انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه - تکفارس 
انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه - تکفارس 
انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه - تکفارس 

انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه

تکفارس
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 21:00
انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه - تکفارس 

بنابر شرایط گاهی اوقات شرکت‌ها، تجاری و غیر تجاری (مانند موسسات) ممکن است به دلایل اختیاری و یا اجباری به فعالیت خود پایان داده و منحل شوند. اما انحلال همیشه به معنی پایان کار شرکت نیست.

انحلال می‌تواند دلایل مختلفی مانند ادغام شرکت با شرکت‌های دیگر، راه‌اندازی کسب و کاری جدید و… صورت بگیرد. در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند.

نحوه محاسبه و تنظیم اظهارنامه مالیات انحلال شرکت چیست؟

محاسبه مالیات انحلال شرکت‌ یکی از اقدامات ضروری پس از پایان یافتن فعالیت‌های تجاری یک مجموعه است. اشخاص حقوقی بر اساس درآمدی که داشته‌اند باید مالیات بپردازند. در نتیجه، فرم اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت آخرین برگ پرونده شما در سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود. در صورتی که کمپانی شما هیچ نوع فعالیتی نداشته است، نیازی به پیگیری این موضوع نخواهید داشت. اما چنانچه کارهایی انجام داده‌اید و فاکتورهایی برای آنها صادر کرده‌اید، مدیر تصفیه شما باید به اداره مالیات و ممیزان رسمی آن مراجعه کند و مراحل اداری کار را طبق قانون انجام دهد. در این مقاله به طور کامل به تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی منحله می‌پردازیم.

قوانین مالیاتی جهت ثبت اظهارنامه انحلال چگونه است؟

مطابق با ماده ۱۱۴ قانون مالیات‌های مستقیم، آخرین مدیران شرکت موظف‌اند تا پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی، اظهارنامه‌ای حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در آن تاریخ ارائه دهند. اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت باید روی فرم مخصوصی تنظیم شود که سازمان امور مالیاتی کشور تهیه کرده است. این برگه باید حاوی حداقل امضاهای مجاز و مُهر کمپانی است تا وقتی به اداره مالیات فرستادند، معتبر تلقی گردد.

ماده ۱۱۵ همین قانون، ماخذ محاسبه مالیات دوره انحلال را ارزش دارایی شخص حقوقی می‌داند. منهای بدهی‌ها و سرمایه پرداخت‌شده و اندوخته‌ها و مانده سودهایی که مالیات آنها قبلاً پرداخت شده‌اند. گفتنی است که مبنای ارزشیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی منحله نسبت به آنچه قبلاً فروش رفته بر اساس بهای فروش و نسبت به بقیه بر اساس بهای روز انحلال تعیین شده‌اند. همچنین دارایی‌های باقی‌مانده‌ای که مشمول مالیات انحلال شرکت‌ها نمی‌شوند، در نرخ محاسبه مالیات اشخاص حقوقی منحله در نظر گرفته نمی‌شوند.

طبق ماده ۱۱۶ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مدیران تصفیه مکلف‌اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال شرکت، اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عملیات را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم و مالیات شرکت پس از انحلال را به طور کامل پرداخت نمایند. تاریخ ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت‌ها و تاریخ درج‌شده در آگهی انحلال در روزنامه رسمی مبنای زمانی محاسبه مالیات انحلال شرکت‌ها است.

طبق ماده ۱۱۷ قانون محاسبه مالیات شرکت منحل‌شده، اداره مالیات نیز مکلف است خارج از نوبت به این اظهارنامه مالیات رسیدگی کند و ظرف حداکثر یک سال از تاریخ تسلیم اگر اعتراضی به مندرجات آن دارد ابلاغ نماید. در غیر این صورت، مالیات انحلال شرکت بر اساس همین اظهارنامه نزد مدیر تصفیه قطعی تلقی می‌گردد. اگر بعداً معلوم شود که اقلامی از دارایی شخص حقوقی در اظهارنامه ذکر نشده بوده، نسبت به آن قسمت طبق قانون مالیات مطالبه خواهد شد.

نحوه ارسال اظهارنامه انحلال چگونه است؟

بعد از تشکیل مجمع و تنظیم صورتجلسه انحلال و امضا آن توسط سهامداران، به سامانه اداره ثبت شرکت مراجعه نموده و در گزینه پذیرش صورتجلسه، اطلاعات شرکت را وارد و دستور جلسه را که همان انحلال شرکت است انتخاب می کنید. سپس اطلاعات اعضا را وارد و و متن صورتجلسه را بارگذاری کرده و پذیرش نهایی کنید.

برای اقدام انحلال یک شرکت سهامی خاص فرصتی ۳ روزه مشخص می‌شود. در صورت اتمام این فرصت باید باز هم مراحل از اول پشت سر بگذارید. به این موضوع هم توجه کنید که درخواست انحلال به دو صورت داده می‌شود که همین موضوع به نوع انحلال هم بستگی دارد. مجمع عمومی فوق العاده و همچنین مرجع قضایی (دادگاه) قابلیت ارائه درخواست انحلال را دارند و این درخواست باید توسط سهامدار امضاء شود.

انحلال شرکت و محاسبه مالیات آن | قوانین و مراحل تنظیم اظهارنامه - تکفارس 

ثبت و پیگیری انحلال شرکت آسان ثبت

از طریق سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌های آسان ثبت شما می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انحلال شرکت خود اقدام نمایید. با دنبال کردن راهنمای ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. شما می‌توانید مراحل انحلال شرکت‌ را با کمک و پشتیبانی تیم آسان ثبت انجام دهید.

از آنجایی که این خدمات تخصصی هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به دانش و مشاوره دارد و قوانین آن‌ها مدام در حال تغییر و به‌ روزرسانی است، کاری که آسان ثبت در راستای ثبت و پیگیری انحلال شرکت انجام می‌دهد شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیندها برای مشتریان است.

نحوه محاسبه مالیات چگونه است؟

مالیات شرکت جزو بدهی‌های آن محسوب می‌شود و در فرایند انحلال باید به طور کامل تصفیه شود. اگر درآمدی نیز پس از منحل شدن نصیب شرکت می‌شود در نظر گرفته شده است. به طور مثال، اگر هنوز محصولاتی در انبار موجود باشند و با فروش آنها سودی حاصل شود، باید در نرخ محاسبه مالیات اشخاص حقوقی منحله لحاظ شوند. البته اگر فروش دارایی‌های شرکت منحل‌شده فقط برای دادن بدهی‌ها باشند و قصد کسب سود و انتفاع در آنها نباشد، از پرداخت مالیات انحلال شرکت معاف هستند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات انحلال چقدر است؟

طبق رای اکثریت هیات عمومی شورای عالی مالیاتی، چنانچه مدیران تصفیه اشخاص حقوقی اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را تسلیم حوزه مالیاتی ذی‌ربط نموده باشند، ممیز مالیاتی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه، مالیات متعلق را به موجب برگ تشخیص تعیین و ابلاغ نماید.

در صورتی که در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه دوره انحلال اقدام نشده باشد. مهلت رسیدگی و تعیین مالیات انحلال شرکت و صدور برگ تشخیص سه سال از تاریخ چاپ آگهی انحلال در روزنامه رسمی کشور خواهد بود. حداکثر مهلت ابلاغ برگ تشخیص صادره به مودی نیز سه ماه پس از انقضای سه سال مذکور است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید