چرا ۵G تا مدت‌ها جایگزین وای فای نخواهد شد؟ - تکفارس 
چرا ۵G تا مدت‌ها جایگزین وای فای نخواهد شد؟ - تکفارس 
چرا ۵G تا مدت‌ها جایگزین وای فای نخواهد شد؟ - تکفارس 

چرا ۵G تا مدت‌ها جایگزین وای فای نخواهد شد؟

مهدی ملکی
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - 18:29
شبکه اینترنت 5G

بسیاری از ما هر ماه دو هزینه جداگانه را برای اینترنت پرداخت می‌کنیم؛ یکی برای اینترنت پهن باند خانگی و دیگری اینترنت موبایل. با این حال با گسترش ۵G مخصوصاً در خارج از ایران شکاف دو مورد مذکور روز به روز کاهش می‌یابد.

با توجه به این موضوع آیا جایگزینی فناوری نسل پنجم اینترنت همراه یا همان ۵G با وای فای و اینترنت خانگی ممکن است؟ با ما همراه باشید.

آیا ۵G جایگزین اتصال وای فای خانگی شما خواهد شد؟

اتصال ۵G موبایل سرعت و ظرفیت بیشتری از ۴G دارد و در شرایط ایده‌آل حتی قادر به ارائه سرعتی بالغ بر ۱ گیگابیت بر ثانیه است. در سمت مقابل طبق گزارش غول تست سرعت اینترنت Ookla، سرعت میانگین اتصال شبکه خانگی پهن باند در ایالات متحده با فاصله‌ای قابل توجه فعلاً ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

با این حال، سرعت قابل ملاحظه ۵G تحت یک شرط ویژه قابل دست‌یابی است: شما تنها در نقاطی قادر به تجربه آن هستید که پوشش mmWave 5G وجود دارد. البته حتی اگر در منطقه‌ای با این پوشش زندگی کنید، دستگاه شما باید نزدیک آنتن مخابراتی و در دیدرس آن باشد.

خارج از مناطق شهری شما تنها می‌توانید به استفاده از sub-6Ghz 5G امید داشته باشید. این پوشش ۵G نیازمند نزدیکی و در دیدرس بودن آنتن مخابراتی نیست، بنابراین پوشش گسترده‌تری دارد. با این حال پوشش مورد نظر نمی‌تواند سرعت‌های فوق سریع را محقق کند. در واقع فرکانس‌های بالاتر مثل mmWave توان عملیاتی بهتری را مهیا می‌کنند اما به طرز محسوسی در مقایل موانع ضعف دارند و نمی‌توانند از آن‌ها رد شوند.

همین موضوع باعث می‌شود ما اولین دلیل خود مبنی بر عدم جایگزینی ۵G با اتصال اینترنت خانگی را حداقل در آینده نزدیک مطرح کنیم. سرعت تئوری ۵G که شما درباره آن شنیده‌اید و ما هم به آن اشاره کردیم، هنوز در بسیاری از نقاط دنیا عملی نشده است.

حتی اگر شما در منطقه‌ای با پوشش mmWave زندگی کنید، محدودیت داده بسیاری را نسبت به اینترنت پهن باند خانگی تجربه خواهید کرد. تاکنون اپراتورهای مخابراتی سراسر جهان اولویت را به sub-6Ghz داده‌اند تا حداقل قدمی در زمینه ۵G برداشته باشند. این پوشش بهتر از پوشش ۴G است اما نه به اندازه‌ای که در تبلیغات و بازاریابی حول نسل پنجم شبکه می‌شنویم. با توجه به هزینه‌های سنگین زیرساخت mmWave به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها شاهد فراگیر شدن آن حتی در کشورهای توسعه یافته باشیم.

تفاوت ۵G و وای فای چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های اکثر پلن‌های اینترنت موبایل امکان اتصال همزمان یک دستگاه است. اگرچه شما می‌توانید با استفاده از قابلیت نقطه اشتراک گوشی هوشمند خود، اینترنت موبایل را با دیگران به اشتراک بگذارید اما این حرکت به غیر از شرایط اضطراری یا مصارف کوتاه مدت، چندان عملی نیست.

از این گذشته، شبکه‌های موبایل تداخل و تراکم زیادی دارند. در حالی که ۵G در این مناطق بهبود خوبی را نشان می‌دهد اما شما هنوز نمی‌توانید انتظار اتصال پایداری را با صدها یا حتی هزاران همسایه در مجاورت خود داشته باشید.

در سوی دیگر یک نقطه اتصال وای فای تنها به افرادی خدمات‌دهی می‌کند وارد شبکه خانگی شخصی شما شده‌اند. به عبارت دیگر، شما اتصال بی‌سیم خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید. البته، شما می‌توانید یک روتر وای فای ۵G تهیه کنید تا از مزایای آن بهره ببرید اما این مودم‌ها نیز کمیاب هستند. اینترنت خانگی ۵G شرکت T-Mobile در ایالات متحده پلنی است که یکی از این روترها را هم شامل می‌شود اما تنها در برخی از مناطق برگزیده در دسترس است.

در غیاب چنین سرویسی، تهیه سخت‌افزار مناسب برای انجام این کار احتمالاً هزینه‌ای بیشتر از اینترنت خانگی روی دست شما می‌گذارد. همچنین فرضاً با خرید این سرویس شما مجدداً باید برای اینترنت همراه گوشی هوشمند خود هزینه‌ای جداگانه بپردازید، زیرا به احتمال زیاد می‌خواهید در هنگام خروج از خانه هم به اینترنت دسترسی داشته باشید.

در نهایت پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بعد از همه‌گیری شبکه ۵G کاملاً به آن سوییچ کرد، یک شاید بزرگ است. در حال حاضر در این زمان چنین تجربه‌ای به چندین عامل بستگی دارد.

مکان شما، تحمل در نوسانات و همچنین اختلال در سرویس‌دهی و تعداد دستگاه‌های متصل همه می‌توانند شرایط را تغییر دهند. به هر حال همان‌طور که در عنوان این مطلب گفتیم، اکنون یک چیز مشخص است: ۵G به این زودی‌ها حداقل در کشور ما بعد از در دسترس قرار گرفتن هم جایگزین کامل اینترنت خانگی مخصوصاً برای افرادی که شغلشان به آن وابسته است، نخواهد شد.

البته نباید فراموش کنیم که اکنون تعداد مشترکان اینترنت همراه در ایران چند برابر تعداد مشترکان پهن باند خانگی است. دلیل اصلی این موضوع به سرعت پایین اینترنت خانگی باز می‌گردد. شرایط خاص ایران پیش‌بینی را سخت‌تر هم می‌کند و تنها باید منتظر بمانیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید