شایعه: کارت گرافیکی Ada Lovelace AD102 انویدیا دارای ۷۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود - تکفارس 
شایعه: کارت گرافیکی Ada Lovelace AD102 انویدیا دارای ۷۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود - تکفارس 
شایعه: کارت گرافیکی Ada Lovelace AD102 انویدیا دارای ۷۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود - تکفارس 

شایعه: کارت گرافیکی Ada Lovelace AD102 انویدیا دارای ۷۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود

افشین نوری
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - 08:17
انویدیا

انویدیا قرار است از یک کارت گرافیکی پرچمدار به نام‌ AD102 رونمایی کند و حالا یک افشاگر مطرح به نام Kopite7kimi فاش کرده است این کارت گرافیکی دارای ۷۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود که این تعداد ۲.۶۵ برابر تعداد ترانزیستورهای کارت گرافیکی گیمینگ GA102 خواهد بود.  ‌

اگر اطلاعات فوق صحت داشته باشد AD102 مبتنی بر معماری Ada Lovelace ساخته خواهد شد و  ۵ میلیارد ترانزیستور کمتر از پردازنده Hopper H100 انویدیا با همان فناوری ۴ نانومتری TSMC خواهد داشت. البته پردازنده Hopper H100 مختص سرورها طراحی شده و طبیعی است که ترانزیستورهای بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط:

ما می‌دانیم که هر دو پردازنده Hopper H100 و GA102 به ترتیب ۵۰ و۹۶ مگابایت کش L2 ارائه می‌کنند و به همین خاطر است که GA102 تعداد ترانزیستورهای بیشتری نسبت به Hopper H100 دارد. انویدیا هنوز صحبتی درباره تعداد ترانزیستورهای AD102 نکرده است ولی احتمالا در رویداد هفته آینده GTC 22 این شرکت چیزهایی درباره آن خواهیم شنید.

از طرفی گفته می‌شود AD102 دارای ۱۸۴۳۲ هسته CUDA خواهد بود که البته همه این هسته‌ها در عرضه اولیه ارائه نخواهند شد. این کارت گرافیکی همچنین از فناوری پیشرفته GDDR6X و پهنای باس ۳۸۴ بیت پشتیبانی خواهد کرد.

گفته می‌شود یکی دیگر از کارت‌های گرافیکی آینده انویدیا به نام GeForce RTX 4090 دارای ۱۶۳۸۴ هسته فعال خواهد بود و احتمالا به همراه GeForce RTX 4090 Ti  یا یک کارت گرافیکی جدید TITAN معرفی بشود. همه این کارت‌های گرافیکی ظاهرا از سیستم خنک کننده هوا با چهار اسلات و سه فن استفاده خواهند کرد که در جلوی پردازنده نصب خواهد شد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم انویدیا این کارت‌های جدید را در نهایت با چه مشخصاتی معرفی می‌کند.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید