مدارگرد ماه ناسا از محل سقوط فضاپیمای روسی عکس‌برداری کرد - تکفارس 
مدارگرد ماه ناسا از محل سقوط فضاپیمای روسی عکس‌برداری کرد - تکفارس 
مدارگرد ماه ناسا از محل سقوط فضاپیمای روسی عکس‌برداری کرد - تکفارس 

مدارگرد ماه ناسا از محل سقوط فضاپیمای روسی عکس‌برداری کرد

افشین نوری
۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 10:27
ناسا

مدارگرد ماه ناسا (LRO) توانسته از محل سقوط فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه عکس‌برداری کند.

روسیه تلاش داشت با انجام ماموریت لونا-۲۵ تبدیل به اولین کشوری شود که با فضاپیمای بدون سرنشین خود در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود می‌آید، اما این ماموریت شکست خورد و باعث شد که فضاپیما به سطح ماه برخورد کند.

پس از سقوط لونا-۲۵، آژانس فضایی روسیه نقطه تقریبی برخورد آن به سطح ماه را به اشتراک گذاشت. حالا تیم LRO با استفاده از این داده‌ها موفق شده نقطه مورد نظر را شناسایی و از آن عکسبرداری کند.

تیم LRO تصاویر ثبت‌شده را با تصاویری که قبل از برخورد گرفته شده بودند مقایسه کرده و متوجه دهانه جدیدی در سطح ماه شدند.

ناسا

از آنجائیکه دهانه جدید بسیار نزدیک به نقطه تخمینی سقوط لونا ۲۵ است، تیم LRO فکر می‌کند که این دهانه به احتمال قوی توسط فضاپیمای روسی ایجاد شده است و محل برخورد سیارک یا شهاب سنگ نیست.

بعد از بررسی‌های بیشتر، ناسا گفته است که این دهانه حدود ۱۰ متر قطر دارد و در لبه دهانه Pontécoulant G قرار دارد که حدود ۴۰۰ کیلومتر از محل فرود موردنظر لونا ۲۵ فاصله دارد.

LRO حدود ۱۴ سال است که به دور ماه می چرخد و اخیرا هم محل سقوط یک فضاپیمای دیگر را شناسایی کرده است که متعلق به ماموریت فضایی بدون سرنشین ژاپن بود که در آخرین لحظات سقوط کرد و با سرعت زیاد به سطح ماه برخورد نمود.

فرود ایمن در سطح ماه یک چالش بزرگ است و کشور هند به‌تازگی موفق شد تبدیل به اولین کشوری شود که به طور سالم در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود می‌آید و چهارمین کشوری بود که فرود موفقیت‌آمیز بر سطح ماه داشته است.

منبع: digitaltrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید