ماموریت ناسا برای نمونه برداری از یک سیارک این هفته انجام می شود - تکفارس 
ماموریت ناسا برای نمونه برداری از یک سیارک این هفته انجام می شود - تکفارس 
ماموریت ناسا برای نمونه برداری از یک سیارک این هفته انجام می شود - تکفارس 

ماموریت ناسا برای نمونه برداری از یک سیارک این هفته انجام می شود

افشین نوری
۱ مهر ۱۴۰۲ - 13:27
ناسا

قرار است این هفته یک فضاپیمای ناسا ماموریت سفر به یک سیارک را انجام دهد و پس از هفت سال به زمین بازخواهد گشت تا نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیارک را به زمین بیاورد.

Sandra Freund، مدیر برنامه OSIRIS-REx در لاکهید مارتین که فضاپیمای مذکور را ساخته است گفته که: «مسیر و عملکرد فضاپیما کاملا مشخص شده است و ما فقط چند قدم تا نمونه ‌برداری از سیارک موردنظر باقی مانده است.»

Dante Lauretta، محقق اصلی این پروژه نیز گفته است که ماموریت این هفته را در دو دهه گذشته تصور کرده است. ناسا OSIRIS-REx را برای توسعه در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرد.

سیارک Bennu یک سیارک نزدیک به زمین شناخته می‌شود و گردش آن به دور خورشید مرتبا آن را به سیاره ما نزدیک‌تر می کند. این ویژگی باعث شده تا Bennu تبدیل به یک هدف جذاب شود.

این سیارک ویژگی دیگری نیز دارد که نظر دانشمندان را به خودش جلب کرده است. این سیارک غنی از کربن است و یافته‌های تلسکوپی نشان می‌دهند که احتمالا از مولکول‌های آلی تشکیل شده است. به نظر می‌رسد سیارک‌هایی مثل Bennu عناصر سازنده حیات را به زمین رسانده باشند. Lauretta امیدوار است که این همان چیزی باشد که در داخل کپسول نمونه برداری OSIRIS-REx به زمین باز می‌گردد.

ناسا اخیرا اعلام کرده بود که یک سیارک از فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری زمین عبور کرده که یکی از نزدیکترین اجرام نزدیک شده به زمین در تاریخ بود. 

به گفته ناسا، این جرم آسمانی که Asteroid 2023 BU نام داشت در روز ۲۶ ژانویه ساعت ۷:۲۷ EST به فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری زمین رسید که یکی از نادرترین اتفاقات فضایی را رقم زد و ممکن بود برای زمین دردساز باشد. بد نیست بدانید که فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری از نظر ستاره‌شناسی ۱۰ برابر کمتر از فاصله ماهواره‌های مستقر در اطراف زمین است. این ماهواره‌ها اکثرا در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند و با مقایسه این فاصله با فاصله سیارک ۲۰۲۳ BU نسبت به زمین می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقی رخ داده است.  

ستاره‌شناسان سیارک ۲۰۲۳ BU را اخیرا کشف کرده‌اند و‌ هیچ سابقه‌ای از آن در سال‌های گذشته ثبت نشده بود. ناسا می‌گوید که این سیارک برای اولین بار روز شنبه هفته گذشته توسط رصدخانه Crimean مشاهده شد و تا قبل از آن این سیارکی با این مشخصات توسط هیچ‌ کسی دیده نشده بود. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید