بزرگ‌ترین تغییر آیفون در ۵ سال گذشته می‌تواند کاملاً نامرئی باشد اما چرا؟ - تکفارس 
بزرگ‌ترین تغییر آیفون در ۵ سال گذشته می‌تواند کاملاً نامرئی باشد اما چرا؟ - تکفارس 
بزرگ‌ترین تغییر آیفون در ۵ سال گذشته می‌تواند کاملاً نامرئی باشد اما چرا؟ - تکفارس 

بزرگ‌ترین تغییر آیفون در ۵ سال گذشته می‌تواند کاملاً نامرئی باشد اما چرا؟

افشین نوری
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - 17:19
آیفون ۱۵

در حالیکه تا زمان معرفی سری آیفون ۱۵ چیزی نمانده است، شایعات زیادی درباره طراحی مورد انتظار آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا وجود دارد.

برای مثال گفته می‌شود که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا نازک ترین حاشیه نمایشگر را در بازار خواهند داشت. همچنین انتظار داریم پرچم‌داران ۲۰۲۳ اپل دارای انحناهای ظریفی در لبه‌های خود باشند که نگه داشتن آن‌ها در دست را آسان‌تر خواهند کرد.

ارتقای دیگر ممکن است مربوط به استفاده از بدنه تیتانیومی در آیفون ۱۵ اولترا باشد که جایگزین فولاد ضد زنگ خواهد شد. بدنه تیتانیومی علاوه بر اینکه باعث یکپارچگی ساختاری مدل اولترا خواهد شد بلکه تاثیری زیادی روی وزن آن خواهد گذاشت.

در واقع این بدنه منجر به کاهش وزن قابل نوجهی در آیفون ۱۵ اولترا خواهد شد و این می‌تواند بزرگترین ارتقای طراحی آیفون در سال‌های اخیر باشد. این کاهش وزن احتمالا چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ گرم خواهد بود که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای علاقمندان آیفون باشد.

آیفون 15 اولترا

طبق اطلاعاتی که یک افشاگر مطرح به نام Revegnus در توییتر فاش کرده است آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا حداقل ۲۰ گرم سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد بود. به‌گفته این افشاگر، وزن آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا به ترتیب ۱۹۱ گرم و ۲۲۱ گرم خواهد بود.

هرچند این کاهش ۸ درصدی وزن‌ها ممکن است روی کاغذ عدد ناچیزی باشد اما وقتی با آیفون‌های قبلی مقایسه می‌کنیم بسیار چشمگیر است:

  • آیفون ۱۱ پرو: ۱۸۸ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو: ۱۸۹ گرم
  • آیفون ۱۳ پرو: ۲۰۴ گرم
  • آیفون ۱۴ پرو: ۲۰۶ گرم
  • آیفون ۱۵ پرو: ۱۹۱ گرم (۱۵ گرم سبک تر از آیفون ۱۴ پرو)
  • آیفون ۱۱ پرو مکس: ۲۲۶ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ۲۲۸ گرم
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: ۲۴۰ گرم
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: ۲۴۰ گرم
  • آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا: ۲۲۱ گرم (۱۹ گرم سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس)

همانطور که ملاحظه می‌کنید آیفون ۱۵ پرو ۶.۱ اینچی تقریباً وزنی برابر آیفون ۱۱ پرو دارد. همچنین آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا ممکن است سبک‌ترین آیفون بزرگ اپل از زمان آیفون آیفون XS مکس ۲۰۱۸ با وزن ۲۰۸ گرم باشد.

کاهش وزن ۱۵ تا ۲۰ گرمی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا می‌تواند در مقایسه با سایر گوشی‌های مطرح بازار نیز چشمگیر باشد. برای مثال، گلکسی S23 اولترا ۲۳۴ گرم و پیکسل ۷ پرو ۲۱۲ گرم وزن دارند. این دو گوشی تقریبا ۲۲ گرم اختلاف وزن دارند و تفاوت وزنی آن‌ها را می‌توان با در دست گرفتن این دو گوشی کاملا احساس کرد. بنابراین تفاوت وزن ۱۹ گرمی بین آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا کاملا محسوس خواهد بود.

آیفون 15 اولترا

همچنین شایعه شده است که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا ۱۲ تا ۱۴ درصد باتری بزرگتری خواهند داشت (علیرغم ۸ درصد وزن سبک‌تر نسبت به مدل‌های قبلی). بنابراین استفاده از بدنه تیتانیومی چنین تاثیری روی وزن آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا می‌تواند داشته باشد. همانطور که احتمالا می‌دانید، تیتانیوم علاوه بر اینکه سبک‌تر از فولاد است، مستحکم‌تر از آن نیز است.

اما چیزی که چنین کاهش وزنی را چشمگیرتر می‌کند، استفاده از باتری‌های بزرگتر در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا است. ظاهرا آیفون ۱۵ پرو ۱۴ درصد باتری بزرگتری نسبت به آیفون ۱۴ پرو خواهد داشت و باتری آیفون ۱۵ اولترا ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.

آیفون ۱۵ پرو مکس همچنین ممکن است حاشیه بسیار باریکی داشته باشد. هرچند سال گذشته آیفون ۱۴ پرو مکس با حاشیه‌های نازکی معرفی شد، اما ظاهرا آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا نازک‌ترین حاشیه را در بین همه گوشی‌ها خواهد داشت. یک افشاگر سرشناس به نام آیس یونیورس فاش کرده است که این گوشی دارای حاشیه‌های بسیار باریکی خواهد بود.

این حاشیه‌ها نه‌تنها نازک‌تر از حاشیه‌های ۲.۱۷ میلیمتری آیفون ۱۴ پرو مکس خواهند بود بلکه از حاشیه‌های ۱.۸۱ میلیمتری گوشی شیائومی ۱۳ که رکوردار این بخش است باریک‌تر خواهد بود. اخیرا نیز یک افشاگر دیگر به نام ShrimpApplePro فاش کرده بود که حاشیه‌های آیفون ۱۵ پرو مکس برخلاف حاشیه‌های آیفون ۱۴ پرو مکس حالت خمیده خواهند داشت تا ظاهری شبیه به ساعت‌های اپل واچ پیدا کنند.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی تلاش کرده‌اند تا از اپل تقلید کنند. مثلا می‌توان به حذف جک هدفون، استفاده از ناچ سنتی و مسطح کردن لبه گوشی‌ها اشاره کرد. بنابراین حرکت اپل به سوی آیفون‌های سبک‌تر می‌تواند روی گوشی‌های اندرویدی هم تأثیر بگذارد.

آیفون 15 اولترا

در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل، وان پلاس و شیائومی چه زمانی به سمت معرفی گوشی‌های پرچم‌دار سبک‌ حرکت خواهند کرد اما انتظار می‌رود که گلکسی S24 اولترا و شیائومی ۱۴ پرو به جای قاب‌های آلومینیومی از تیتانیوم استفاده کنند.

البته پرچم‌داران فعلی سامسونگ، گوگل و وان پلاس تاحدودی سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو هستند اما در کل وزن بالایی دارند. البته اگر وزن آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا ۲۲۱ گرم باشد، این گوشی سبک‌تر از گلکسی S23 اولترا (۲۳۴ گرم) و شیائومی ۱۳ اولترا (۲۲۷ گرم) خواهد بود، هرچند که سبک‌تر از پیکسل ۷ پرو (۲۱۲g) و وان پلاس ۱۱ (۲۰۶g) نخواهد بود.

طبق شایعات، آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا مجهز به سیستم دوربین چهارگانه با یک دوربین جدید پریسکوپ خواهد بود و احتمالا دو دوربین سلفی در جلوی خود خواهد داشت. انتظار می‌رود اپل این مدل را مجهز به تراشه پیشرفته و ۳ نانومتری A17 بکند.

این گوشی همچنین ممکن است دارای قابلیت ضبط ویدیوهای ۸K باشد و باتری آن ۳ الی ۴ ساعت شارژدهی طولانی‌تری نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد داشت. با این مشخصات انتظار می‌رود که آیفون ۱۵ اولترا دارای قیمت بسیار بالایی باشد و حتی قیمت پایه آن به ۱۲۰۰ دلار برسد.

نظر شما درباره آیفون ۱۵ پرو مکس/اولترا و کاهش وزن احتمالی آن چیست؟ آیا برنامه‌ای برای خرید این گوشی بزرگ با وزن نسبتا سبک دارید؟

منبع: Phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید