۲۰۰۰ دلار می‌شود. این قیمت زیادی بالا است و ما معتقدیم که قیمت اصلی آن چندصد دلار مکتر خواهد بود.

Lenovo Yoga 920 و Surface Book 2 13inch از رقیبان قدرتمندی هستند. هردو عملکردی عالی و باتری خوبی دارند. قیمت Yoga 920 نسبت به MateBook X Pro ارزان تر است اما سخت افزار آن اندکی ضعیف تر است. Asus ZenBook 13 UX331UN لپتاپی است که در بخش عملکرد پای به پای هواؤی می‌آید اما جذابیت و صفحه نمایش آن را ندارد. اما برای کسانی که به فکر انتخابی ارزان تر هستند مناسب است. این لپتاپ ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد.

بررسی Huawei Matebook X Pro - تکفارس 

MateBook X Pro دو سال گارانتی عادی دارد. سخت افزار آن به روز است و طراحی خوبی دارد. ما معتقدیم تا ۵ سال می‌تواند دوام بیاورد. این لپتاپ طراحی خوبی دارد و چیپست گرافیکی مناسبی روی آن تعبیه شده است. اما بدون دانستن قیمت نهایی نمی‌توان گفت که به صرفه است یا خیر. پس باید منتظر ماند و دید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید